Inspectie Verkeer en Waterstaat
28 december 2006:
Onderzoek naar ontsporing bij Boxtel afgerond
Het afbreken van de verbinding tussen as en wiel (astap) is de directe
oorzaak van de ontsporing van een goederentrein op 8 december 2005 te
Boxtel. De astap brak af als gevolg van het warmlopen van een
wielaslager. Dat meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat op basis van
haar onderzoek naar dit incident, waarbij vier mensen lichtgewond
raakten en veel schade veroorzaakt werd.
De goederentrein bestond uit een locomotief en 28 beladen kalkwagens,
waarvan de achterste twee ontspoorden. De machinist van de
goederentrein merkte de ontsporing van de twee wagens niet op en zette
de remming pas in na een waarschuwing van de treindienstleider, die
een melding kreeg van de machinist van een passerende reizigerstrein.
Drie baanwerkers en een fietser raakten lichtgewond door opspattend
materiaal en gesteente. Het incident had schade aan de ontspoorde
wagens, 1600 meter spoor, drie bovenleidingportalen en een passerende
reizigerstrein tot gevolg. Door het incident was treinverkeer tussen
Boxtel en Vught drie dagen onmogelijk.
Technisch onderzoek wijst een loslopende boutverbinding van de
aandrukkap tegen het uiteinde van de as als meest waarschijnlijke
oorzaak aan. De boutverbinding is waarschijnlijk los gelopen door het
onvoldoende vastzetten van de bouten.
De schade had beperkt kunnen blijven, wanneer de ontsporing eerder
ontdekt was. Materieel kan hiertoe bijvoorbeeld met
'ontsporingsdetectoren' uitgerust worden. Voor het vroegtijdig
ontdekken van een warmgelopen aspot zijn ook detectiemogelijkheden
beschikbaar. De inspectie draagt vervoerder Railion Nederland en
spoorwegbeheerder ProRail op om hiernaar te kijken.
Bestanden bij dit artikel
Onderzoeksrapport ontsporing Boxtel 8-12-2005
28-12-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement