Heerlen, 17 december 2006

Persbericht

Fietsersbond: maak van Amstenraderweg weer 30 km

De Fietsersbond afdeling Parkstad - Limburg heeft onlangs bezwaar gemaakt tegen het besluit van het college van burgemeester en wethouders van Heerlen om de maximale snelheid te verhogen van 30 naar 50 km/uur op het deel van de Amstenraderweg tussen de Hekbergstraat en de Weustenraedtstraat. Als de Amstenraderweg weer 50 km - weg wordt dan zal bij de verschillende kruisingen het verkeer uit de zijstraten voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Amstenraderweg.

De Fietsersbond is bezorgd over de verkeersveiligheid van de fietsers. De Amstenraderweg is een druk bereden fietsroute, vooral ook vanwege het fietsverkeer van en naar het centrum van Hoensbroek en het Carbooncollege (voorheen Sint Janscollege). 30 km - gebieden zijn verkeersveiliger dan wegen waarop de maximale snelheid 50 km/uur is, mede omdat bij 30 km - wegen de verschillen in snelheden minder groot zijn. De Fietsersbond accepteert geen verslechtering, ook al moet op veel andere plaatsen nog veel gebeuren aan een veilige inrichting van wegen.

Noot voor de media:

Voor een verdere onderbouwing van het bezwaar wordt u verwezen naar de bijlage. Ook het bezwaarschrift heb ik te uwer informatie bijgevoegd. Indien u nog vragen heeft, dan bent u vanzelfsprekend van harte welkom bij ondergetekende.

Met vriendelijke groeten,
namens het bestuur van de afdeling Parkstad Limburg van de Fietsersbond,

Harrie Winteraeken (voorzitter)

adres:
Esschenweg 65
6412 PW Ten Esschen - Heerlen
tel.nr. thuis: 045 522 87 20
tel.nr. werk: 046 420 57 66
tel.nr. mobiel: 06 523 756 11
e-mailadres: hwinteraeken@hotmail.com

Bijlage: onderbouwing bezwaar Fietserbond / verkeersveiligheid 30 km wegen

Op 50 km - wegen dient volgens de geldende ontwerpnormen (Ontwerpwijzer Fietsverkeer) het fietsverkeer te worden gescheiden van het snelverkeer. Meestal gebeurt dit door fietspaden of formele fietsstroken, waarbij deze ook van voldoende breedte dienen te zijn. Daarnaast zou het parkeren langs de weg niet meer toegestaan moeten worden, omdat de functie van de weg verandert van verblijfsfunctie naar verkeersfunctie en het ongewenst is dat het parkeren wordt gecombineerd met een fietspad of fietsstrook.
In de kennisgeving over het verkeersbesluit (gepubliceerd in weekblad de Uitkijk van 8 november 2006) worden geen mededelingen gedaan over een wijziging van de inrichting van de Amstenraderweg.

De gemeente wil deze maatregel vooral doen voor het busverkeer. Het feit dat op dit deel van de Amstenraderweg een busdienst rijdt en dat deze een minimale tijdwinst zou kunnen boeken, is volgens de Fietserbond onvoldoende reden om de algemene verkeersveiligheid op dit wegvak te verminderen.

Ook het regelmatig te hard rijden en het niet verlenen van voorrang zijn motieven voor omzetting van 30 naar 50 km/uur. De Fietsersbond is echter van mening dat deze snelheid- en verkeersovertredingen niet gelegaliseerd moeten worden. Naast de toenemende onveiligheid biedt deze maatregel geen garantie dat de nieuwe maximale snelheid van 50 km/uur wel wordt nageleefd. In tegendeel, ook op 50 km - wegen wordt vaak te hard gereden. En de Amstenraderweg nodigt uit tot hard rijden, vooral in hellingafwaartse richting.

