22-12-2006
VROM begroting: VVD vindt stopzetting modernisering huurbeleid gemiste
kans
De Eerste Kamer heeft de modernisering van het huurbeleid
controversieel verklaard. Een gemiste kans. De verbetering van de
doorstroming komt daarmee geen stap dichterbij.
Het is aan een nieuw Kabinet om aan te geven hoe het dan wél moet. De
woningbouwproductie moet verder omhoog. De VVD is benieuwd welke
inspanningen de woningbouwcorporaties gaan leveren om de leefbaarheid
in de steden te vergroten. De toegankelijkheid voor gehandicapten van
monumentale gebouwen met een openbare functie moet worden verbeterd.
De VVD zal zich fel verzetten tegen een milieubeleid dat terugvalt in
ouderwetse regeldrift. Verbetering van de handhaving is wél
noodzakelijk. De VVD vindt het een blamage dat subsidiering van
palmolie 700 mln. heeft gekost, terwijl de Staatssecretaris nu zegt
dat eigenlijk zonde van het geld te vinden. De zoveelste blunder van
de overheid als het gaat om subsidiering van duurzame energie.
Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom bij de
VROM begroting. Alleen het gesproken woord geldt.
Huurbeleid
De Eerste Kamer heeft de modernisering van het huurbeleid
controversieel verklaard. Staatsrechtelijk is daar het nodige over te
zeggen, maar dat laat ik kortheidshalve buiten beschouwing. Een mooi
Sinterklaaskado, aldus de Woonbond. Maar wel met een flink zwart
randje. Want de verbetering van de doorstroming komt daarmee geen stap
dichterbij. Voorlopig kan je met een te hoog inkomen dus nog steeds
voor een appel en een ei in het centrum van een grote stad blijven
wonen. De modernisering van het huurbeleid was een eerste,
voorzichtige stap om de status quo te doorbreken. De beurt is nu aan
een nieuw (links) kabinet om te laten zien hoe het dan wel moet. De
VVD fractie wacht dat kritisch af.
Ook de betaalbaarheidsheffing is voorlopig door de Eerste Kamer in de
koelkast gezet. De vraag is in hoeverre dit een gat slaat in de
financiën benodigd om de kosten van de huurtoeslag te dekken. Kan de
Minister dit toelichten?
Bouwproductie
Denk je aan wonen dan denk je niet bepaald aan vrijheid. Veel mensen
zitten vast in de stad, terwijl ze liever buiten willen wonen, en
omgekeerd. Twee zaken zijn van belang: nieuwbouw en het opknappen en
leefbaar maken van wijken. De nieuwbouwproductie gaat de goede kant
op, namelijk omhoog. Die stijging van het nieuwbouwvolume moet koste
wat kost worden doorgezet. Een aantal gevaren/belemmeringen liggen op
de loer. Ten eerste de notie dat Nederland al is volgebouwd. Dat is
niet waar. Slechts 12% van het oppervlak van ons land is bebouwd. Van
de overige 88% is slechts een klein deel voor bos, water, recreatie en
natuur. Er is dus ruimte genoeg (3/4 van 88%) om verantwoord te
bouwen. Dat geldt ook voor kleine kernen. De VVD is voor dorpen die de
ruimte krijgen op z'n minst hun eigen bevolkingsaanwas te kunnen
accommoderen. Een tweede belemmering is alle regels die van toepassing
zijn. De nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening en de
Omgevingsvergunning van Minister Dekker betekenen in ieder geval een
belangrijke vereenvoudiging. Maar dat is niet voldoende. Nog steeds
zijn er onvoldoende bouwlokaties, een overgedetailleerd bouwbesluit,
welstandscommissies die in de weg zitten en een gebrek aan kavels voor
particuliere bouw. Wat kunnen we in dit verband nog van deze
demissionaire Minister verwachten? Uit de woningbouwthermometer blijkt
dat de regio Twente het best scoort als het gaat om het vergroten van
het bouwvolume en daarmee aan het voldoen aan de afspraken met VROM,
en de regio Groningen het slechtst. Welke lessen kunnen daaruit worden
getrokken? Een andere bedreiging zijn de verscherpte
luchtkwaliteitsnormen die vanuit Brussel over ons heen dreigen te
komen. Wat betekent de voorgestelde PM2,5 norm - met dank aan de PvdA
- voor de woningbouwproductie? Zal het gevolg zijn dat bouwprojecten
opnieuw worden stilgelegd? De VVD zal zich daar met hand en tand tegen
verzetten. Ook hier graag een toelichting. Graag ook een toelichting
wat de stand van zaken is m.b.t. de 40 mln. die door Minister Dekker
ter beschikking is gesteld voor bevordering van het eigen woningbezit
van starters.
