Ingezonden persbericht


Datum 22 december 2006
Nummer 2006-49

PERSBERICHT

Nederland koploper op gebied van goed werkgeverschap

Nederland loopt voorop in Europa op het gebied van goed werkgeverschap Veel organisaties zijn aan de slag met goed werkgeverschap en ook landelijk beleid en regelgeving werken stimulerend. Dat blijkt uit de TNO publicatie 'Goed werkgeverschap in internationaal perspectief', waarin de stand van zaken is beschreven op dit gebied in 16 Europese landen.

Het boek is het resultaat van een landenvergelijkend onderzoek naar de stand van zaken op het gebied van goed werkgeverschap. Onder goed werkgeverschap verstaat men de mate waarin een werkgever in zijn gedrag optimaal rekening houdt met zijn werknemers zonder dat deze zorg ten koste gaat van organisatiebelangen.

Een open bedrijfscultuur, maatwerk in arbeidsrelaties (het combineren van werk en privé) en ontwikkelingsmogelijkheden van de werknemers zijn de drie aspecten van goed werkgeverschap waarop Nederland goed scoort. Andere landen kennen een minder complete invulling van dit begrip; alleen het onderdeel ontwikkelingsmogelijkheden zien we in veel landen terug. Het thema 'gezondheid op de werkplek' heeft bij buitenlandse bedrijven vaak wel een prominente plaats.

De belangrijkste reden om aan goed werkgeverschap of Corporate Social Responsibility te doen is het verbeteren van het bedrijfsresultaat. Uit eerder onderzoek blijkt dat goed werkgeverschap samenhangt met een hogere productiviteit en minder verloop van personeel. Vaak zijn sociale partners, in het bijzonder de werkgeversorganisaties de stimulerende partij. Succesfactoren zijn vrijwilligheid en samenwerking van sociale partners; regels en wetten werken averechts. Vrijwel alle landen denken dat goed werkgeverschap bekender wordt en meer geaccepteerd.

In het boek staat een aantal praktijkvoorbeelden beschreven van bedrijven die met goed werkgeverschap aan de slag zijn gegaan, waaronder Volvo Cars Corporation uit Zweden en Sportasia uit het Verenigd Koninkrijk. Daarbij valt vooral de persoonlijke gedrevenheid en betrokkenheid van de oprichter(s) op. Nederlandse voorbeelden van goed werkgeverschap zijn in een eerder onderzoek beschreven.

De publicatie kost ¤22,50 en is te bestellen bij Uitgeverij Van Gorcum, e-mail: verkoop@vangorcum.nl of tel. 0592-379556.

Noot voor de redactie,