Kamerbrief inzake Geannoteerde agenda Europese Raad d.d. 14-15 december 2006 (http://www.minbuza.nl:80/nl/actueel/brievenparlement,2006/12/Kamerbrief-inzake-Geannoteerde-agenda-Europese-Raa.html)
11-12-2006 | 10:51
Samenvatting:
Inhoud:
Graag bied ik u hierbij, mede namens de Minister-President, de geannoteerde
agenda aan van de Europese Raad die op 14 en 15 december a.s. plaatsvindt.De Minister van Buitenlandse Zaken,Dr B.R. BotGeannoteerde agenda van de Europese Raad van 14 en 15 december
2006De ontwerpconclusies van de Europese Raad zijn opgebouwd uit vier
overkoepelende hoofdstukken: uitbreiding; de ruimte voor vrijheid, veiligheid en
recht; innovatie, energie en klimaat; en externe betrekkingen.UitbreidingDe Europese Raad zal, conform zijn besluit van december 2005, een debat
voeren over hoe de EU in de toekomst om zal gaan met verdere uitbreiding. Dit
debat zal gevoerd worden aan de hand van het 'Enlargement Strategy Paper 2005'
en de recente mededeling 'Enlargement Strategy and Main Challenges 2006-2007'.
Beide mededelingen en de appreciatie van de regering ervan gingen u eerder toe
(Kamerstuk 23 987, nr. 57 en 58 d.d. 15 november 2005, Kamerstuk 23 987, nr. 61
d.d. 6 december 2005, Kamerstuk 23 987, nr. 68 d.d. 8 november 2006 en Kamerstuk
23 987, nr. 69 d.d. 28 november 2006).Nederland onderschrijft in algemene zin de conclusies en aanbevelingen die de
Commissie in de mededeling 'The Enlargement Strategy and Main Challenges
2006-2007' doet. Nederland zal zich dan ook inzetten op het bekrachtigen van
deze aanbevelingen en conclusies als raamwerk voor verdere uitbreiding.
Nederland zal er voorts op inzetten dat de belangrijkste elementen uit beide
documenten zullen worden opgenomen in de conclusies van de Europese Raad, zodat
deze duidelijk gemarkeerd en helder gecommuniceerd worden. Op die manier kunnen
de burgers van de lidstaten van de EU daarvan expliciet kennis nemen en kunnen
zich zo informeren over de voornemens van de EU op het gebied van de
uitbreiding.Nederland zal zich in de inhoudelijke discussie over toekomstige uitbreiding
van de EU, in lijn met de Kamerbrief van 10 april 2006 (Kamerstuk 29 803, nr.
19), sterk maken voor verdere verbetering van de kwaliteit van het
uitbreidingsproces en voor strikte naleving van de voorwaarden die in dit kader
gesteld zijn aan de kandidaatlidstaten en landen met toetredingsperspectief.
Voor Nederland is het van belang dat de volgende elementen in de conclusies
van de Europese Raad terugkomen:Het is mogelijk dat de Europese Raad zal spreken over de aanbeveling van de
Europese Commissie voor een reactie van de EU op de weigering van Turkije om aan
zijn verplichtingen in het kader van het Ankara Protocol te voldoen. In dat
geval zal Nederland zich opstellen langs de lijn van de Kamerbrief van 4
december jl. (kenmerk DIE-1692/06).Ik heb in het Algemeen Overleg van 6 december jl. met de vaste commissie voor
Europese Zaken over de RAZEB bovendien toegezegd dat Nederland zich zal inzetten
voor aanscherping van de aanbeveling van de Commissie, onder meer door de
Commissie te verzoeken te bezien welke additionele onderhandelingshoofdstukken
nog meer niet geopend zouden kunnen worden en door vast te leggen dat een
besluit tot hervatting van de onderhandelingen genomen zal moeten worden door de
Raad. Nederland zal in de discussie over de aanbeveling van de Commissie
aansluiting zoeken bij de groep van lidstaten die de toetredingsonderhandelingen
van de EU met Turkije kritisch volgen.In het plenair debat naar aanleiding van het Algemeen Overleg op 7 december
jl., heb ik Uw Kamer voorts toegezegd dat ik mij maximaal zal inspannen om de EU
een positie in te laten nemen die materieel zoveel mogelijk overeenkomt met wat
de Kamer wenst. Daarbij heb ik echter aangegeven dat het opschorten van de
onderhandelingen als geheel onwenselijk is en dat voorkomen moet worden dat
Nederland in een geïsoleerde positie komt, of in een positie die anderszins de
Nederlandse belangen zou kunnen schaden.Voorts heb ik de aangenomen motie van de leden Peters en Van der Ham omarmd,
hetgeen betekent dat er bij Cyprus op aangedrongen zal worden om zich
constructief op te stellen in het proces van het vinden van een allesomvattende
oplossing voor de Cypriotische kwestie in het kader van de Verenigde Naties.MigratieIn vervolg op de informele Europese top in Lahti (Finland) op 20 oktober jl.
