Gemeente Breda

College kiest voor nieuwe vormen van communiceren

Het college start in 2007 met nieuwe vormen van communicatie. Dit vloeit voort uit het Coalitieakkoord waarin het college van burgemeester en wethouders heeft aangekondigd te willen experimenteren met nieuwe vormen van communicatie met burgers, bedrijven en instellingen in de stad.

Sleutelwoorden daarbij zijn dialoog, duidelijkheid, dichtbijheid en directheid.

Het college kiest enerzijds voor interactie waarbij de bestuurders zelf direct communiceren met burgers, ondernemers en instellingen. Anderzijds wil het college behouden wat goed is en de mensen in de stad blijven voorzien van duidelijke en gedegen informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen.

In het verlengde van de nieuwe vormen van communicatie heeft het college ook besluiten genomen over de aanpassing van de huisstijl en een nieuwe mix van schriftelijke gemeentelijke uitgaven.

Nieuwe vormen van communicatie

De nieuwe vormen van communicatie lopen uiteen van collegespreekuren in de wijk, rondetafelgesprekken met burgers, aanwezigheid van bestuurders bij inspraakavonden, het aanstellen van verbindingsregisseurs, een online spreekuur van bestuurders, het instellen van internetpanels, een weblog voor collegeleden, een uitgebreidere toelichting aan de pers over de volledige besluitenlijst van het college tot het participeren in Café Politiek.

Het gemeentebestuur maakt bij alle vormen gebruik van zowel directe interactie als van digitale interactie.

Naast nieuwe vormen van communicatie kiest het college ervoor bestaande en beproefde communicatievormen als Breda Berichten, persberichten, publieksbalies, inspraak en overleg en burgerparticipatie in projecten als lusten en Lasten en Hart voor je Buurt te handhaven en waar nodig te verbeteren.

Balans in berichtgeving

Om te kunnen experimenteren met nieuwe vormen van Communicatie wil het college de basiscommunicatie en informatie garanderen. Op dit moment geeft de gemeente een groot aantal periodieken en bladen uit in veel verschillende verschijningsvormen. Het college gaat al deze uitgaven nu bundelen in drie bladen zodat er een nieuwe uitgebalanceerde mix aan communicatiemiddelen ontstaat.

De eerste is "Breda-nu{" een maandelijkse bijlage bij Het Stadsblad van 16 pagina's voor de burgers. Dan is er "Breda-com" , een Relatiemagazine dat elk kwartaal verschijnt voor ondernemers, relaties en bestuurders van instellingen.Tot slot komt er "Breda-zo", het personeelsblad voor medewerkers. Vanaf maart 2007 moeten de nieuwe periodieken in de lucht zijn.

Eenheid in presentatie

Begin 2005 heeft het college besloten de 12 jaar oude huisstijl aan te gaan passen. De noodzaak van eenheid in presentatie, de verbetering van de kwaliteit van producten en kostenreductie en efficiëncy waren daarbij de uitgangspunten.

De aanpassingen in de huisstijl zijn de afgelopen jaren gefaseerd ingevoerd zodat op dit moment al veel producten zijn gerealiseerd zoals van Breda Berichten, visitekaartjes, jaarverslag, begroting en kadernota, persberichten, folders, advertenties, presentatie,materiaal, bouwborden en formulieren. De invoering zit nu in de afrondende fase.

Traject

Negen nieuwe vormen van communicatie kunnen in 2007 direct worden ingezet. Daarnaast stelt het college nog vijf andere initiatieven voor die nadere uitwerking behoeven. Het gaat dan om de inzet van wijkpanels en platforms, het gebruik van lokale/regionale televisie, een digitale follow-up van de periodieken, een soort sms-alert aanpak voor directe informatievoorziening en een digitaal stedelijk platform. Daarvoor volgen medio 2007 meer concrete voorstellen.

De commissie Bestuur bespreekt het collegevoorstel voor de nieuwe vormen van communicatie op 24 januari aanstaande.

Breda, 15 december 2006