Ingezonden persbericht


PRESSRELEASE

Amsterdam, 20 december 2006

'Vang een appel, win een Apple!'

'Oma's & kleinkinderen krijgen les van gamekampioen'


Op 28 december krijgt een groep oma's, bijgestaan door hun kleinkinderen, les van gamekampioen Ivo Lindhout alias 'Forever'. Tijdens deze speciale workshop zal de gamekampioen tips en trucks geven over hoe zij de hoogste score kunnen behalen in een nieuwe online game van Doritos en Lay's.


Deze gaat écht live op 1 januari 2007 om 00.01 uur en is onderdeel van een grote promotie waarbij Doritos en Lay's twee maanden lang, elke dag 5 Apple MacBooks weggeven.


Iedere dag zijn er 4 MacBooks te winnen door de spelers met de hoogste dagscore. Deelnemers kunnen er ook voor kiezen niet te gamen, maar toch kans te maken op een MacBook. Onder deze groep wordt iedere dag 1 'lucky laptop' weggegeven.


In de game bestuurt de speler met de toetsen op het toetsenbord een oma die met haar mandje onder een boom rondloopt en zoveel mogelijk appels probeert te vangen. Door combo's te maken (combinaties van bepaalde kleuren appels) kan je extra speeltijd winnen of je oma tijdelijk op een scootmobiel zetten. De game is geschikt voor alle leeftijden.


Doritos en Lay's hebben met deze game ook een primeur qua techniek; het is de eerste keer dat een bijna fotorealistische videokwaliteit wordt behaald in een 3-D on-line omgeving. Via de website http://www.win5laptops.nl is vast een sneak preview te bekijken.


UITNODIGING VOOR PERS
U bent hierbij van harte uitgenodigd tijdens de workshop op 28 december in het Sarphatihuis, Roetersstraat 2 in Amsterdam. Aanvang is 13.30 uur, fotomoment is 14.00 uur. U kunt uw komst aanmelden bij Sanne van den Aakster of Petra Jansen via 020 53 53 453 of sanne@jr-sr.com, petra@jr-sr.com.


High res beeldmateriaal van de game is op aanvraag beschikbaar.


In de bijlage vindt u recente onderzoeksresultaten over gaming in het algemeen en het nieuwe online spel van Doritos en Lay's in het specifiek.


JuniorSeniorPressDpt:

SannevandenAakster
PetraJansen
KarinDijksman

Tel: 020 53 53 453 (algemeen)
sanne@jr-sr.com, petra@jr-sr.com, karin@jr-sr.com


Bijlage 1. Onderzoeksresultaten

Casual games: dé games voor non-gamers en drukke mensen


Gamen is hot! Wist u dat...
§ Meisjes tegenwoordig evenveel pc- en online-games spelen als jongens...1
§ De markt van gamers veel groter is dan vaak gedacht wordt...
§ Een grote groep mensen zichzelf niet ziet als een gamer, maar toch vaak onbewust 'casual' games speelt...3


Wat zijn casual games? 2
§ Simpele, geweldloze games met weinig spelregels, maar die wel voldoende uitdaging bieden. Het grote voordeel van deze games is dat ze makkelijk tussendoor gespeeld kunnen worden.
§ Voorbeelden: puzzels, woordspelletjes, kaartspelletjes en bordspellen die gespeeld worden op een computer.
§ De nieuwe online game van Doritos & Lay's is een online voorbeeld van een casual game.


Een brede doelgroep speelt graag casual games 2, 4
Uit diverse onderzoeken blijkt dat casual games ook heel populair zijn onder mensen waarvan minder verwacht wordt dat zij gamen, waaronder meisjes, vrouwen van 40 jaar en ouder, en mensen met een druk leven. Zij spelen de games vooral voor ontspanning en stressverlichting.


Andere vaak genoemde voordelen van games:
* Aanleren algemene computervaardigheden5
* Bevorderen ruimtelijk inzicht & oog-handcoördinatie5
* Stimulering van de creativiteit (vooral in role-playgames) 5
* Stimulering van het probleemoplossend vermogen6


Bronnen
1 JuniorSenior Research, Games onderzoek (2005), Internet onderzoek (2006).


2 RealNetworks (augustus 2006). Research reveals casual games providemental balance, stress relief and relaxation. Link: http://www.realnetworks.com/company/press/releases/2006/casgames_research.html


3 Musgrove, M. (maart 2006). Simplicity wins with non-gamers. Link: http://kurl.nl?73B



4 Baertlein, L. (september 2006). Gameworld: Older woman rule ... the casual games market. Link: http://kurl.nl?73C



5 Valkenburg, P. (2001). Beeldschermkindern; Theorieën over kind en media. Amsterdam: Boom.


6 ABC News (juni 2005). Do video games make kids smarter? Link: http://abcnews.go.com/WNT/Health/story?id=814080&page=1


Reacties van het testpanel op de nieuwe online game van Doritos en Lay's1


( "Hee, je kunt ook om de boom heenlopen. Wat grappig! Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien." Peter, 22 jaar


( "Een laptop? Daarvoor zou ik zeker wel meedoen! En voor een Apple helemaal!" Miranda, 19 jaar


( "Grappig dat oma lekker sportief heen en weer loopt!" Tess, 16 jaar


( "Ik vind het wel leuk wanneer er ook een gezellig druk achtergrondmuziekje te horen is. Die geluidjes wanneer je een appel vangt of een combo scoort vind ik wel heel erg goed." Cheryll, 16 jaar


PetraJansen
PR Consultant

+31611041376

JuniorSenior Leading in young marketing
Strategy | Concept | Design | Internet | In-gaming | Press | Research | Events | Media


http://www.jr-sr.com


JuniorSenior-THE NETHERLANDS (head office)
Sarphatistraat 30
1018 GL Amsterdam
Phone +31 (0)20 - 53 53 4 53
Fax +31 (0)20 - 53 53 4 59

JuniorSenior-FRANCE
Porte de l'Arenas - Hall C
455, Promenade des Anglais
06200 Nice
Téléphone +33 (0)4 - 89 06 60 42
Fax +33 (0)4 - 89 06 60 43

JuniorSenior-CZECH REPUBLIC
Vilová 8
100 00 Praha 10
Telefon +420 274 814 141
Fax +420 247 817 608

JuniorSenior-SPAIN
Bailén 95-97,1 - 1
08009 Barcelona
Teléfono +34 93 20 70 834
Fax +34 93 20 77 100