zal ook tijdens de Europese Raad worden gesproken over migratie. Mede in het
licht van de grote groepen migranten aan de zuidelijke buitengrenzen van de EU,
zal de Europese Raad zich buigen over de benodigde maatregelen voor verbetering
van de samenwerking tussen lidstaten en met landen van herkomst en transi
tlanden.De Europese Raad kwam in december 2005 overeen dat korte termijn prioritaire
acties gericht op Afrika en de landen van het Middellandse-Zeegebied
noodzakelijk waren en verzocht de Commissie uiterlijk eind 2006 over de
voortgang te rapporteren. Deze acties behelsden voorstellen om de samenwerking
op het gebied van migratie te verbeteren tussen de lidstaten, met de
belangrijkste landen van herkomst in Afrika en met de buurlanden waarbij zowel
de veiligheids- als de ontwikkelingsaspecten van migratie werden behandeld. De
Commissie heeft in de Raad voor Justitie en Binnenlandse Zaken van 4-5 december
jl. een mededeling gepresenteerd waarin een inventarisatie is opgenomen van de
ondernomen activiteiten van zowel de Commissie zelf als de lidstaten alsook een
aantal nieuwe voorstellen.Nederland staat een alomvattende aanpak van migratie voor met aandacht voor
zowel grensbewaking en terugkeerbeleid als voor het aanpakken van de zogenaamde
root causes -de achterliggende oorzaken die maken dat mensen gaan
migreren- met de landen van herkomst. Nederland is van mening dat ook gekeken
moet worden naar het beter benutten van de positieve aspecten aan migratie,
zowel voor landen van bestemming als landen van herkomst.InnovatieOp het gebied van innovatie staan drie thema's op de agenda van de Europese
Raad: het European Institute of Technology (EIT), intellectueel eigendom en
Joint Technology Initiatives (JTIs).Nederland steunt het idee van de Commissie om een EIT op te richten om
hiermee hoogwaardig onderwijs, onderzoek en innovatie in Europa te stimuleren.
Nederland is verheugd dat een aantal van zijn wensen is overgenomen door de
Commissie. Zo zal het EIT worden opgezet als netwerkorganisatie. Toch zijn er
momenteel nog enige punten waarover Nederland meer duidelijkheid wil van de
Commissie, zoals over de financiering van het EIT.Wat intellectueel eigendom betreft ondersteunt Nederland de totstandkoming v
an een Gemeenschapsoctrooi, maar beseft het ook dat dit een doel voor de
langere termijn is. Om ook op de kortere termijn voortgang te boeken is
Nederland voorstander van een zo spoedig mogelijke implementatie van het
European Patent Litigation Agreement (EPLA), dat als kern heeft dat er een
Europese rechter voor octrooigeschillen wordt ingesteld.JTIs zijn publiek-private samenwerkingsvormen die de uitvoering van een
strategisch onderzoeksprogramma van de industrie op een bepaald
technologiegebied ondersteunen. Nederland zou willen zien dat sneller
vooruitgang wordt geboekt met de JTIs. Te veel vertraging zou de betrokkenheid
van de industrie en daarmee de Europese concurrentiekracht kunnen schaden. Dit
voorjaar al heeft Nederland aangedrongen op een 'routekaart' voor de JTIs.
