Provincie Overijssel

Zes Overijsselse nominaties voor Onderwijsprijs

Drie basisscholen en drie scholen uit het voortgezet onderwijs in Overijssel zijn genomineerd voor de Onderwijsprijs Overijssel 2006. Gedeputeerde Abbenhues reikt op donderdag 14 december tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Ecodrome in Zwolle de prijzen uit aan de winnaars uit de beide categorieën.
In de categorie primair onderwijs zijn genomineerd: de Openbare Prinseschool Enschede, Daltonschool Sint Jozef Slagharen en het Landelijk Onderwijs aan Varende Kleuters Zwolle. Voor het voortgezet onderwijs maken het Etty Hillesum Lyceum Deventer, het Agnietencollege locatie Meander uit Zwolle en de Thorbecke Scholengemeenschap Zwolle een kans op de provinciale prijs.

De winnaars ontvangen een speciaal ontworpen trofee en gaan door naar de finale van de Nationale Onderwijsprijs op 27 maart 2007 in de Beurs van Berlage in Amsterdam. In elke provincie zijn de scholen opgeroepen om een project in te zenden uit de dagelijkse schoolpraktijk. Een jury beoordeelde vervolgens de inzendingen uit de eigen provincie. In Overijssel bestaat deze jury uit de heer W. Jaegers, lid Provinciale Staten; mevrouw D. Oosting, medewerker RTV Oost; de heer A. Stui, directeur basisschool Prinses Juliana te âs- Heerenbroek.

De Onderwijsprijs Overijssel is onderdeel van de tweejaarlijkse Nationale Onderwijsprijs. Initiatiefnemer van de Nationale Onderwijsprijs is het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP). De prijs werd voor de eerste keer uitgereikt in 1993 en laat zien dat het Nederlandse onderwijs vitaal, creatief en inventief is. In de Nationale Onderwijsprijs werkt het INOP samen met tal van organisaties, waaronder de twaalf provinciebesturen. Alle ingezonden projecten zullen binnenkort te vinden zijn op www.onderwijsprijs.nl .

De genomineerde projecten:

Primair onderwijs

Enschede, Openbare Prinseschool E-mailadres: info@prinseschool.net

Deze school heeft veel leerlingen met buitenlandse ouders die voor korte tijd in Nederland verblijven en daardoor vaak geïsoleerd zijn. Men is gestart met het âHost and guest family projectâ. Hierbij worden kinderen en ouders gekoppeld aan Nederlandse leerlingen en hun familie. De gezinnen ondernemen gezamenlijk activiteiten en de buitenlandse gastgezinnen krijgen daadwerkelijke ondersteuning bij allerlei praktische en organisatorische zaken. Een keer per jaar is er een âinternational eveningâ met een gezamenlijke maaltijd. Het betreft hier gezinnen uit Azië, Zuid-Amerika, USA, Australië, enz. Ze zijn veelal Engels- of Spaanstalig.

Slagharen, Daltonschool Sint Jozef E-mailadres: kbsst.jozef@hetnet.nl

âReflecterenâ betekent op deze school: âStilstaan bij eigen denken en handelen om daar vervolgens weer van te lerenâ (verstand van jezelf krijgen). Men is bezig een doorgaande lijn te ontwikkelen in reflectieÂmodellen. Met het project wil de school de kinderen leren terug te kijken naar datgene wat ze geleerd hebben. Daarna proberen ze het zich opnieuw eigen te maken. Hiertoe heeft men materiaal ontwikkeld dat wordt ingezet in de diverse klassen om te kunnen reflecteren met de leerlingen. Het uiteindelijke doel is een POP, een persoonlijk ontwikkelingsplan. Leerlingen verzamelen materiaal uit verschillende vak- en ontwikkelingsgebieden en bewaren dat in hun portfolio.

Zwolle, Landelijk Onderwijs aan Varende Kleuters E-mailadres: landelijk.bureau@lovk.nl

Naar aanleiding van de herschikking van scholen voor varende kleuÂters in Nederland heeft het LOVK een project opgezet ter vergroting van de startbekwaamheid van varende kleuters in groep 3. De school voor varende kleuters is een unieke school in Nederland en zelfs in Europa. Circa 350 varende kleuters worden jaarlijks begeleid via een integraal onderwijssysteem. Om de instroom in groep 3 beter te laten verlopen is in 2005 een verregaande samenwerking aangegaan met basisschool Het Carillon in Zwolle en het schippersinternaat aldaar.

Voortgezet onderwijs

Deventer, Etty Hillesum Lyceum E-mailadres: j.deruiter@ettyhillesumlyceum.nl

Het lyceum wil samenhang tussen de vakken creëren, aansluiting vinden bij de leefomgeving van de leerlingen en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een ânieuweâ school. Er is een vier dagen durend project voor 13- en 14-jarige leerlingen opgezet: âDe Zandweteringâ. Het is gebaseerd op het gelijknamige masterplan van de gemeente Deventer, gericht op landherinrichting aan de noord- en oostzijde van de gemeente.

Binnen het project werd samengewerkt door de vakken biologie, aardrijkskunde en scheikunde. De leerlingen werden in groepen verdeeld en moesten op negen locaties een onderzoeksplan opstellen, onderzoek in het veld verrichten, de verzamelde gegevens uitwerken en een presentatie maken. Deze werden beoordeeld in aanwezigheid van ouders en wethouder.

Zwolle, Agnietencollege locatie Meander E-mailadres: l.lucas@agnietencollege.nl

Deze vo-school heeft een uniek samenwerkingsverband met de Emmaschool, Geert Groteschool en OBS Oosterenk (basisonderwijs), en met de Katholieke Pabo Zwolle (hbo). Gezamenlijk hebben ze een aantal onderwijsmodules ontwikkeld voor leerlingen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs die meer aankunnen dan de gewone leerstof. Ongeveer de âtop 25%â van de kinderen. De modules met extra stof betreffen de vakken Nederlands, wiskunde en Engels. Ze zijn inhouÂdelijk bepaald door het voortgezet onderwijs en didactisch door het basisonderwijs. Daar de uitvoering ervan veel werk met zich meebracht, hebben de scholen de pabo benaderd voor het inzetten van stagiaires. Uiteindelijk blijkt dit voor alle drie de partijen een winsituatie op te leveren.

Zwolle, Thorbecke Scholengemeenschap E-mailadres: info@tsgzwolle.nl

Vanaf het schooljaar 2005-2006 maakt een maatschappelijke stage deel uit van het onderwijsprogramma van de leerlingen in 3TG, 4 havo en 4 atheneum van deze school. Dit is een stage waarbij leerlingen onder verantwoordelijkheid van de school vrijwilligerswerk verrichten. Jongeren leveren zo een actieve bijdrage aan de samenÂleving en werken aan de ontwikkeling van hun eigen competenties. Een maatschappelijke stage is dus leren in de praktijk, waarbij de leerling iets doet voor zichzelf en iets doet voor een ander.