Provincie Noord-Brabant


Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176



|Datum         |
|15 december   |
|2006          |
|Nummer        |
|304           |

Milieugedeputeerde Moons opent winkel
Eerste biologische supermarkten in Noord-Brabant

Gedeputeerde Annemarie Moons opent morgen (woensdag 20 december) de eerste grote biologische supermarkt in Noord-Brabant. De winkel in Den Bosch heeft ongeveer 4000 bijzondere artikelen in het assortiment, van biologische melk tot biologische verzorgingsproducten en van biologische streekproducten tot exotisch biologisch fruit.

De provincie vindt het belangrijk dat er meer biologische landbouwproducten op de markt komen. Sinds 2000 heeft Noord-Brabant daarom ongeveer 55 projecten ondersteund, die helpen om de afzet van de biologische producten in een sneller tempo te professionaliseren. En ook bij de reconstructie van het landelijk gebied en in de ruimtelijke ordening staat de biologische landbouw op de agenda.
Prijsverlaging van biologische producten leidt tot meer omzet, maar er is meer nodig om het aankoopgedrag van consumenten te beïnvloeden. De prijs is niet allesbepalend. Dat is in het kort de conclusie van het prijsexperiment biologische producten dat afgelopen zomer in de supermarkten van tien plaatsen is gehouden. Uit de enquêtes in opdracht van het ministerie van LNV blijkt dat consumenten biologische producten kopen omdat zij het 'lekker' of 'gezond' vinden, of omdat zij het met een hoge kwaliteit beoordelen. Consumenten waarderen biologische producten vanwege de positieve milieuaspecten, maar in het eigen koopgedrag speelt dat een ondergeschikte rol. ,,De biologische landbouw levert producten van hoge kwaliteit, waarbij de vermarkting steeds beter inspeelt op de wensen van de consument. Waar vroeger het milieu en dierwelzijn de belangrijkste koopmotieven waren, staat nu smaak, gezondheid en exclusiviteit veel meer centraal. Biologische producten uit een specifieke streek, zoals Het Groene Woud, zijn een veelbelovende combinatie'', aldus Annemarie Moons.
Uit het gisteren gepubliceerde onderzoek van LNV blijkt, dat consumenten zeggen bereid te zijn om tussen de 20 en 25% meer te betalen voor biologische producten. In het prijsexperiment werden de prijzen van biologische producten in de supermarkten in tien plaatsen substantieel verlaagd; afhankelijk van het product tussen de 5% en 40%. De effecten van de prijsverlagingen op de omzet waren voor elk product anders. Een prijsverlaging van bijvoorbeeld 10% leidt tot een afzetstijging van 10 tot 20%. Aan sommige producten zoals melk, champignons, aardappelen, varkensvlees en rijst lijkt een 'plafond' te zitten: bij een steeds verdergaande prijsdaling weegt op een gegeven moment de afzetgroei niet op tegen de prijsdaling, waardoor de omzet gaat dalen. Bij eieren, rundergehakt en muesli geldt dat de prijsverlagingen blijven leiden tot extra afzet én omzet.