Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Nederlander gevoelig voor voordelig internetshoppen Afschaffen verzendkosten bezorgt internetwinkel hoge omzetten

Enschede, 22 december 2006 - Dat Nederlanders gevoelig zijn voor koopjes en aantrekkelijke prijzen is al lang bekend. Nu is dat ook duidelijk terug te zien in de online bestellingen van elektronica webwinkel Conrad (www.conrad.nl). Vanaf 1 december heeft de winnaar van een Thuiswinkel Award 2006 de verzendkosten permanent afgeschaft. In de eerste twee weken van december heeft Conrad direct 57% meer omzet behaald dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit resultaat is in scherp contrast met de populaire opvatting van vele webwinkels dat consumenten bezorgkosten aanvaardbaar vinden.

Als voorwaarde voor het schrappen van de bezorgkosten moet de e-shopper bij Conrad met iDeal betalen. Het gebruik van iDeal schoot dan ook omhoog van 16,1% in de maand ervoor naar 46,1% in december. iDeal is een initiatief van samenwerkende banken waarmee in de vertrouwde internetomgeving van de eigen bank betaald kan worden.

Verzendkosten irritatie nr. 1
Reden voor Conrad om de bezorgkosten af te schaffen waren verschillende geluiden uit de markt en onderzoek dat uitwees dat deze kosten de grootste irritatie bij webwinkelen vormen (Ernst & Young ICT-barometer 2006). Bijna 60% van de ondervraagden noemde hoge verzendkosten als grootste ergernis. Frank de Groot, marketingmanager Conrad: "Wij zijn erg blij met de omzetstijging. Ons doel was om de drempels voor internetbestellingen te verlagen en dat is gelukt. Het schrappen van de verzendkosten is mogelijk dankzij een stijging in de omzet. De verzendkosten worden dus niet op andere wijze doorberekend in de prijzen van onze producten."

Marktbeweging
Hoewel andere e-shops zich nog niet aan de stap wagen of het gebruiken als tijdelijke actie, is het afschaffen van bezorgkosten onderdeel van Conrad's overall doelstelling om tegemoet te komen aan de wensen van de klant. Zo is Conrad afgelopen zomer gestart met een service die meer flexibiliteit in de aflevering geeft en biedt de webshop verschillende betrouwbare opties voor betaling. De Groot: "Afgaande op de eerste resultaten zijn wij in ieder geval overtuigd dat het afschaffen van bezorgkosten een belangrijk verschil maakt voor consumenten. In januari gaan we een uitgebreid overzicht maken van de effecten op de aanwas van nieuwe en bestaande klanten en kunnen we een evaluatie maken hoe feestelijk deze maand uitgepakt heeft."

Over Conrad
Conrad Electronic Benelux is een multi-channel retail organisatie in technische producten. Het assortiment bestaat uit ruim 75.000 verschillende artikelen in de segmenten elektronica, componenten en onderdelen, modelbouw, energie, gereedschap, meettechniek, sound & vision, computers, etc. Conrad bedient zowel bedrijven als consumenten via internet (80%) en via catalogi (20%). In 2006 heeft Conrad de publieksprijs voor beste thuiswinkel in het segment speciaalzaken in de wacht gesleept die jaarlijks tijdens de Thuiswinkel Awards wordt uitgereikt. Conrad is lid van Thuiswinkel.org. In 2001 werd het Thuiswinkel Waarborg door Thuiswinkel.org geĂŻntroduceerd als het door de Consumentenbond ondersteunde keurmerk voor kopen van producten en diensten via internet, catalogi, post, televisie, etc. Als lid houdt Conrad zich aan alle wet- en regelgeving en aan de opgestelde gedragscode van de vereniging.
- EINDE PERSBERICHT -

Noot voor de redactie,