ROVER

PERSBERICHT

Toch problemen nieuwe dienstregelingen

De nieuwe dienstregeling heeft, behalve op één treinverbinding, niet tot een chaos geleid. Maar de treinreizigers komen nog teveel en te grote problemen tegen. Dat concludeert ROVER op basis van ervaringen die treinreizigers de afgelopen week hebben gemeld. De `Maaslijn' Nijmegen Venlo Roermond spant hierbij de kroon: de overgang van NS naar Veolia, dat hier met onvoldoende en ongeschikt materieel is gaan rijden, leidde tot een chaotische dienstuitvoering en een forse verslechtering van het reiscomfort.

Zo'n 2000 reizigers meldden problemen over de nieuwe dienstregelingen die per 10 december zijn ingegaan. Op het dagelijkse aantal reizigers lijkt dat misschien niet zoveel, maar de ervaring leert dat slechts een fractie van de reizigers die een klacht heeft deze ook daadwerkelijk bij ROVER indient. Ruwweg de helft daarvan ging over veranderingen in de opzet van de dienstregeling: extra overstappen, verslechterde aansluitingen, langere reisduur. De andere helft betrof de uitvoering van de nieuwe treindienstregeling. Deze klachten gingen vooral over volle treinen, oud materieel, treinen die niet kwamen opdagen en stations die nog niet af waren.

Een van de probleemtrajecten is Utrecht Arnhem. De extra stoptreinen in de spitsuren zijn op een deel van dit traject geschrapt en de Intercity's zijn nu vaak korter dan vroeger. Gevolg: overvolle treinen en soms reizigers die niet meer mee kunnen. Reizigers van Voorburg en Zoetermeer naar Utrecht verloren hun Intercityverbinding naar Utrecht en moeten nu in Gouda overstappen op een IC die al bomvol zit. Ook Geleen verloor zijn IC-stop, hierdoor zijn de stoptreinen daar nu overvol en er vielen ook nog ritten uit. Veel berichten over kortere en daardoor te volle treinen bereikten ons verder over de stoptreinverbindingen Zwolle - Amersfoort, Geldermalsen - Utrecht, Leeuwarden Zwolle, Helmond Eindhoven, Hengelo Deventer, Haarlem Amsterdam, de sneltrein Hoorn Amsterdam, de Intercity Alkmaar - Amsterdam en bij Arriva: Sneek Leeuwarden en Gorinchem Dordrecht.

De sneltrein Zwolle Deventer Nijmegen heet nu Intercity, maar we kregen stapels klachten van reizigers die hier worden getrakteerd op onappetijtelijke stoptreinen "uit het jaar kruik" die veel te kort zijn om de reizigers op behoorlijke wijze te vervoeren. Sommige treindiensten heten nog Sneltrein, zoals die op de verbinding Amsterdam Hilversum Amersfoort, maar daar rijden nu `Sprinter'-treinen met minder zitplaatsen, en er zijn exemplaren bij zonder eerste klasse. Met de laatstgenoemde klacht meldden zich ook reizigers tussen Veenendaal en Utrecht. Het integreren van de internationale treindienst naar Berlijn in de binnenlandse IC-dienst leidde al meteen tot grote vertragingen en tekorten aan zitplaatscapaciteit.

Zeer veel klachten zijn er over de verslechterde verbindingen van Utrecht met het stadsdeel Amsterdam Zuidoost. Enkele jaren geleden waren dit in de spits nog 6 Intercity's per uur, nu zijn het er nog maar 2, en die zijn dus méér dan vol. Velen hebben een latere trein moeten nemen. ROVER heeft NS hiervoor herhaaldelijk gewaarschuwd, doch tevergeefs. Tot overmaat van narigheid werden de reizigers in station Amsterdam Bijlmer geconfronteerd met levensgevaarlijke noodtrappen, perrons waaraan bouwvakkers nog werkten, wateroverlast en ontbrekende reizigersinformatie. Ook het nieuwe perron van Amsterdam Zuid was bij het begin van de nieuwe dienstregeling nog niet af.

ROVER geeft de klachten door aan de vervoerders en houdt de vinger aan de pols. De mogelijkheden om op korte termijn iets in de dienstregeling te veranderen zijn beperkt, maar met de inzet van treinen kan gemakkelijker worden geschoven. Binnenkort melden wij op onze website welke verbeteringsmaatregelen de vervoerbedrijven hebben getroffen of nog zullen treffen. Op de Maaslijn zullen deze verbeteringen drastisch moeten zijn en snel moeten komen, want de onbetrouwbare dienstuitvoering met te kleine, langzame en naar dieselolie ruikende treinen is een belediging van de reizigers. ROVER wil van de verantwoordelijke overheid (de provincie Limburg) duidelijkheid over wat er is misgegaan bij de overgang van deze treindienst van NS naar Veolia.

Pagina geplaatst: 16 december 2006