Campina

Campina investeert EUR 100 miljoen in bestaande productiebedrijven

Campina's investeringsbudget 2007 biedt veel ruimte voor nieuwe, internationale productconcepten

De internationale coöperatieve zuivelonderneming Campina maakt in 2007 EUR 100 miljoen vrij voor nieuwe investeringen in haar bestaande productiebedrijven. Meer nog dan in 2006 zijn de investeringen gericht op nieuwe, veelal internationale productconcepten die de marktpositie van Campina verder versterken.

De Ledenraad van Campina, die bestaat uit vertegenwoordigers van de leden-melkveehouders in Nederland, Duitsland en België die eigenaar zijn van Campina, heeft de investeringsbegroting 2007 gisteren goedgekeurd tijdens de jaarlijkse decembervergadering. Rode draad in het nieuwe jaar is het aanjagen van nieuwe, vooral internationale productconcepten én het verbeteren van de efficiency. In 2007 zijn minder middelen nodig voor vervangingsinvesteringen en investeringen vanwege milieu en veiligheid.

Strategische speerpunten
Internationale groei, innovatie en efficiency zijn strategische speerpunten van Campina. Het is een strategie die de onderneming al jaren in staat stelt een bovengemiddelde melkprijs aan haar leden-melkveehouders te betalen; Campina behoort tot de topbetalers van Europa. De groeistrategie van Campina zorgt voor mogelijkheden om consumenten en afnemers te voorzien van voor een voortdurende stroom innovatieve consumentenproducten en zuivelingrediënten vol natuurlijke bouwstoffen voor het menselijk lichaam, op natuurlijke, duurzame wijze geproduceerd, dichtbij miljoenen consumenten.

Het investeringsniveau van EUR 100 miljoen komt, net als in 2006, overeen met het niveau van de afschrijvingen bij Campina. In eerdere jaren waren de investeringen juist duidelijk hoger dan de afschrijvingen. Campina heeft in de periode 2002-2005 grote investeringen gedaan in haar productielocaties in Aalter (België, internationale productielocatie voor zuiveldranken), Maasdam (Nederland, productielocatie voor innovatieve zuiveldranken en desserts) en Elsterwerda (Duitsland, internationale productielocatie voor desserts en zuiveldranken). De daadwerkelijke investeringsuitgaven in 2007 zullen iets hoger zijn dan EUR 100 miljoen als gevolg van investeringen die voortkomen uit in eerdere jaren goedgekeurde projecten. Het gaat dan onder meer om projecten als Veghel Force (een investering van EUR 57 miljoen in de weiverwerking en productie van voedingsmiddeleningrediënten van de groep Industrial Products in Veghel), de kaasverpakkingsactiviteiten in Lutjewinkel (Nederland) en de nieuwe Campina melk met een evenwichtiger vetzuursamenstelling die in het voorjaar van 2007 door de groep Consumer Products Europe in Nederland op de markt wordt gebracht.

Campina melk met evenwichtiger vetzuursamenstelling In de eerste maanden van 2007 voltooit de groep Consumer Products Europe investeringen in de consumptiemelkbedrijven van Campina in Rotterdam en Eindhoven (beide Nederland). Deze bedrijven zijn dan ingericht op het gescheiden ontvangen en volledig gescheiden verwerken van Campina melk met een evenwichtiger vetzuursamenstelling. Niet eerder realiseerde een Nederlandse zuivelonderneming zo'n aparte, grote melkstroom (voor meer dan 200 miljoen liter consumptiemelk). 600 Nederlandse Campina-veehouders in de regio's Rotterdam en Eindhoven gaan begin 2007 op hun boerderijen Campina melk produceren met een evenwichtiger vetzuursamenstelling, op basis van weidegang in combinatie met aangepast natuurlijk voer voor hun koeien. Deze nieuwe melk wordt gescheiden van de standaard Campina melk opgehaald en verwerkt. Voor Campina melk heeft Campina, in samenwerking met de maatschappelijke organisaties Wereld Natuur Fonds, Solidaridad en Stichting Natuur & Milieu, een voldoende hoeveelheid maatschappelijk geproduceerde soja gereserveerd voor het voer van de koeien.

Veel in het oog springende investeringen zullen in 2007 plaatshebben in de groep Consumer Products Europe, die in Europa actief is met marketing, verkoop en productie van melk, zuiveldranken en desserts. De groep CPE wil de positie van haar hoofdmerken Campina (internationaal), Landliebe (Duitsland, Oostenrijk) en Mona (Nederland) versterken door de introductie van innovaties in zuiveldranken en desserts, zoals de nieuwe Campina melk met een evenwichtiger vetzuursamenstelling en Campina Optimel/Optiwell Control (yoghurt met een natuurlijk eetlustremmend ingrediënt). Verdere groei van de productie van Campina zuiveldranken in Rusland staat eveneens op het investeringsprogramma 2007.

Veghel Force
Campina besloot eind 2005 tot Veghel Force, een investering van EUR 57 miljoen in de weiverwerking en productie van voedingsmiddeleningrediënten in Veghel.. Het grootste deel van de investering zit in ombouw van de weiverwerking. Dit resulteert in 2007 in de productie van nieuwe en unieke, op wei gebaseerde, ingrediënten voor de wereldwijd opererende voedingsmiddelenindustrie. De groep Cheese & Butter rondt in 2007 de investeringen af in Lutjewinkel. Naast de in 2006 in gebruik genomen kaasmakerij voor Noord-Hollandse kaas (herbouwd na een dubbele brand in 2004) wordt dan het kaasverpakkingsbedrijf in gebruik genomen. Campina sluit dan de vestiging in Alkmaar. Verder voltooit de groep Cheese & Butter in 2007 de overplaatsing van de productie van boter en boterolie vanuit Aalter (België) naar de vestigingen in Den Bosch (Nederland) en Klerken (België).