Het instellen van voorrangskruisingen voor zijstraten Georg Ohmstraat, Hekbergstraat, Kastanjelaan, Spoordijkstraat en de Weustenraedtstraat is nadelig voor het (langzaam) verkeer komende uit die zijstraten. Dit heeft niet alleen betrekking op het "inleveren" van een voorrangsregeling voor een gelijkwaardige kruising. Het maakt de verkeerssituatie vanwege de hogere aanrijdsnelheden op de Amstenraderweg niet veiliger voor (langzaam) verkeer dat de Amstenraderweg op wil rijden of wil kruisen. Naar de mening van de Fietsersbond moet het mogelijk zijn om gelijkwaardige kruisingen wel veilig in te richten of van voldoende signalering te voorzien (eventueel borden als de verkeerssituatie erom vraagt) om het verkeer er op te wijzen dat rechts voorrang heeft.

De Fietsersbond beseft dat het besluit van B&W slechts betrekking heeft op een relatief klein wegvak van de Amstenraderweg. Echter de bovengenoemde argumenten gelden ook voor de Amstenraderweg tot bij de kruising met de Voltalaan.
De Fietsersbond is van mening dat de Amstenraderweg, daar waar deze een maximumsnelheid heeft / krijgt van 50 km/uur ook ingericht dient te zijn / worden als 50 km - weg. Voor de Fietserbond betekent dit dat de aanwijzing van de Amstenraderweg als 50 km - weg alleen aanvaardbaar is als er fietspaden of fietsstroken worden aangebracht waarvan de breedte voldoet aan de hieraan te stellen normen (minimale breedte 1,75 meter). Wenst de gemeente hier niet toe over te gaan, dan is de Fietsersbond van mening dat het betreffende wegvak van de Amstenraderweg 30 km - gebied moet blijven. Hierbij zouden ook voor de gemeente dezelfde uitgangspunten moeten gelden als voor de Amstenraderweg tussen de Voltalaan en de Patersweg.

---- --

Heerlen, 12 december 2006

Aan: het college van burgemeester en wethouders van Heerlen
Postbus 1
6400 AA HEERLEN

betreft: bezwaarschrift ex art. 7:1 Awb
besluit 17 oktober 2006 verkeersmaatregelen Amstenraderweg

De lezer gegroet,

de Fietsersbond afdeling Parkstad - Limburg wenst zijn bezwaren te uiten bij uw besluit van 17 oktober 2006 om een aantal voorrangskruisingen in te stellen voor de Amstenraderweg, waarbij het verkeer op de Amstenraderweg voorrang heeft op het verkeer komende uit de zijstraten Georg Ohmstraat, Hekbergstraat, Kastanjelaan, Spoordijkstraat en de Weustenraedtstraat. Tevens brengen wij onze bezwaren in bij het verhogen van de maximale snelheid van 30 naar 50 km/uur op de tussengelegen wegvakken van de Amstenraderweg. Uw besluit is gepubliceerd in De Uitkijk van 8 november 2006.
De Fietsersbond is bezorgd over uw besluit omdat de Amstenraderweg een druk bereden fietsroute is, vooral ook vanwege het fietsverkeer van en naar het centrum van Hoensbroek en het Carbooncollege (voorheen Sint Janscollege).

Zoals u bekend is, zijn 30 km - gebieden over het algemeen verkeersveiliger dan wegen waarop de maximale snelheid 50 km/uur is. De verkeersveiligheid is vooral van belang voor langzaam verkeer en dus voor fietsers, mede omdat bij 30 km - wegen de verschillen in snelheden minder groot zijn. Volgens de geldende inrichtingsnormen (Ontwerpwijzer Fietsverkeer) dient op 50 km - wegen het fietsverkeer te worden gescheiden van het snelverkeer. Meestal gebeurt dit door fietspaden of formele fietsstroken, waarbij deze ook van voldoende breedte dienen te zijn. In de kennisgeving over het verkeersbesluit worden geen mededelingen gedaan over een wijziging van de inrichting van de Amstenraderweg.
Daarnaast zou het parkeren langs de weg niet meer toegestaan moeten worden, omdat de functie van de weg verandert van verblijfsfunctie naar verkeersfunctie en het ongewenst is dat het parkeren wordt gecombineerd met een fietspad of fietsstrook.

