College kiest voor nieuwe vormen van communiceren
Het college start in 2007 met nieuwe vormen van communicatie. Dit
vloeit voort uit het Coalitieakkoord waarin het college van
burgemeester en wethouders heeft aangekondigd te willen experimenteren
met nieuwe vormen van communicatie met burgers, bedrijven en
instellingen in de stad.
Sleutelwoorden daarbij zijn dialoog, duidelijkheid, dichtbijheid en
directheid.
Het college kiest enerzijds voor interactie waarbij de bestuurders
zelf direct communiceren met burgers, ondernemers en instellingen.
Anderzijds wil het college behouden wat goed is en de mensen in de
stad blijven voorzien van duidelijke en gedegen informatie over de
meest uiteenlopende onderwerpen.
In het verlengde van de nieuwe vormen van communicatie heeft het
college ook besluiten genomen over de aanpassing van de huisstijl en
een nieuwe mix van schriftelijke gemeentelijke uitgaven.
Nieuwe vormen van communicatie
De nieuwe vormen van communicatie lopen uiteen van collegespreekuren
in de wijk, rondetafelgesprekken met burgers, aanwezigheid van
bestuurders bij inspraakavonden, het aanstellen van
verbindingsregisseurs, een online spreekuur van bestuurders, het
instellen van internetpanels, een weblog voor collegeleden, een
uitgebreidere toelichting aan de pers over de volledige besluitenlijst
van het college tot het participeren in Café Politiek.
Het gemeentebestuur maakt bij alle vormen gebruik van zowel directe
interactie als van digitale interactie.
Naast nieuwe vormen van communicatie kiest het college ervoor
bestaande en beproefde communicatievormen als Breda Berichten,
persberichten, publieksbalies, inspraak en overleg en
burgerparticipatie in projecten als lusten en Lasten en Hart voor je
Buurt te handhaven en waar nodig te verbeteren.
Balans in berichtgeving
Om te kunnen experimenteren met nieuwe vormen van Communicatie wil het
college de basiscommunicatie en informatie garanderen. Op dit moment
geeft de gemeente een groot aantal periodieken en bladen uit in veel
verschillende verschijningsvormen. Het college gaat al deze uitgaven
nu bundelen in drie bladen zodat er een nieuwe uitgebalanceerde mix
aan communicatiemiddelen ontstaat.
De eerste is "Breda-nu{" een maandelijkse bijlage bij Het Stadsblad
van 16 pagina's voor de burgers. Dan is er "Breda-com" , een
Relatiemagazine dat elk kwartaal verschijnt voor ondernemers, relaties
en bestuurders van instellingen.Tot slot komt er "Breda-zo", het
personeelsblad voor medewerkers. Vanaf maart 2007 moeten de nieuwe
periodieken in de lucht zijn.
Eenheid in presentatie
Begin 2005 heeft het college besloten de 12 jaar oude huisstijl aan te
gaan passen. De noodzaak van eenheid in presentatie, de verbetering
van de kwaliteit van producten en kostenreductie en efficiëncy waren
daarbij de uitgangspunten.
De aanpassingen in de huisstijl zijn de afgelopen jaren gefaseerd
ingevoerd zodat op dit moment al veel producten zijn gerealiseerd
zoals van Breda Berichten, visitekaartjes, jaarverslag, begroting en
kadernota, persberichten, folders, advertenties,
presentatie,materiaal, bouwborden en formulieren. De invoering zit nu
in de afrondende fase.
Traject
Negen nieuwe vormen van communicatie kunnen in 2007 direct worden
ingezet. Daarnaast stelt het college nog vijf andere initiatieven voor
die nadere uitwerking behoeven. Het gaat dan om de inzet van
wijkpanels en platforms, het gebruik van lokale/regionale televisie,
een digitale follow-up van de periodieken, een soort sms-alert aanpak
voor directe informatievoorziening en een digitaal stedelijk platform.
Daarvoor volgen medio 2007 meer concrete voorstellen.
De commissie Bestuur bespreekt het collegevoorstel voor de nieuwe
vormen van communicatie op 24 januari aanstaande.
Breda, 15 december 2006
Gemeente Breda