Grote belangstelling voor gratis cursussen op internet
Open universiteit nederland
http://www.ou.nl
De belangstelling voor het experiment met gratis zelfstudiemateriaal van de Open
Universiteit Nederland is groot. Op 5 december heeft de Open Universiteit de eerste drie
gratis cursussen op internet geplaatst en in de daarop volgende week is de speciale
website (www.opener.ou.nl) 25.000 keer bezocht. Dit is een verrassend hoog aantal in
aanmerking genomen dat de afgelopen week geen publiciteit is gezocht en de website nog
niet is aangemeld bij Google en andere zoekmachines. De bedoeling hiervan was om in alle
rust eventuele kinderziektes te ontdekken en uit te kunnen schakelen.
Opvallend is dat de website tot nu toe vooral overdag wordt bezocht, met een piek om 1 uur
's middags. De meeste bezoekers (80%) komen uit Nederland, maar er wordt ook bezoek uit 55
andere landen geregistreerd (naast België en VS, ook landen als Brazilië, Zweden
en Kroatië).
De meeste belangstelling ging uit naar de cursus 'Starten met programmeren. Een
introductie in java', gevolgd door 'Over de werking van het recht'. De derde compacte
cursus 'Duurzame ontwikkeling' werd meer dan 1000 keer gedownload.
Het doel van dit experiment met gratis zelfstudiemateriaal op internet is het hoger
onderwijs toegankelijker te maken. Na de start met drie compacte cursussen zullen in het
komend half jaar nog een dertiental cursussen verschijnen, ook uit andere vakgebieden
zoals psychologie en management- en cultuurwetenschappen. Al het cursusmateriaal, met
eventuele software, video en uitwerkingen, is beschikbaar op www.opener.ou.nl. Voor alle
duidelijkheid, het gaat om zelfstudie waarbij geen begeleiding wordt aangeboden. In de
loop van het experiment zal het bij de Open Universiteit mogelijk zijn om bij een aantal
van deze cursussen, tegen betaling, een officiële toets af te leggen en te
verzilveren.
Het experiment met het gratis zelfstudiemateriaal is mogelijk gemaakt door de
financiële bijdragen van de ministeries van OCW en SZW via de projectdirectie Leren
en Werken, en de Amerikaanse Hewlett Foundation.