Ingezonden persbericht


Persbericht
22 december 2006

Zakenreiziger besteedt reistijd het liefst aan werken, niet aan sociale contacten

De Nederlandse zakenreiziger werkt tijdens een zakenreis het liefst door. Dat blijkt uit een onderzoek door NS Internationaal onder meer dan 300 zakelijke treinreizigers en passagiers voor zakenvluchten. Meer dan 85 procent van de ondervraagde zakelijke treinreizigers gaf aan tijdens de treinreis door te werken. Zakenmensen die reizen per vliegtuig komen echter slechts in de helft van de gevallen aan werken toe. Praten met medereizigers is onder zakenreizigers geen populaire bezigheid.

NS Internationaal voerde het onderzoek uit om inzicht te krijgen in de gewoontes, wensen en eisen van zakelijke reizigers. Hiertoe werden zakenreizigers ondervraagd op Amsterdam Centraal en Schiphol. Belangrijkste conclusies waren de grote behoefte aan de mogelijkheid om door te werken tijdens de reis. Doorwerken in de trein blijkt populair onder vaste treinreizigers (85% werkt door), maar ook onder zakelijke vliegtuigreizigers die regelmatig de trein pakken (67% werkt door). Omgekeerd lukt het vaste zakelijke vliegtuigpassagiers in slechts 55% van de gevallen om door te werken in het vliegtuig.

De zakenreiziger besteedt de reistijd het liefst aan het doorlezen van stukken of informatie voor een afspraak. Meer dan 30 procent van de tijd gaat hieraan op. Het lezen van lectuur of een krant staat op nummer twee, het mobiel werken op laptop of andere draagbare computer komt op de derde plaats (dit neemt 14 procent van de tijd in beslag). De Nederlandse zakenreiziger is overigens wel gesteld op rust en privacy: slechts negen procent van de reizigers geeft aan onderweg te praten met medereizigers. Ook bellen de zakelijke reizigers slechts vijf procent van de tijd.

"De zakenreiziger is een kritische consument. En terecht; het vervoer van en naar zakelijke afspraken moet probleemloos verlopen en zoveel mogelijk een onderdeel zijn van de werkdag", aldus Simone Veldt, marktmanager zakelijk van NS Internationaal. "Het is belangrijk dat zakenreizigers hun tijd zo nuttig mogelijk kunnen besteden. Daar proberen we onze dienstverlening omheen vorm te geven. Door het boeken van tickets eenvoudiger te maken, door de belangrijkste zakelijke centra te bedienen en door initiatieven als NS-Business Card Internationaal, het serviceprogramma voor de zakelijke reiziger dat verder gaat dan treinreizen alleen."

In de snelle Thalys en ICE International zijn laptopaansluitingen aanwezig. De ICE International biedt daarnaast nog aparte werkruimtes die ook als vergadercoupés kunnen worden gebruikt. Dit maakt deze treinen tot een ideale werkomgeving. Voor meer informatie over zakelijk reizen per internationale trein: www.nsinternationaal.nl (button zakelijk).


* * * * *
Noot aan de redactie