Leefbaarheid
Steden moeten aantrekkelijk zijn om te wonen. De Minister van VROM
stuurde ons onlangs een brief met de `toekomstverkenning stedelijke
vernieuwing'. Hij schrijft daarin dat de 56 wijken en de ISV aanpak
succesvol is, maar niet voldoende - om in zijn eigen termen te blijven
- om verdere achteruitgang en dus een verdere tweedeling in de steden
tegen te gaan. Dat is een ernstig signaal dat ook aan mijn fractie
niet voorbijgaat. Ongetwijfeld zal deze problematiek ook hoog op de
formatie-agenda staan. Mijn fractie kan zich vinden in de aanpak die
de Minister schetst via nieuwe vitale coalities, als het maar niet
centralistisch en dirigistisch wordt. Wat is de tussenstand m.b.t. de
13 pilots die nu lopen? Zijn er al lessen die kunnen worden getrokken?
Is geld bijvoorbeeld de belangrijkste succesfactor, of ligt succes
primair besloten in een goed gecoördineerde en gedecentraliseerde
aanpak, of in economische opleving? Mijn fractie sluit eventuele
nieuwe investeringen vanuit het Rijk niet uit, maar wil eerst weten
wat de bijdrage van woningcorporaties zal zijn. Welke rol ziet de
Minister voor hen precies weggelegd? Hij schrijft dat hij van hen een
substantiële bijdrage verwacht en dat ze dat op basis van hun vermogen
ook kunnen. Daar spreekt geen vrijblijvendheid uit. Waar ziet de
Minister meer in om hen tot besteding van hun kapitaal te bewegen, de
`wortel' of de `zweep'? Welke stappen gaat hij concreet ondernemen om
hen te bewegen tot actie aan te sporen? Overigens concludeert de WRR
dat v.w.b. de doelstelling m.b.t. het verruimen van het aanbod
geschikte woningen voor bejaarden en gehandicapten voor de corporaties
ook een belangrijke rol is weggelegd. Wat is de doelstelling voor 2007
op weg naar die van 2010? Welke acties worden genomen? De VVD wil
graag een notitie van het Kabinet over de toegankelijkheid van
gebouwen met openbare functies, vallend onder de Monumentenwet, voor
gehandicapten. Daar is nog het nodige te verbeteren. Kan het Kabinet
dat toezeggen? In februari 2006 is er een algemeen overleg geweest in
de Tweede Kamer over onrechtmatige bewoning. Daar zijn zowel door de
Ministers van VROM als Justitie toezeggingen gedaan. Hoe staat het
daarmee? Mijn fractie heeft nog niets concreets gehoord over de
uitvoering van de motie Veenendaal/Depla van 1 december 2004. In de
brief van 11 mei 2006 is de Kamer toegezegd dat in december 2006
daarover een brief zou komen. Wanneer komt die?
Waddenfonds
De PvdA heeft meermaals aangegeven de stekker uit de winning van het
Waddengas te trekken, en daarmee ook uit het Waddenfonds. De VVD is
daar fel tegen. Kan de Minister schetsen in hoeverre en tegen welke
kosten een nieuw (links) Kabinet dit alsnog zou kunnen doen?
Milieu
In HP/De Tijd van 17 november stond een interessant artikel `Hoe het
milieu links is geworden'. Een analyse hoe links, na de val van de
muur van ideologie ontdaan, milieu aangreep als titel voor nieuw
overheidsingrijpen. Het resultaat was en is nog steeds een
karrenvracht aan regels, vergunningen etc. Het milieubeleid en het
draagvlak daarvoor, is daardoor ernstig ondermijnd. De ontwikkeling
van milieutechnologie wordt door de overheid belemmert in plaats van
gestimuleerd. Ook tijdens de campagne heb ik ondernemers gesproken die
steen en been klagen over de overheid die in de weg zit. De vrees van
mijn fractie is - net nu we zijn begonnen de boel een beetje van het
slot te halen - dat het milieubeleid terugkeert in de schoot van de
`ingrijpende'overheid. Een `linkse lente, met oude instrumente'. De
VVD zal er - in welke rol dan ook - alles aan doen om te voorkomen dat
we weer terug worden getrokken in het linkse moeras van regeldrift.
