VVD


22-12-2006

VROM begroting: VVD vindt stopzetting modernisering huurbeleid gemiste kans

De Eerste Kamer heeft de modernisering van het huurbeleid controversieel verklaard. Een gemiste kans. De verbetering van de doorstroming komt daarmee geen stap dichterbij.

Het is aan een nieuw Kabinet om aan te geven hoe het dan wél moet. De woningbouwproductie moet verder omhoog. De VVD is benieuwd welke inspanningen de woningbouwcorporaties gaan leveren om de leefbaarheid in de steden te vergroten. De toegankelijkheid voor gehandicapten van monumentale gebouwen met een openbare functie moet worden verbeterd. De VVD zal zich fel verzetten tegen een milieubeleid dat terugvalt in ouderwetse regeldrift. Verbetering van de handhaving is wél noodzakelijk. De VVD vindt het een blamage dat subsidiering van palmolie 700 mln. heeft gekost, terwijl de Staatssecretaris nu zegt dat eigenlijk zonde van het geld te vinden. De zoveelste blunder van de overheid als het gaat om subsidiering van duurzame energie.

Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom bij de VROM begroting. Alleen het gesproken woord geldt.

Huurbeleid
De Eerste Kamer heeft de modernisering van het huurbeleid controversieel verklaard. Staatsrechtelijk is daar het nodige over te zeggen, maar dat laat ik kortheidshalve buiten beschouwing. Een mooi Sinterklaaskado, aldus de Woonbond. Maar wel met een flink zwart randje. Want de verbetering van de doorstroming komt daarmee geen stap dichterbij. Voorlopig kan je met een te hoog inkomen dus nog steeds voor een appel en een ei in het centrum van een grote stad blijven wonen. De modernisering van het huurbeleid was een eerste, voorzichtige stap om de status quo te doorbreken. De beurt is nu aan een nieuw (links) kabinet om te laten zien hoe het dan wel moet. De VVD fractie wacht dat kritisch af.

Ook de betaalbaarheidsheffing is voorlopig door de Eerste Kamer in de koelkast gezet. De vraag is in hoeverre dit een gat slaat in de financiën benodigd om de kosten van de huurtoeslag te dekken. Kan de Minister dit toelichten?

Bouwproductie
Denk je aan wonen dan denk je niet bepaald aan vrijheid. Veel mensen zitten vast in de stad, terwijl ze liever buiten willen wonen, en omgekeerd. Twee zaken zijn van belang: nieuwbouw en het opknappen en leefbaar maken van wijken. De nieuwbouwproductie gaat de goede kant op, namelijk omhoog. Die stijging van het nieuwbouwvolume moet koste wat kost worden doorgezet. Een aantal gevaren/belemmeringen liggen op de loer. Ten eerste de notie dat Nederland al is volgebouwd. Dat is niet waar. Slechts 12% van het oppervlak van ons land is bebouwd. Van de overige 88% is slechts een klein deel voor bos, water, recreatie en natuur. Er is dus ruimte genoeg (3/4 van 88%) om verantwoord te bouwen. Dat geldt ook voor kleine kernen. De VVD is voor dorpen die de ruimte krijgen op z'n minst hun eigen bevolkingsaanwas te kunnen accommoderen. Een tweede belemmering is alle regels die van toepassing zijn. De nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening en de Omgevingsvergunning van Minister Dekker betekenen in ieder geval een belangrijke vereenvoudiging. Maar dat is niet voldoende. Nog steeds zijn er onvoldoende bouwlokaties, een overgedetailleerd bouwbesluit, welstandscommissies die in de weg zitten en een gebrek aan kavels voor particuliere bouw. Wat kunnen we in dit verband nog van deze demissionaire Minister verwachten? Uit de woningbouwthermometer blijkt dat de regio Twente het best scoort als het gaat om het vergroten van het bouwvolume en daarmee aan het voldoen aan de afspraken met VROM, en de regio Groningen het slechtst. Welke lessen kunnen daaruit worden getrokken? Een andere bedreiging zijn de verscherpte luchtkwaliteitsnormen die vanuit Brussel over ons heen dreigen te komen. Wat betekent de voorgestelde PM2,5 norm - met dank aan de PvdA
- voor de woningbouwproductie? Zal het gevolg zijn dat bouwprojecten opnieuw worden stilgelegd? De VVD zal zich daar met hand en tand tegen verzetten. Ook hier graag een toelichting. Graag ook een toelichting wat de stand van zaken is m.b.t. de 40 mln. die door Minister Dekker ter beschikking is gesteld voor bevordering van het eigen woningbezit van starters.

