Campina

Prima groeicijfers voor Campina Optiwell

Het lijkt er op dat de yoghurts en desserts van Campina Optiwell de lieveling van de Duitse consument worden, gezien de prima groeicijfers laten zien. Maar voor geen enkele zuivelproducent is de Duitse markt gemakkelijk. Private labels zijn door hun lagere prijzen populair en de concurrentie van zuivelmerken is sterk. "Een consument kiest niet zomaar voor een merk. Een merk moet toegevoegde waarde bieden.", aldus directeur marketing Claus Lippmann.

Hij kan ronduit blij zijn met de resultaten van het merk Campina Optiwell, Claus Lippmann, marketing directeur bij CPE Duitsland. Hij is strategisch verantwoordelijk voor alle merken die Campina in Duitsland in de markt zet. "Campina Optiwell was in Duitsland niet het eerste merk dat zich richtte op weinig vet en weinig calorieën. Jogolé van Zott ging ons voor. We hebben niettemin met Campina Optiwell een heel sterke positie verworven. In oktober 2006 zijn we Jogolé voorbijgestreefd en nu is Campina Optiwell marktleider in dit segment. Dat heeft alles te maken met de smaak van onze producten en het feit dat ze maar 0,1% vet bevatten. Met Campina Optiwell puddings zoals vanille, chocola en griesmeel hebben we echte innovaties in huis. Consumenten kunnen lekker eten, genieten, en tegelijk op hun gewicht letten. We hebben het Campina Optiwell assortiment tot nu toe niet in de markt gezet als dieetproducten, maar als zuivelproducten die je helpen om je goed te voelen en om een gezond gewicht te behouden. Een 'wohlfuhlgewicht', noemen we dat. En dat slaat bij heel veel consumenten aan. In de jaren '60 was het een teken van welvaart als je wat dikker was. Nu is het een teken 'niet goed voor jezelf zorgen', van 'ongezond gewicht' als je dik bent. En ik zie dat niet snel veranderen. Campina Optiwell zal nog lange tijd kunnen groeien."

Trek
Claus Lippmann weet dat je met merken op heel specifieke eigenschappen van een product moet inzoomen. "Een consument kiest niet zomaar voor een merk. Een merk, waar je meer voor betaalt dan voor een private label, moet iets extra's bieden. Dat is met Campina Optiwell duidelijk het geval." Hij kan dan ook bijna niet wachten op de introductie van Campina Optiwell Control, die in Duitsland voor februari 2007 op het programma staat. "Het is een unieke innovatie. Optiwell Control helpt je om minder te eten. Het bevat een gepatenteerde combinatie van natuurlijke ingrediënten uit haver en palmolie. Dat zorgt ervoor dat je eerder een verzadigd gevoel hebt. Als je het een paar uur voor je warme maaltijd nuttigt, heb je eerder genoeg als je aan tafel zit. We hebben een test gedaan met 400 vrouwen die het enkele weken hebben geprobeerd. 75 procent van hen was enthousiast over de resultaten." En Lippmann zelf? Hij lacht: "Twee kilo er af in vier weken. En ik had voor het eerst na het eten niet zo'n vreselijke trek in chocolade!"

De voorbereidingen voor de introductie van Campina Optiwell Control bij de Duitse supermarkten verloopt voorspoedig. De handelspartners zien de potentie van een product als Campina Optiwell Control. Dat is bijzonder want het aanbod van Duitse en buitenlandse zuivelaars is enorm. "Dit is een vechtmarkt", weet Claus Lippmann. "Je moet je heel duidelijk onderscheiden. De consument weten te prikkelen met jouw nieuwe product. Dat kan om gezondheidsconcepten gaan, zoals Campina Optiwell, om authentieke smaak en traditionele kwaliteit zoals Landliebe, maar je moet zorgen dat je een bepaalde groep consumenten meer biedt dan de concurrentie."