Welke initiatieven kunnen we van dit Kabinet - nu zelfs de
Omgevingsvergunning door links controversieel is verklaard - nog
verwachten?
Handhaving
Vorige week verscheen het rapport van de gemeente Amsterdam inzake het
drama met de Probo Koala. Mijn fractie wil daar met het kabinet nog
apart over spreken. Maar het beeld dat daaruit naar voren komt is de
ongelofelijke complexiteit van de regelgeving en het aantal handhavers
dat zich met 1 zo'n zaak bezig houdt. En we weten: hoe meer regels,
hoe meer schijven, hoe groter de kans dat er ergens iets fout gaat. In
de Toekomstagenda Milieu valt te lezen dat in Nederland zo'n 500 (!)
overheidsinstanties zich met vergunningverlening, handhaving, controle
en toezicht bezighouden. Het hoeft geen betoog dat dit de kwaliteit
van de handhaving niet ten goede komt. En het milieu en het draagvlak
voor het milieubeleid ook niet. Dramatisch, daar moet het mes in! Hier
ligt wat ons betreft een grote opgave voor een nieuw Kabinet. Er zijn
zeker goede stappen gezet, maar het moet nog vele malen beter en
sneller. Voor het milieu, voor de bedrijvigheid en de ontwikkeling van
milieutechnologie. Mijn fractie is benieuwd wat een nieuw Kabinet
hiervan gaat bakken. Wij zullen dit scherp in de gaten houden.
Klimaat
Ons land heeft recent bezoek gehad van klimaatgoeroes Gore en Clinton.
Ik hoop van harte dat ze in eigen land net zo hard en succesvol
campagne voeren als hier. Dan kunnen de VS eindelijk meedoen aan een
Kyoto II Verdrag. Mijn fractie is daar voorstander van. Effectief
klimaatbeleid zonder de VS en landen als China, India en Brazilië is
eenvoudigweg niet mogelijk. Maar de tijd dringt. Mijn fractie is niet
optimistisch. De top in Kenia is net als die van vorig jaar in
Montreal mislukt. Hoe staat het met de uitvoering van de motie De
Krom/Spies van 21 september?
Duurzame energie
Na het debacle met de REB36i, waarbij honderden miljoenen weglekten,
de opeenstapeling van subsidies met de EPR, en de MEP-miljarden zegt
de Staatssecretaris nu de grootschalige subsidiering van geïmporteerde
palmolie eigenlijk ook zonde van het geld te vinden. Foutje van een
paar honderd miljoen, met dank aan de belastingbetalers! Ik wil dat de
Staatssecretaris eens haarfijn uitlegt hoe het zover heeft kunnen
komen en wat hij hier nu zelf van vindt. Als we al dat geld
bijvoorbeeld in technologie-ontwikkelingsprojecten hadden gestopt,
hoeveel verder zouden we nu dan zijn geweest bijvoorbeeld op het
gebied van zonneceltechnologie of de brandstofcel? Mijn fractie ziet
uit naar de resultaten van de onderzoeken naar de besteding van de
MEP-gelden. Wij verwachten niet veel goeds.
Biobrandstoffen
Overigens geeft de palmolie kwestie aanleiding om ook de ontwikkeling
van biobrandstoffen goed in de gaten te houden. Mijn fractie wil niet
over een aantal jaren horen dat stimulering daarvan bij nader inzien
toch niet zo'n goed idee was vanuit het oogpunt van milieu of de
verslechterde situatie op de wereldvoedselmarkt. Kan de
Staatssecretaris toezeggen dat de milieueffecten en de gevolgen voor
de wereldvoedselmarkt goed worden gemonitored en met regelmaat aan de
Kamer worden gerapporteerd?
Bodem
Ongeveer 1,5 jaar geleden heeft mijn fractie het Kabinet gevraagd een
kosten-baten analyse te laten uitvoeren naar het bodemsaneringsbeleid.
Kern van de vraag is: levert het nu meer op dan het kost? Als het
antwoord op zo'n simpele vraag zo lang moet duren, dan kan het bijna
niet anders of het beleid deugt niet. Vanmorgen kregen wij het
rapport, te laat om nu nog te bespreken. Mijn fractie zal dit kritisch
bezien en apart overleg daarover met het kabinet voeren.
Vrijdag 22 december 2006
VVD