Leefbaarheid
Steden moeten aantrekkelijk zijn om te wonen. De Minister van VROM stuurde ons onlangs een brief met de `toekomstverkenning stedelijke vernieuwing'. Hij schrijft daarin dat de 56 wijken en de ISV aanpak succesvol is, maar niet voldoende - om in zijn eigen termen te blijven
- om verdere achteruitgang en dus een verdere tweedeling in de steden tegen te gaan. Dat is een ernstig signaal dat ook aan mijn fractie niet voorbijgaat. Ongetwijfeld zal deze problematiek ook hoog op de formatie-agenda staan. Mijn fractie kan zich vinden in de aanpak die de Minister schetst via nieuwe vitale coalities, als het maar niet centralistisch en dirigistisch wordt. Wat is de tussenstand m.b.t. de 13 pilots die nu lopen? Zijn er al lessen die kunnen worden getrokken? Is geld bijvoorbeeld de belangrijkste succesfactor, of ligt succes primair besloten in een goed gecoördineerde en gedecentraliseerde aanpak, of in economische opleving? Mijn fractie sluit eventuele nieuwe investeringen vanuit het Rijk niet uit, maar wil eerst weten wat de bijdrage van woningcorporaties zal zijn. Welke rol ziet de Minister voor hen precies weggelegd? Hij schrijft dat hij van hen een substantiële bijdrage verwacht en dat ze dat op basis van hun vermogen ook kunnen. Daar spreekt geen vrijblijvendheid uit. Waar ziet de Minister meer in om hen tot besteding van hun kapitaal te bewegen, de `wortel' of de `zweep'? Welke stappen gaat hij concreet ondernemen om hen te bewegen tot actie aan te sporen? Overigens concludeert de WRR dat v.w.b. de doelstelling m.b.t. het verruimen van het aanbod geschikte woningen voor bejaarden en gehandicapten voor de corporaties ook een belangrijke rol is weggelegd. Wat is de doelstelling voor 2007 op weg naar die van 2010? Welke acties worden genomen? De VVD wil graag een notitie van het Kabinet over de toegankelijkheid van gebouwen met openbare functies, vallend onder de Monumentenwet, voor gehandicapten. Daar is nog het nodige te verbeteren. Kan het Kabinet dat toezeggen? In februari 2006 is er een algemeen overleg geweest in de Tweede Kamer over onrechtmatige bewoning. Daar zijn zowel door de Ministers van VROM als Justitie toezeggingen gedaan. Hoe staat het daarmee? Mijn fractie heeft nog niets concreets gehoord over de uitvoering van de motie Veenendaal/Depla van 1 december 2004. In de brief van 11 mei 2006 is de Kamer toegezegd dat in december 2006 daarover een brief zou komen. Wanneer komt die?

Waddenfonds
De PvdA heeft meermaals aangegeven de stekker uit de winning van het Waddengas te trekken, en daarmee ook uit het Waddenfonds. De VVD is daar fel tegen. Kan de Minister schetsen in hoeverre en tegen welke kosten een nieuw (links) Kabinet dit alsnog zou kunnen doen?

Milieu
In HP/De Tijd van 17 november stond een interessant artikel `Hoe het milieu links is geworden'. Een analyse hoe links, na de val van de muur van ideologie ontdaan, milieu aangreep als titel voor nieuw overheidsingrijpen. Het resultaat was en is nog steeds een karrenvracht aan regels, vergunningen etc. Het milieubeleid en het draagvlak daarvoor, is daardoor ernstig ondermijnd. De ontwikkeling van milieutechnologie wordt door de overheid belemmert in plaats van gestimuleerd. Ook tijdens de campagne heb ik ondernemers gesproken die steen en been klagen over de overheid die in de weg zit. De vrees van mijn fractie is - net nu we zijn begonnen de boel een beetje van het slot te halen - dat het milieubeleid terugkeert in de schoot van de `ingrijpende'overheid. Een `linkse lente, met oude instrumente'. De VVD zal er - in welke rol dan ook - alles aan doen om te voorkomen dat we weer terug worden getrokken in het linkse moeras van regeldrift. Welke initiatieven kunnen we van dit Kabinet - nu zelfs de Omgevingsvergunning door links controversieel is verklaard - nog verwachten?

