OHRA wil mogelijkheid halfjaarlijkse overstap zorgverzekering

Creative venue

OHRA WIL HALFJAARLIJKSE OVERSTAP ZORGVERZEKERING MOGELIJK MAKEN

Arnhem, 15 december 2006 - Zorgverzekeraar OHRA gaat onderzoeken of het mogelijk is haar verzekerden twee maal per jaar de gelegenheid te bieden over te stappen naar een andere zorgverzekeraar om een sterkere basis voor marktwerking te krijgen. Indien dit mogelijk is, moeten andere verzekeraars dat ook doen. OHRA signaleert dat het merendeel van de particuliere verzekerden geen gebruik meer lijkt te maken van de overstapmogelijkheid naar goedkopere alternatieven omdat ze onder druk moeten beslissen en twijfels hebben of ze geaccepteerd worden bij een nieuwe verzekeraar.

'Consumenten hebben nu slechts vier weken tijd om op zoek te gaan naar een andere polis, als de aanbieding van hun huidige verzekeraar tegenvalt', zegt OHRA directeur Hugo Keuzenkamp. 'Vaak durven ze niet op te zeggen voordat ze op een andere polis zijn geaccepteerd. Het nu-of-nooit-effect moet eraf: denk er nog even rustig over na, en stap dan in de zomer alsnog met gerust hart over.'

Keuzenkamp baseert zich op eigen analyses en nieuwe op klantcontacten die het concern de laatste weken heeft gehad. Daaruit blijkt dat veel particulieren niet overstappen naar een goedkoper alternatief omdat ze niet alle consequenties kunnen overzien binnen de korte termijn waarin ze dat besluit moeten nemen. Keuzenkamp: 'De aanbieding van de huidige verzekeraar moest uiterlijk 1 december op de mat liggen. Men heeft dan maar vier weken om op zoek te gaan naar een andere polis, want voor 1 januari moet men opzeggen. En dan te bedenken dat een aantal verzekeraars zelfs die termijn van 1 december niet gehaald heeft.' Ook Independer uitte al bezwaren over de korte overstaptijd. Onderzoek van Motivaction dat gisteren werd gepubliceerd door Delta Lloyd signaleert dat 10% van de ondervraagden overweegt over te stappen, terwijl uit een recente NMa-enquête blijkt dat dit slechts 2% is. Keuzenkamp: 'Terugkijkend kun je misschien van enige marktwerking spreken, maar op deze manier is die in de toekomst onvoldoende gegarandeerd.'

Keuzenkamp denkt niet dat een oplossing is om de beslistermijn langer te maken. 'Mensen hebben nu eenmaal de neiging dit soort afwegingen tot het laatste moment uit te stellen. Psychologisch werkt het veel beter het aantal keuzemomenten in het jaar uit te breiden. Mensen die betere polisvoorwaarden, een betere service of een lagere prijs willen hoeven dan niet twaalf maanden te wachten als ze december hebben gemist.'

Ook bij collectieve contracten
OHRA onderzoekt momenteel of het administratief mogelijk is verzekerden een tweede overstapmoment te bieden. Het probleem is daarbij dat er 'gebroken' jaren gaan optreden: traditioneel wordt veel wetgeving per 1 januari van kracht, en dat kan van invloed zijn op een lopende polis. De polisvoorwaarden zouden daardoor gedurende de looptijd aangepast moeten worden. Keuzenkamp: 'We gaan niet over één nacht ijs, maar we onderzoeken het heel serieus.'

OHRA wil de mogelijkheid frequenter over te stappen uitdrukkelijk ook gaan aanbieden aan houders van collectieve contracten. Bij werkgevers bijvoorbeeld is weliswaar de termijn van een maand in beginsel lang genoeg, maar het keuzemoment in het jaar is hoogst ongelukkig, zegt Keuzenkamp. 'November en december zijn traditioneel zeer drukke maanden voor HRM-afdelingen. Net in die periode moeten zij zwaarwegende keuzes maken en deze administratief doorvoeren. Ook hier zeggen wij: waarom niet een tweede mogelijkheid om over te stappen, per 1 juli? Een markt 'werkt' het gehele jaar, en niet één keer per jaar. Het is meer een kwestie van administratieve zorgvuldigheid dan van principiële onmogelijkheid, wat ons betreft.'

Zodra het lopend intern onderzoek is afgerond zal de directie van OHRA een definitief besluit nemen. Mogelijk gebeurt dat al in januari 2007, hetgeen betekent dat OHRA-verzekerden per 1 juli 2007 desgewenst kunnen overstappen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Persvragen en woordvoering: Frank Witte 020 4525225 / 06 53736170.