Grote belangstelling voor gratis cursussen op internet

Open universiteit nederland

http://www.ou.nl

De belangstelling voor het experiment met gratis zelfstudiemateriaal van de Open Universiteit Nederland is groot. Op 5 december heeft de Open Universiteit de eerste drie gratis cursussen op internet geplaatst en in de daarop volgende week is de speciale website (www.opener.ou.nl) 25.000 keer bezocht. Dit is een verrassend hoog aantal in aanmerking genomen dat de afgelopen week geen publiciteit is gezocht en de website nog niet is aangemeld bij Google en andere zoekmachines. De bedoeling hiervan was om in alle rust eventuele kinderziektes te ontdekken en uit te kunnen schakelen.

Opvallend is dat de website tot nu toe vooral overdag wordt bezocht, met een piek om 1 uur 's middags. De meeste bezoekers (80%) komen uit Nederland, maar er wordt ook bezoek uit 55 andere landen geregistreerd (naast België en VS, ook landen als Brazilië, Zweden en Kroatië).
De meeste belangstelling ging uit naar de cursus 'Starten met programmeren. Een introductie in java', gevolgd door 'Over de werking van het recht'. De derde compacte cursus 'Duurzame ontwikkeling' werd meer dan 1000 keer gedownload.

Het doel van dit experiment met gratis zelfstudiemateriaal op internet is het hoger onderwijs toegankelijker te maken. Na de start met drie compacte cursussen zullen in het komend half jaar nog een dertiental cursussen verschijnen, ook uit andere vakgebieden zoals psychologie en management- en cultuurwetenschappen. Al het cursusmateriaal, met eventuele software, video en uitwerkingen, is beschikbaar op www.opener.ou.nl. Voor alle duidelijkheid, het gaat om zelfstudie waarbij geen begeleiding wordt aangeboden. In de loop van het experiment zal het bij de Open Universiteit mogelijk zijn om bij een aantal van deze cursussen, tegen betaling, een officiële toets af te leggen en te verzilveren.

Het experiment met het gratis zelfstudiemateriaal is mogelijk gemaakt door de financiële bijdragen van de ministeries van OCW en SZW via de projectdirectie Leren en Werken, en de Amerikaanse Hewlett Foundation.