ChristenUnie
Beperk alcoholreclame!
ChristenUnie: beperk alcoholreclame
maandag 18 december 2006 16:31
Nederlandse jongeren zijn de meest frequente alcoholgebruikers van
Europa. Meer dan 10% van de Nederlanders tussen de 16 en 70 jaar
drinkt teveel. `Zorgwekkend' noemt Joël Voordewind deze cijfers. Hij
verzoekt de regering om met concrete voorstellen te komen om de
alcoholreclame te beperken tot na 21.00 uur.
Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat blootstelling aan
alcoholreclame samenhangt met een positievere houding ten opzichte van
alcohol en een sterkere intentie om te gaan `drinken'. Eerder pleitte
minister Hoogervorst (beleidsbrief Alcohol en Jongeren in 2005) ook
voor het aan banden leggen van alcoholreclames op tv, radio en in de
bioscoop tussen 6.00 en 21.00 uur, maar uiteindelijk werd in overleg
met de alcoholbranche besloten tot zelfregulering.
De laatste aanpassing die hierop volgde van de vrijwillige Reclamecode
voor Alcoholhoudende Drank, heeft niet heeft geleid tot vermindering
van het aantal alcoholreclameboodschappen. "De alcoholbranche wil
vooral zelfregulering en campagnes gericht op de verantwoordelijkheid
van de ouders. Maar als het om aanscherping van beleid gaat dat de
alcoholbranche zélf pijn doet, geven ze niet thuis," aldus Voordewind.
Als het aan Voordewind ligt, worden er vóór 2008 dwingend stappen
ondernomen om jongeren te beschermen tegen de negatieve invloed van
alcoholreclames.