PvdA Europees parlement


Nieuwe tv-richtlijn brengt soepeler regels voor reclame

14 december 2006

Emine Bozkurt

De regels voor reclame en product placement worden versoepeld. Dit heeft het Europees Parlement vandaag besloten met de vernieuwde tv-richtlijn Televisie zonder Grenzen. Voorheen was product placement verboden, nu niet meer mits gebonden aan strenge regels. Zo moeten kijkers voor- en achteraf worden gewaarschuwd als product placement in een programma voorkomt.

PvdA-europarlementariër Emine Bozkurt vindt het goed dat er meer inkomstenbronnen komen voor media en programmamakers, maar waarschuwt voor Amerikaanse taferelen. Zo moeten programma´s niet worden geschreven rond bepaalde producten. De inhoud moet altijd centraal staan.

Bozkurt vindt dat lidstaten zelf de ruimte moeten houden om te bepalen wat gepast is om op televisie te verschijnen. Als een omroep zich duidelijk op de Nederlandse kijker richt maar zich vestigt in een andere EU-lidstaat, zoals RTL in Luxemburg, met de bedoeling om Nederlandse regels te omzeilen, moet dat kunnen worden aangepakt. Omdat televisie over grenzen heen uitzendt, zijn daar Europese afspraken voor nodig. Het huidige voorstel is volgens Bozkurt een stap in de goede richting, maar biedt nog te weinig mogelijkheden om misbruik aan te pakken.

Het voorstel zal nu opnieuw bekeken worden door de Raad van Ministers en de Europese Commissie en komt dan terug naar het Parlement. Bozkurt: "Landen moeten zelf redelijke grenzen kunnen stellen aan wat er op hun beeldscherm verschijnt, bijvoorbeeld over geweld of reclame in kinderprogramma´s. Dankzij Europese samenwerking moeten we de truc om dan vanuit het buitenland te gaan uitzenden een halt toe kunnen roepen. Ik wil landen dan ook verplichten om actie te ondernemen als een buurland klaagt over een omroep die de regels omzeilt. In de huidige versie kunnen we de richtlijn als PvdA niet steunen."

De oude tv-richtlijn stamt uit 1989. De nieuwe is beter toegesneden op moderne media, technologie en vormen van reclame.