Premiestijging zorgverzekering valt mee

Marketresponse b.v.

Leusden, 20 december 2006

Premiestijging zorgverzekering valt meeste Nederlanders mee

Inmiddels hebben alle zorgverzekeraars hun klanten voorzien van een nieuwe offerte voor 2007. Ondanks de premiestijgingen lijkt het erop dat slechts een klein percentage van de Nederlanders van plan is om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. MarketResponse onderzocht waarom Nederlanders terughoudend zijn in het maken van een overstap.

De resultaten
Alle zorgverzekeraars hebben hun premies voor de basisverzekering van 2007 bekend gemaakt en de aanbiedingen voor 2007 verstuurd. Begin december zei bijna 85% van de Nederlanders een offerte te hebben ontvangen van de huidige zorgverzekeraar. Ondanks de stijging van in veel gevallen ongeveer 80 euro, is de nieuwe premie voor de meeste verzekerden conform verwachting. Bovendien is men tevreden over de zorgverzekeraar. De meeste respondenten (85%) gaan zich dan ook niet oriënteren op een nieuwe zorgverzekeraar. Op basis van het huidige onderzoek kunnen we stellen dat slechts 5 a 6% van de Nederlanders van plan is om over te stappen.

De overstappers van 2006 is de nieuwe zorgverzekeraar goed bevallen. Ruim driekwart geeft aan dat de nieuwe verzekeraar aan de verwachting heeft voldaan. Voor 10% van de respondenten was de performance van de nieuwe verzekeraar zelfs beter dan verwacht. Slechts in 5% van de gevallen werden verzekerden teleurgesteld.

Meer gedetailleerde resultaten
In vergelijking met de resultaten van een onderzoek uitgevoerd door MarketResponse in oktober, is het aantal mensen dat zich gaat oriënteren op een nieuwe zorgverzekering afgenomen. In oktober dit jaar zei één op de vijf Nederlanders zich te oriënteren, nu is dat nog 14%. Vorig jaar december gaf 43% van de Nederlanders aan zich te gaan oriënteren.

De intentie om zich te gaan oriënteren, hangt nauw samen met de beleving van de premiestijging. 31% van de respondenten viel de premiestijging (erg) mee, voor 40% was het conform verwachting. Bij iets meer dan een kwart viel de nieuwe premie (erg) tegen. Dit betrof vooral de groep jongeren tot 30 jaar.
Van de verzekerden die de nieuwe premie meeviel gaat slechts 5% zich oriënteren. Indien de nieuwe premie conform verwachting was, stijgt het percentage naar 12% en van de groep die de premie tegen vond vallen zegt 23% zich te gaan oriënteren. Opvallend detail: de switchers van 2006 hebben een hogere oriëntatie intentie dan de niet switchers.

De belangrijkste redenen om zich niet te gaan oriënteren zijn de tevredenheid met de huidige verzekeraar (65%) en de verwachting toch geen betere aanbieding te kunnen vinden (19%). Degenen die zich wel gaan oriënteren gebruiken minder bronnen dan vorig jaar. Nu gebruikt men 1 a 2 bronnen (vooral internetsites van zorgverzekeraars (47%) en vergelijkingssites (25%)), vorig jaar waren dat er 2 tot 4. De oriëntatie lijkt daarmee niet alleen minder massaal, maar ook minder intensief.

Onderzoeksmethodiek
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 6 tot en met 11 december 2006, onder een representatieve steekproef van 500 personen van 18 jaar en ouder die (mede) verantwoordelijk zijn voor de keuze van een zorgverzekeraar.

Contact:
Wolter Kloosterboer (W.Kloosterboer@marketresponse.nl) tel: 033-3303333 of 06-20618614 Simone Mutsaers (S.Mutsaers@marketresponse.nl) tel: 033-3303333

Publicatie uitsluitend met bronvermelding