Geluidsoverlast vliegtuigen nu live op internet
Nat. lucht- en ruimtevaartlab
Transparante gegevens over vliegtuiggeluid kunnen de communicatie tussen Schiphol en
omwonenden verbeteren, zo blijkt uit onderzoek van het Ruimtelijk Planbureau. STANLYTrack
is een systeem waarmee bewoners rond luchthavens via een web-site kunnen zien waar het
vliegtuiggeluid precies vandaan komt. Het is ontwikkeld door het Nationaal Lucht- en
Ruimtevaartlaboratorium (NLR) in Amsterdam, maar het wordt nu alleen nog maar in
Duitsland gebruikt.
STANLYTrack wordt vanaf juli 2005 gebruikt door de luchthaven van Frankfurt. Vanaf 12
januari 2007 heeft ook de luchthaven München het NLR-systeem in gebruik. Een
speciale website laat live alle vliegtuigen in de regio zien, inclusief historische
gegevens over gevolgde routes. In de loop van 2007 zullen nog zes Duitse luchthavens
volgen, waaronder Stuttgart, Berlijn en Düsseldorf. De opdrachtgever Deutsche
Flugsicherung (DFS) wil met dit webtool een zakelijke bijdrage leveren aan de dialoog
tussen luchtverkeersleiding, luchthavens en omwonenden. In Frankfurt bleek een duidelijke
afname van het aantal klachten over vliegtuiglawaai nadat de vluchtinformatie online kwam.
Voor de implementatie in München is STANLYTrack aanzienlijk verbeterd. Het is nu
mogelijk om in te zoomen en te kiezen uit verschillende achtergrondkaarten. Ook zijn nu
de vliegtuigtypes zichtbaar. Het NLR ontwikkelt een variant van STANLYTrack waarin live
de geluidsniveaus op de grond worden weergegeven. Deze noise bubbles worden bepaald met
een modelbe-rekening op grond van de positie van het vliegtuig en geluidkarakteristieken
van het vliegtuig. Ook wordt een driedimensionale weergave overwogen met behulp van
Google Earth. Bovendien werkt het NLR aan een koppeling met de eigen
verkeerstorensimulator (NARSIM). Daarmee zal worden onderzocht of verkeersleiders
overlast kunnen voorkomen als ze live de geluidsniveaus voor zich zien.