Handhaving
Vorige week verscheen het rapport van de gemeente Amsterdam inzake het drama met de Probo Koala. Mijn fractie wil daar met het kabinet nog apart over spreken. Maar het beeld dat daaruit naar voren komt is de ongelofelijke complexiteit van de regelgeving en het aantal handhavers dat zich met 1 zo'n zaak bezig houdt. En we weten: hoe meer regels, hoe meer schijven, hoe groter de kans dat er ergens iets fout gaat. In de Toekomstagenda Milieu valt te lezen dat in Nederland zo'n 500 (!) overheidsinstanties zich met vergunningverlening, handhaving, controle en toezicht bezighouden. Het hoeft geen betoog dat dit de kwaliteit van de handhaving niet ten goede komt. En het milieu en het draagvlak voor het milieubeleid ook niet. Dramatisch, daar moet het mes in! Hier ligt wat ons betreft een grote opgave voor een nieuw Kabinet. Er zijn zeker goede stappen gezet, maar het moet nog vele malen beter en sneller. Voor het milieu, voor de bedrijvigheid en de ontwikkeling van milieutechnologie. Mijn fractie is benieuwd wat een nieuw Kabinet hiervan gaat bakken. Wij zullen dit scherp in de gaten houden.

Klimaat
Ons land heeft recent bezoek gehad van klimaatgoeroes Gore en Clinton. Ik hoop van harte dat ze in eigen land net zo hard en succesvol campagne voeren als hier. Dan kunnen de VS eindelijk meedoen aan een Kyoto II Verdrag. Mijn fractie is daar voorstander van. Effectief klimaatbeleid zonder de VS en landen als China, India en Brazilië is eenvoudigweg niet mogelijk. Maar de tijd dringt. Mijn fractie is niet optimistisch. De top in Kenia is net als die van vorig jaar in Montreal mislukt. Hoe staat het met de uitvoering van de motie De Krom/Spies van 21 september?

Duurzame energie
Na het debacle met de REB36i, waarbij honderden miljoenen weglekten, de opeenstapeling van subsidies met de EPR, en de MEP-miljarden zegt de Staatssecretaris nu de grootschalige subsidiering van geïmporteerde palmolie eigenlijk ook zonde van het geld te vinden. Foutje van een paar honderd miljoen, met dank aan de belastingbetalers! Ik wil dat de Staatssecretaris eens haarfijn uitlegt hoe het zover heeft kunnen komen en wat hij hier nu zelf van vindt. Als we al dat geld bijvoorbeeld in technologie-ontwikkelingsprojecten hadden gestopt, hoeveel verder zouden we nu dan zijn geweest bijvoorbeeld op het gebied van zonneceltechnologie of de brandstofcel? Mijn fractie ziet uit naar de resultaten van de onderzoeken naar de besteding van de MEP-gelden. Wij verwachten niet veel goeds.

Biobrandstoffen
Overigens geeft de palmolie kwestie aanleiding om ook de ontwikkeling van biobrandstoffen goed in de gaten te houden. Mijn fractie wil niet over een aantal jaren horen dat stimulering daarvan bij nader inzien toch niet zo'n goed idee was vanuit het oogpunt van milieu of de verslechterde situatie op de wereldvoedselmarkt. Kan de Staatssecretaris toezeggen dat de milieueffecten en de gevolgen voor de wereldvoedselmarkt goed worden gemonitored en met regelmaat aan de Kamer worden gerapporteerd?

Bodem
Ongeveer 1,5 jaar geleden heeft mijn fractie het Kabinet gevraagd een kosten-baten analyse te laten uitvoeren naar het bodemsaneringsbeleid. Kern van de vraag is: levert het nu meer op dan het kost? Als het antwoord op zo'n simpele vraag zo lang moet duren, dan kan het bijna niet anders of het beleid deugt niet. Vanmorgen kregen wij het rapport, te laat om nu nog te bespreken. Mijn fractie zal dit kritisch bezien en apart overleg daarover met het kabinet voeren.

Vrijdag 22 december 2006