Blz. 2.

Uit telefonisch overleg met uw medewerker de heer P. Konings is gebleken dat u deze maatregel vooral wil doen voor het busverkeer. Het feit dat op dit deel van de Amstenraderweg een busdienst rijdt en dat deze een minimale tijdwinst zou kunnen boeken, is volgens ons onvoldoende reden om de algemene verkeersveiligheid op dit wegvak te verminderen.

Zoals bleek tijdens ons halfjaarlijks overleg (8 december jl.) zijn ook regelmatig te hard rijden en het niet verlenen van voorrang motieven voor omzetting van 30 naar 50 km/uur. Wij zijn echt van mening dat deze snelheidsovertredingen niet gelegaliseerd moeten worden. Naast de toenemende onveiligheid biedt de door u genomen maatregel geen garantie dat de nieuwe maximale snelheid van 50 km/uur wel wordt nageleefd. In tegendeel, ook op 50 km - wegen wordt vaak te hard gereden. En de Amstenraderweg nodigt uit tot hard rijden, vooral in hellingafwaartse richting.

Het instellen van voorrangskruisingen is nadelig voor het (langzaam) verkeer komende uit de zijstraten. Dit heeft niet alleen betrekking op het "inleveren" van een voorrangsregeling voor een gelijkwaardige kruising. Het maakt de verkeerssituatie vanwege de hogere aanrijdsnelheden op de Amstenraderweg ook niet veiliger voor (langzaam) verkeer dat de Amstenraderweg op wil rijden of wil kruisen. Naar onze mening moet het mogelijk zijn om ook een gelijkwaardige kruising veilig in te richten of van voldoende signalering te voorzien (eventueel borden als de verkeerssituatie erom vraagt) om het verkeer er op te wijzen dat rechts voorrang heeft.

Wij beseffen dat uw besluit slechts betrekking heeft op een relatief klein wegvak van de Amstenraderweg. Echter de bovengenoemde argumenten gelden ook voor de Amstenraderweg tot bij de kruising met de Voltalaan.
Wij zijn van mening dat de Amstenraderweg, daar waar deze een maximumsnelheid heeft / krijgt van 50 km/uur ook ingericht dient te zijn / worden als 50 km - weg. Voor de Fietserbond betekent dit dat de aanwijzing van de Amstenraderweg als 50 km - weg alleen aanvaardbaar is als er fietspaden of fietsstroken worden aangebracht waarvan de breedte voldoet aan de hieraan te stellen normen (minimale breedte 1,75 meter). Wenst u hier niet toe over te gaan, dan is de Fietsersbond van mening dat het betreffende wegvak van de Amstenraderweg 30 km - gebied moet blijven. Hierbij zouden ook voor u dezelfde uitgangspunten moeten gelden als voor de Amstenraderweg tussen de Voltalaan en de Patersweg.

Indien u nog een nadere toelichting wenst, dan zijn wij hier vanzelfsprekend graag toe bereid.

Met vriendelijke groeten,
namens de Fietsersbond,

Harrie Winteraeken (voorzitter afdeling Parkstad Limburg)

Blz. 3.
Afdeling Parkstad Limburg:
adres secretaris:                   adres voorzitter:
Jos van Genderen                    Harrie Winteraeken
Ovidiusstraat 17                    Esschenweg 65
6417 VR  Heerlen                    6412 PW Ten Esschen - Heerlen
tel.nr. 045 574 15 90               tel.nr. 045 522 87 20
e-mailadres: j.vangenderen@home.nl      hwinteraeken@hotmail.com

---- --