Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB06-120
21 december 2006

Vertrouwen consumenten licht gestegen

Het consumentenvertrouwen is in december licht gestegen ten opzichte van november. Daarmee is het vertrouwen, na een lichte terugval in november, weer vrijwel terug op het niveau van september en oktober van dit jaar. Voor het eerst sinds 2000 zijn er aan het einde van het jaar meer optimisten dan pessimisten. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Consumenten positief over economisch klimaat in Nederland Consumenten waren sinds eind 2000 niet meer zo positief over het economisch klimaat van de afgelopen twaalf maanden als in december. Het oordeel over de economie in de komende twaalf maanden bleef vrijwel ongewijzigd gunstig.

Koopbereidheid iets groter De koopbereidheid van de consument is deze maand licht verbeterd. De koopbereidheid is gebaseerd op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen en op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden.
Consumenten zijn in december aanzienlijk optimistischer geworden over de eigen financiën in de komende twaalf maanden. Over de financiële situatie van het afgelopen jaar was de consument vrijwel onveranderd negatief. Het oordeel over het doen van grote aankopen kroop voor de derde maal dit jaar boven het nulpunt uit. Hier ging een periode van ruim 4,5 jaar aan vooraf waarin men per saldo pessimistisch was over het doen van grote aankopen.

Optimisme onder consumenten in 2006 sterk gegroeid Na enkele jaren met een laag consumentenvertrouwen keerde het tij ln.... Deze positieve ontwikkeling heeft zich in 2006 doorgezet en in juni waren de halverwege 2005 en begon het vertrouwen van de consument toe te nemen. optimisten voor eerst sinds vijf jaar in de meerderheid. In juli en november was sbc....
er sprake van een lichte terugval, maar dat deed niets af aan de stijgende trend van het consumentenvertrouwen. www
CBS Persbericht PB06-120 pagina 1 van 3

Technische toelichting
Meer informatie
Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook aanmelden voor een gratis email-abonnement.

Algemeen
Tenzij anders vermeld zijn de genoemde cijfers gecorrigeerd voor seizoeninvloeden. De oorspronkelijke cijfers zijn terug te vinden op StatLine. Alleen de vijf vragen die gebruikt worden voor de berekening van het consumentenvertrouwen worden gecorrigeerd. De andere vragen uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek zijn alleen ongecorrigeerd beschikbaar. Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.

CBS Persbericht PB06-120 pagina 2 van 3

Grafiek: Consumentenvertrouwen (na correctie voor seizoeninvloeden)

20

10
0

-10

-20

-30

-40

-50
2001 2002 2003 2004 2005 2006 Bron: CBS

Tabel: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie voor seizoeninvloeden)
2005 2006
Dec Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Consumenten- -16 5 2 4 9 9 6 8 vertrouwen
Oordeel -9 22 15 19 24 26 21 23 economisch
klimaat
Economisch -23 14 12 15 21 19 19 23 klimaat afgelopen
jaar
Economisch 6 30 18 23 26 33 24 23 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -20 -7 -6 -6 -2 -3 -5 -3 Financiële -24 -15 -18 -17 -9 -16 -12 -13 situatie afgelopen
jaar
Financiële -10 7 1 2 4 1 -2 4 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -27 -11 -3 -2 1 6 -1 1 grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB06-120 pagina 3 van 3


---- --