Campina

Creamy Creation: nieuwe stappen in de VS

Creamy Creation (onderdeel van de groep Industrial Products) breidt uit in de Verenigde Staten. De makers van zuivellikeuren zullen medio 2007 over een splinternieuwe productielocatie in Batavia beschikken. Dat betekent: ruimte voor groei in zowel de Verenigde Staten als Europa.

Harrie van Echteld is project manager voor de bouw van de nieuwe fabriek. "Ik werk hier en kijk mee met dit MACC project: Manufacturing Americas Creamy Creation. Tot nu toe maakte onze partner O-At-KA, ook een zuivelcoöperatie, net als Campina, zuivellikeuren voor ons. Maar we zitten daar aan de top van wat mogelijk is qua productie. De fabriek in Rijkevoort (Nederland) heeft ook geen ruimte meer voor extra volume. Door bij O-At-KA nieuwe productieruimte te gaan realiseren, krijgen we ook weer ruimte in de fabriek in Rijkevoort. Deze vrijgekomen capaciteit zal benut worden voor de groei in de Europese alsook voor de Aziatische en Afrikaanse markten."

De start van de bouw van de nieuwe fabriek, heeft veel voorbereiding gekost. Van Echteld: "Dat komt doordat het gebouw zelf eigendom wordt van O-At-KA en de productie-installaties eigendom worden van Creamy Creation. Onze experts hebben een ontwerp gemaakt voor de productie dat aan onze wensen tegemoetkomt. Maar de medewerkers van O-At-KA gaan de productie voor ons verzorgen en dus hebben zij ook hun eigen wensen. Wij maken gebruik van alle voorzieningen van O-At-KA op het gebied van elektra, stoom, water, enzovoorts. We gaan een samenwerking aan voor de lange termijn en er moeten goede afspraken worden gemaakt."

De bouw van de nieuwe unit kost enkele miljoenen. "Voor een business unit als Creamy Creation is dit een enorme investering. Een investering ook met een enorme impact op het bedrijf." De complete werkgroep rekent er op dat aan het begin van de zomer 2007 met productie in de nieuwe ruimte kan worden begonnen. "Maar dat lukt alleen als we geen lange periode van strenge vorst krijgen. Laatst was er plotseling een meter sneeuw. Er kwam een heftige sneeuwbui over Lake Ontario richting Batavia. Ja, dan kun je even niet vooruit. We hebben wel een engineeringbureau in de arm genomen dat de werkzaamheden in Batavia begeleidt. Alle regelgeving op het gebied van milieu, arbeidsomstandigheden en gevaarlijke stoffen (we werken natuurlijk met alcohol) is anders dan in Nederland. Dat vereist expertise vanuit de VS zelf."

"Roomlikeuren zijn verwenproducten"

Consumenten zijn soms moeilijk te doorgronden. Waar ze enerzijds prijsbewust of zuinig zijn als het om alledaagse inkopen gaat, geven ze graag geld uit aan echte verwenproducten. "Roomlikeuren zijn verwenproducten. Wonderlijk genoeg doen de duurste likeuren met de meeste uitstraling het naar verhouding het beste. En dat is een trend waar wij op inspelen", vertelt branch manager Stephan de Haes van Creamy Creation in de Verenigde Staten.

"De allerbeste kwaliteit, de lekkerste smaken in de mooiste verpakkingen, in dit marktsegment is volop ruimte voor premiums. Het beste dat een producent te bieden heeft gaat grif van de hand. Een afnemer van ons biedt een aardbeienlikeur aan voor $ 21 per fles, terwijl $ 16 de gangbare prijs is. En juist die dure likeur doet het uitstekend." Stephan de Haes ziet dat consumenten zichzelf steeds meer willen verwennen. "Ze kopen steeds betere spullen, steeds luxere artikelen. Vooral voor de schaarse vrije tijd. Dat zien wij terug in de vraag van de afnemers voor wie wij nieuwe likeuren ontwikkelen. We zoeken het steeds meer op het niveau van 'verwennen' en dat creëert meer waarde in de keten." Creamy Creation heeft alle reden om de productiecapaciteit in de VS te willen uitbreiden. Partner O-At-KA, een bedrijf dat de productie van roomlikeuren voor Creamy Creation in de VS verzorgt, kan op dit moment niet aan alle vraag voldoen. "Wij willen graag een verdere groei met onze klanten bereiken, door het aanbieden van nieuwe concepten van producten waar doorlooptijden van drie weken maximaal noodzakelijk zijn,"aldus De Haes. "Amerikaanse afnemers begrijpen het niet als je daar als producent geen gehoor aan kunt geven. Onze afnemers er op vertrouwen er op dat onze supply chain perfect in orde is en dat je kunt leveren. Om de nieuwe mogelijkheden die de markt nu biedt, en te kunnen voldoen aan de groeiende vraag bij de afnemers, is het absoluut noodzakelijk om meer te kunnen produceren en dat in de VS te doen."

Creamy Creation wil een waardevolle partner zijn voor haar afnemers: de grote destillatiebedrijven en wijnondernemingen op het Amerikaanse en Europese continent. "Dat doen wij door kennis en kunde aan te bieden bij de ontwikkeling van nieuwe likeuren aan onze afnemers. Zo zijn we bezig om roomlikeuren te maken die minder vet - en dus minder calorieën - bevatten. Wij proberen vooruit te denken en nieuwe producten en concepten aan te dragen voor onze klanten. Daarmee maken ze de beste kans op succes in de markt. En voor ons om daar weer deel van uit te maken."

Creamy Creation is een business unit van de groep Industrial Products. Sinds 28 jaar maakt Creamy roomlikeuren. Die worden niet zelf door Creamy Creation in een fles gedaan, maar in bulktransport (zoals tanks) geproduceerd voor grote en kleine destillatiebedrijven en wijnondernemingen over de gehele wereld. Creamy Creation produceert in Rijkevoort (Nederland) en in de Verenigde Staten bij partner O-At-Ka in Batavia (VS).