Gemeente Alkemade


Gemeenten winnen kort geding over Europese aanbesteding hulp bij het huishouden

13-12-2006

De rechtbank van Den Haag heeft 11 december 2006 in het kort geding over de Europese aanbesteding van de hulp bij het huishouden in de Leidse regio bepaald dat de gemeenten op de juiste wijze hebben gehandeld. Dit betekent dat de gemeente Alkemade nu contracten kan sluiten met de vijf geselecteerde aanbieders.

Op 1 januari 2007 treedt de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in werking. Met ingang van die datum worden gemeenten verantwoordelijk voor de ondersteuning bij het voeren van een huishouden. Mensen kunnen met vragen om ondersteuning vanaf januari bij het Wmo-loket van de gemeente Alkemade terecht. De gemeente zorgt er vervolgens voor dat de inwoners de juiste ondersteuning krijgen. Voor het contracteren van organisaties die hulp bij het huishouden leveren, heeft de gemeente Alkemade samen met de gemeenten van de Leidse regio een Europese aanbestedingsprocedure gevolgd.

Uitspraak
Deze aanbestedingsprocedure leidde begin oktober tot een voornemen tot gunning aan vijf aanbieders. Eén bedrijf heeft bezwaar aangetekend tegen deze voorgenomen gunning en heeft de gemeenten voor de rechter gedaagd. De gemeenten werd onduidelijkheid bij de opdrachtbeschrijving verweten. De eis was de start van een nieuw aanbestedingstraject. De rechter heeft deze eis afgewezen, de gemeenten hebben naar het oordeel van de rechter in deze aanbesteding correct gehandeld.

Vijf aanbieders
De gemeente Alkemade sluit tweejarige contracten met de volgende vijf aanbieders:
* Stichting Amstelring

* Stichting Florence

* Stichting Meavita

* Stichting Thuiszorg Groot Rijnland

* Stichting Valent RDB

Betekenis voor cliënten
Inwoners van Alkemade die nu hulp bij het huishouden hebben, krijgen deze week nog een brief van de gemeente waarin wordt uitgelegd wat er voor hen gaat veranderen. Iedereen mag een keuze maken uit één van de vijf leveranciers waar de gemeente een contract mee sluit. De mensen die nu ondersteuning in het huishouden ontvangen van één van de vijf genoemde leveranciers, hebben ook deze keuze. Zij kunnen besluiten bij hun huidige leverancier te blijven. Voor de meeste mensen verandert er dan weinig tot niets. Voor mensen die niet bij één van de vijf geselecteerde organisaties zitten, betekent het dat zij naar één van die vijf moeten overstappen of dat ze gebruik kunnen maken van een persoonsgebonden budget (Pgb). Met een persoonsgebonden budget kunnen mensen zelf de ondersteuning inkopen.

De gemeente neemt de taak hulp bij het huishouden over van het Zorgkantoor. Gebleken is dat de klantenbestanden onvolledig zijn. Het kan daarom voorkomen dat niet alle juiste personen een brief ontvangen. Als u een geldige indicatie voor huishoudelijke hulp heeft of deze ondersteuning wilt ontvangen vanaf 1 januari 2007 kunt u zich melden bij de gemeente als u deze week geen brief heeft ontvangen.

Voor meer informatie kunt u op werkdagen van 08.30 tot 12.30 uur contact opnemen met het team Wmo, tel. (071) 332 73 65, e-mail wmo@gemeentealkemade.nl. U kunt ook naar één van de bijeenkomsten komen die de gemeente organiseert over de Wmo. Deze koffiebijeenkomsten worden gehouden op 21 december van 10.30 tot 12.00 uur in het Dienstencentrum Jacobus, Saskia van Uijlenburchlaan 1 in Oude Wetering en van 14.30 tot 16.00 uur in hotel Orion, Julianalaan 19 op Kaag. Op 28 december van 10.30 tot 12.00 uur in de Arendshorst, Kerkweg 2 in Roelofarendsveen en van 19.30 tot 21.00 uur in dorpshuis Plein 13, Pastoor van der Plaatstraat 13a in Rijpwetering.