Ingezonden persbericht


--- LET OP: ONDER EMBARGO T0T ZATERDAG 16 DECEMBER, 7.00 UUR ---

Parkeertest wijst uit: Betere parkeerresultaten met ParkPilot van Bosch Vlot en krasvrij parkeren voor iedereen

Barneveld, 15 december 2006 - Omrijden om inparkeren in een kleine ruimte te vermijden. Of toch een poging wagen en met veel stress minutenlang bezig zijn. Veel automobilisten klinkt het bekend in de oren. Parkeren wordt steeds lastiger, ruimtes steeds kleiner. Een parkeerhulp, die via geluidssignalen of op een scherm de afstand tot voor- en achterliggende obstakels aangeeft, kan een oplossing bieden. De nieuwste ParkPilot van Bosch is volledig universeel en daardoor geschikt voor elke auto. Hierdoor kan iedereen nu een elektronisch parkeerhulpsysteem laten installeren. Een parkeertest, door Bosch georganiseerd in samenwerking met het AD Algemeen Dagblad, toonde de meerwaarde van de ParkPilot aan.

De grote parkeertest
Deelnemers aan de parkeertest* van Bosch en het AD Algemeen Dagblad, gehouden op 15 november, ondervonden de voordelen van de ParkPilot aan den lijve: waar bij de in totaal zestien parkeermanoeuvres zonder Parkpilot zeven aanrijdingen te noteren waren, werd dat bij de parkeeracties mét ParkPilot beperkt tot twee aanrijdingen. De ParkPilot kwam ook de snelheid van inparkeren ten goede: de deelnemers voerden deze handeling gemiddeld zes seconden sneller uit (22,5 seconden met ParkPilot; 28,8 sec zonder ParkPilot).

Eenvoudige namontage
Elektronische parkeerhulpsystemen zijn op grotere auto's meer en meer standaard ingebouwd. De meeste systemen bestaan uit vier sensoren die verbonden zijn met een centrale regelunit. Deze unit wordt ingeschakeld als de achteruitversnelling wordt ingeschakeld.

De nieuwste universele ParkPilot is uiterst geschikt voor namontage. Hij bestaat uit nog krachtigere, kleinere en lichtere sensoren. Deze sensoren registreren ook moeilijk te lokaliseren voorwerpen, zoals lage bloembakken, draadschuttingen of dunne paaltjes.

Dankzij het geringe aantal componenten, de kleine sensoren en de uitgebreide instructies kan elke garagehouder de ParkPilot snel en eenvoudig inbouwen. Het is niet nodig om lange kabels te trekken naar de achteruitversnelling aangezien de controle-eenheid en display gevoed worden door het achteruitrijdlicht. Het achteruitrijdsignaal schakelt het systeem ook aan of uit.

De Bosch ParkPilot kan nu ook in de voorbumper worden ingebouwd. Er bestaan setjes met twee sensoren om de hoeken te monitoren of met vier sensoren die de volledige voorkant aftoetsen. Afhankelijk van de grootte van de auto worden drie of vier sensoren voor de achterkant gebruikt. De sensoren worden in de bumper ingebouwd met behulp van contourringen, die gemakkelijk in de kleur van de auto te spuiten zijn. Ook de sensoren zelf kunnen gespoten worden.

Zicht- en hoorbare afstandsaanduiding
De afstand tot obstakels voor- en achteraan wordt aangegeven via een geluidssignaal. Naarmate men obstakel nadert, wordt het interval tussen het geluid steeds korter. Het signaal stopt wanneer de afstand meer dan zes seconden niet verandert. Als de auto zich van het obstakel verwijdert, wordt het geluid automatisch uitgeschakeld.

Naast een geluidssignaal, geeft de ParkPilot de afstand tot een obstakel ook aan via een LED-scherm. Dit scherm kan achterin de auto worden ingebouwd, zodat de bestuurder via de achteruitkijkspiegel de optische aanwijzingen kan volgen. Bij het systeem voor voorinbouw wordt ook voor de voorkant een LED-scherm geleverd.

Bij achterinbouw wordt het systeem geactiveerd zodra de auto in achteruit wordt geschakeld. Ook het systeem in voorinbouw wordt op die manier geactiveerd. Het systeem wordt echter na 20 seconden automatisch uitgeschakeld indien vooraan geen obstakel wordt gelokaliseerd.

Indien gewenst kan het systeem ook met een schakelaar worden aan- en uitgezet.


*Aan de Parkeertest van Bosch en AD Algemeen Dagblad deden acht lezers van het Algemeen Dagblad mee. De acht deelnemers moesten ieder twee parkeerhandelingen uitvoeren (achteruit file parkeren en achteruit inparkeren) zowel met- als zonder ParkPilot. Uiteindelijk zijn 32 parkeermanoeuvres uitgevoerd.

Prijs en beschikbaarheid
De Bosch ParkPilot voor namontage is beschikbaar voor prijzen variërend van 190 euro (drie sensoren achter) tot 380 euro (totaalpakket: vier sensoren voor en achter), exclusief BTW.

Beeldmateriaal

Bovenstaand (en meer) beeldmateriaal kunt u downloaden op http://www.bosch-presse.de/TBWebDB/bosch-pbj/en-US/start.cfm

Meer informatie vindt u ook op www.bosch-parkpilot.nl

Meer informatie over dit persbericht
Sterk Werk Communicatie
Sietse Pots
Tel. (010) 456 78 49
sietse.pots@sterkwerk.nl