Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB06-120
21 december 2006
Vertrouwen consumenten licht gestegen
Het consumentenvertrouwen is in december licht gestegen ten opzichte van
november. Daarmee is het vertrouwen, na een lichte terugval in november,
weer vrijwel terug op het niveau van september en oktober van dit jaar. Voor
het eerst sinds 2000 zijn er aan het einde van het jaar meer optimisten dan
pessimisten. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Consumenten positief over economisch klimaat in Nederland
Consumenten waren sinds eind 2000 niet meer zo positief over het
economisch klimaat van de afgelopen twaalf maanden als in december. Het
oordeel over de economie in de komende twaalf maanden bleef vrijwel
ongewijzigd gunstig.
Koopbereidheid iets groter
De koopbereidheid van de consument is deze maand licht verbeterd. De
koopbereidheid is gebaseerd op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen
van grote aankopen en op het oordeel over de financiële situatie van het
huishouden.
Consumenten zijn in december aanzienlijk optimistischer geworden over de
eigen financiën in de komende twaalf maanden. Over de financiële situatie
van het afgelopen jaar was de consument vrijwel onveranderd negatief. Het
oordeel over het doen van grote aankopen kroop voor de derde maal dit jaar
boven het nulpunt uit. Hier ging een periode van ruim 4,5 jaar aan vooraf
waarin men per saldo pessimistisch was over het doen van grote aankopen.
Optimisme onder consumenten in 2006 sterk gegroeid
Na enkele jaren met een laag consumentenvertrouwen keerde het tij
ln.... Deze positieve ontwikkeling heeft zich in 2006 doorgezet en in juni waren de
halverwege 2005 en begon het vertrouwen van de consument toe te nemen.
optimisten voor eerst sinds vijf jaar in de meerderheid. In juli en november was
sbc....
er sprake van een lichte terugval, maar dat deed niets af aan de stijgende
trend van het consumentenvertrouwen.
www
CBS Persbericht PB06-120 pagina 1 van 3
Technische toelichting
Meer informatie
Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de
Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het
Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld
van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren
na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken.
Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook
aanmelden voor een gratis email-abonnement.
Algemeen
Tenzij anders vermeld zijn de genoemde cijfers gecorrigeerd voor
seizoeninvloeden. De oorspronkelijke cijfers zijn terug te vinden op StatLine.
Alleen de vijf vragen die gebruikt worden voor de berekening van het
consumentenvertrouwen worden gecorrigeerd. De andere vragen uit het
Consumenten Conjunctuuronderzoek zijn alleen ongecorrigeerd beschikbaar.
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste
tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens
vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het
consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van
huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen
financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten
Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend
huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de
verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en
aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het
slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren
worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het
percentage pessimisten.
CBS Persbericht PB06-120 pagina 2 van 3
Grafiek: Consumentenvertrouwen (na correctie voor seizoeninvloeden)
20
10
0
-10
-20
-30
-40
-50
2001 2002 2003 2004 2005 2006
Bron: CBS
Tabel: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na
correctie voor seizoeninvloeden)
2005 2006
Dec Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Consumenten- -16 5 2 4 9 9 6 8
vertrouwen
Oordeel -9 22 15 19 24 26 21 23
economisch
klimaat
Economisch -23 14 12 15 21 19 19 23
klimaat afgelopen
jaar
Economisch 6 30 18 23 26 33 24 23
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -20 -7 -6 -6 -2 -3 -5 -3
Financiële -24 -15 -18 -17 -9 -16 -12 -13
situatie afgelopen
jaar
Financiële -10 7 1 2 4 1 -2 4
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -27 -11 -3 -2 1 6 -1 1
grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB06-120 pagina 3 van 3
---- --