Nederland heeft de Commissie opgeroepen om begin volgend jaar de voorstellen
voor JTIs naar Raad en Europees Parlement te sturen en heeft hierbij benadrukt
met name een snelle start van de JTIs op terrein van nano-elektronica en
zogeheten 'embedded systems' belangrijk te vinden ('embedded systems' zijn te
beschouwen als ingebouwde intelligentie in producten en systemen en vormen de
basis voor innovatieve en geavanceerde terreinen als 'automotive'- en
luchtvaartelektronica, industriële automatisering, telecom, medische systemen en
energiebeheersing).Energie en klimaatDe Europese Raad zal een discussie voeren over innovatie, energie en
klimaatverandering. Deze drie onderwerpen hebben reeds de volle aandacht van de
EU op raadsniveau. De minister-president heeft er op de informele Top in Lahti
(Finland), op 20 oktober jl., voor gepleit dat ook de Europese Raad dit grote
vraagstuk hoog op de eigen agenda zet. Duitsland heeft inmiddels laten weten het
klimaatbeleid te agenderen op de komende Voorjaarsraad. Teneinde deze wens tot
politieke 'emancipatie' van het klimaatbeleid te onderstrepen, hecht Nederland
eraan dat het thema klimaatbeleid een zelfstandige plaats houdt in de conclusies
van de komende Europese Raad.EnergieEén van de concrete uitkomsten van de Raad wat betreft het externe
energiebeleid is naar verwachting de instelling van een informatienetwerk van
energiecorrespondenten uit de lidstaten. Nederland ondersteunt het streven van
het voorzitterschap om te zorgen voor een betere informatie-uitwisseling tussen
de lidstaten en de verschillende EU-instituties over de interne vraag naar en
het externe aanbod van energie. Nederland heeft in een schriftelijke reactie
benadrukt het van groot belang te achten dat het voorstel voor een netwerk van
energiecorrespondenten wordt uitgewerkt in samenhang met andere interne en
externe aspecten van de nog te verschijnen Strategic Energy Review, in
het bijzonder het energievoorzieningszekerheidsbeleid en het externe
energiebeleid. Ook heeft Nederland opgeroepen te waken voor overlap met
bestaande initiatieven en instellingen zoals het crisismechanisme van het
Internationaal Energie Agentschap.Recentelijk (20 oktober jl.) heeft de Commissie het Energie Efficiëntie
Actieplan gepresenteerd. Dit is door de lidstaten met instemming ontvangen. De
brief van de minister-president en de Britse premier Blair voorafgaand aan de
informele top van Lahti steunt dit actieplan nadrukkelijk.KlimaatVerdragswijziging Tijdens het werkdiner zal premier Vanhanen mondeling verslag doen van de
bilaterale consultaties die het Fins voorzitterschap heeft gehouden over de
toekomst van het Grondwettelijk Verdrag. De consultaties zullen door het
inkomend Duits voorzitterschap worden voortgezet overeenkomstig het besluit dat
de Europese Raad in juni 2006 daartoe heeft genomen. Dit proces moet er
uiteindelijk op de Europese Raad van juni 2007 toe leiden dat verdere
beslissingen genomen kunnen worden over de wijze waarop het hervormingsproces
van de EU kan worden voortgezet.Externe betrekkingenOp het moment van opstelling van deze brief was over de inhoud van deze
onderwerpen nog weinig bekend. Naar verwachting zal de Europese Raad
verklaringen aannemen over het Midden-Oosten en Afrika. Daarnaast zal in de
conclusies waarschijnlijk aandacht worden besteed aan implementatie van de
EU-Afrika strategie; Kosovo; het Europees Nabuurschapsbeleid; en verbetering van
de doelmatigheid, samenhang en zichtbaarheid van het externe beleid van de Unie.
Mogelijk zal ook Afghanistan aan de orde komen.
---
Ministerie van Buitenlandse Zaken