PERSBERICHT
Toch problemen nieuwe dienstregelingen
De nieuwe dienstregeling heeft, behalve op één treinverbinding, niet
tot een chaos geleid. Maar de treinreizigers komen nog teveel en te
grote problemen tegen. Dat concludeert ROVER op basis van ervaringen
die treinreizigers de afgelopen week hebben gemeld. De `Maaslijn'
Nijmegen Venlo Roermond spant hierbij de kroon: de overgang van NS
naar Veolia, dat hier met onvoldoende en ongeschikt materieel is gaan
rijden, leidde tot een chaotische dienstuitvoering en een forse
verslechtering van het reiscomfort.
Zo'n 2000 reizigers meldden problemen over de nieuwe dienstregelingen
die per 10 december zijn ingegaan. Op het dagelijkse aantal reizigers
lijkt dat misschien niet zoveel, maar de ervaring leert dat slechts
een fractie van de reizigers die een klacht heeft deze ook
daadwerkelijk bij ROVER indient. Ruwweg de helft daarvan ging over
veranderingen in de opzet van de dienstregeling: extra overstappen,
verslechterde aansluitingen, langere reisduur. De andere helft betrof
de uitvoering van de nieuwe treindienstregeling. Deze klachten gingen
vooral over volle treinen, oud materieel, treinen die niet kwamen
opdagen en stations die nog niet af waren.
Een van de probleemtrajecten is Utrecht Arnhem. De extra stoptreinen
in de spitsuren zijn op een deel van dit traject geschrapt en de
Intercity's zijn nu vaak korter dan vroeger. Gevolg: overvolle treinen
en soms reizigers die niet meer mee kunnen. Reizigers van Voorburg en
Zoetermeer naar Utrecht verloren hun Intercityverbinding naar Utrecht
en moeten nu in Gouda overstappen op een IC die al bomvol zit. Ook
Geleen verloor zijn IC-stop, hierdoor zijn de stoptreinen daar nu
overvol en er vielen ook nog ritten uit. Veel berichten over kortere
en daardoor te volle treinen bereikten ons verder over de
stoptreinverbindingen Zwolle - Amersfoort, Geldermalsen - Utrecht,
Leeuwarden Zwolle, Helmond Eindhoven, Hengelo Deventer, Haarlem
Amsterdam, de sneltrein Hoorn Amsterdam, de Intercity Alkmaar -
Amsterdam en bij Arriva: Sneek Leeuwarden en Gorinchem Dordrecht.
De sneltrein Zwolle Deventer Nijmegen heet nu Intercity, maar we
kregen stapels klachten van reizigers die hier worden getrakteerd op
onappetijtelijke stoptreinen "uit het jaar kruik" die veel te kort
zijn om de reizigers op behoorlijke wijze te vervoeren. Sommige
treindiensten heten nog Sneltrein, zoals die op de verbinding
Amsterdam Hilversum Amersfoort, maar daar rijden nu `Sprinter'-treinen
met minder zitplaatsen, en er zijn exemplaren bij zonder eerste
klasse. Met de laatstgenoemde klacht meldden zich ook reizigers tussen
Veenendaal en Utrecht. Het integreren van de internationale
treindienst naar Berlijn in de binnenlandse IC-dienst leidde al meteen
tot grote vertragingen en tekorten aan zitplaatscapaciteit.
Zeer veel klachten zijn er over de verslechterde verbindingen van
Utrecht met het stadsdeel Amsterdam Zuidoost. Enkele jaren geleden
waren dit in de spits nog 6 Intercity's per uur, nu zijn het er nog
maar 2, en die zijn dus méér dan vol. Velen hebben een latere trein
moeten nemen. ROVER heeft NS hiervoor herhaaldelijk gewaarschuwd, doch
tevergeefs. Tot overmaat van narigheid werden de reizigers in station
Amsterdam Bijlmer geconfronteerd met levensgevaarlijke noodtrappen,
perrons waaraan bouwvakkers nog werkten, wateroverlast en ontbrekende
reizigersinformatie. Ook het nieuwe perron van Amsterdam Zuid was bij
het begin van de nieuwe dienstregeling nog niet af.
ROVER geeft de klachten door aan de vervoerders en houdt de vinger aan
de pols. De mogelijkheden om op korte termijn iets in de
dienstregeling te veranderen zijn beperkt, maar met de inzet van
treinen kan gemakkelijker worden geschoven. Binnenkort melden wij op
onze website welke verbeteringsmaatregelen de vervoerbedrijven hebben
getroffen of nog zullen treffen. Op de Maaslijn zullen deze
verbeteringen drastisch moeten zijn en snel moeten komen, want de
onbetrouwbare dienstuitvoering met te kleine, langzame en naar
dieselolie ruikende treinen is een belediging van de reizigers. ROVER
wil van de verantwoordelijke overheid (de provincie Limburg)
duidelijkheid over wat er is misgegaan bij de overgang van deze
treindienst van NS naar Veolia.
Pagina geplaatst: 16 december 2006