PvdA Europees parlement
Nieuwe tv-richtlijn brengt soepeler regels voor reclame
14 december 2006
Emine Bozkurt
De regels voor reclame en product placement worden versoepeld. Dit
heeft het Europees Parlement vandaag besloten met de vernieuwde
tv-richtlijn Televisie zonder Grenzen. Voorheen was product placement
verboden, nu niet meer mits gebonden aan strenge regels. Zo moeten
kijkers voor- en achteraf worden gewaarschuwd als product placement in
een programma voorkomt.
PvdA-europarlementariër Emine Bozkurt vindt het goed dat er meer
inkomstenbronnen komen voor media en programmamakers, maar waarschuwt
voor Amerikaanse taferelen. Zo moeten programma´s niet worden
geschreven rond bepaalde producten. De inhoud moet altijd centraal
staan.
Bozkurt vindt dat lidstaten zelf de ruimte moeten houden om te bepalen
wat gepast is om op televisie te verschijnen. Als een omroep zich
duidelijk op de Nederlandse kijker richt maar zich vestigt in een
andere EU-lidstaat, zoals RTL in Luxemburg, met de bedoeling om
Nederlandse regels te omzeilen, moet dat kunnen worden aangepakt.
Omdat televisie over grenzen heen uitzendt, zijn daar Europese
afspraken voor nodig. Het huidige voorstel is volgens Bozkurt een stap
in de goede richting, maar biedt nog te weinig mogelijkheden om
misbruik aan te pakken.
Het voorstel zal nu opnieuw bekeken worden door de Raad van Ministers
en de Europese Commissie en komt dan terug naar het Parlement.
Bozkurt: "Landen moeten zelf redelijke grenzen kunnen stellen aan wat
er op hun beeldscherm verschijnt, bijvoorbeeld over geweld of reclame
in kinderprogramma´s. Dankzij Europese samenwerking moeten we de truc
om dan vanuit het buitenland te gaan uitzenden een halt toe kunnen
roepen. Ik wil landen dan ook verplichten om actie te ondernemen als
een buurland klaagt over een omroep die de regels omzeilt. In de
huidige versie kunnen we de richtlijn als PvdA niet steunen."
De oude tv-richtlijn stamt uit 1989. De nieuwe is beter toegesneden op
moderne media, technologie en vormen van reclame.