Ingezonden persbericht


Persbericht

Persoonlijke rampen en politiek domineerden 2006

~ drama Hoogerheide bovenaan top tien best bekeken artikelen op NU.nl ~

Amsterdam, 28 december 2006 - Het afgelopen jaar kende op nieuwsgebied geen grote uitschieters. Voorgaande jaren domineerden ingrijpende gebeurtenissen als de tsunami in Azië en de bomaanslagen in Londen de ranglijsten van het meest gelezen nieuws. Het uitblijven van 'grote' rampen betekende echter niet dat de internetter minder nieuws tot zich nam. Het bezoek aan nieuwswebsite http://www.NU.nl steeg explosief, van 166 miljoen pageviews in november 2005 tot 252 miljoen in dezelfde maand van dit jaar.

De lijst van meest bekeken items in 2006 ziet er als volgt uit:


1. Kind gedood op basisschool

2. CDA de grootste, Marijnissen bezorgt SP monsterzege
3. Crocodile Hunter Steve Irwin dood

4. Twaalf passagiers teruggekeerd vliegtuig aangehouden
5. Opkomst 70 procent

6. Chaos vliegverkeer na terreuralarm

7. Playboyfoto's Van Royen vroegtijdig online door lek
8. Vierdaagse afgelast

9. Crocodile Hunter Irwin kort voor dood gefilmd
10. Nederland in detail bij Google Earth

Hoewel de top tien geen uitschieters kent, valt hier toch wel een aantal zaken uit op te maken. De rampen 'dicht bij huis' en met een persoonlijke tint werden veel gelezen. Dit blijkt uit de hoge aantallen pageviews voor het jongetje dat op school werd gedood, en de afgelasting van de Nijmeegse Vierdaagse. Verder was de 'belofte van een ramp', zoals de twaalf aangehouden vliegtuigpassagiers en de chaos na terreuralarm, goed voor de nodige lezers.

"Met name de hype die is ontstaan na het overlijden van Crocodile Hunter Steve Irwin heeft ons enorm verbaasd", zegt Laurens Verhagen, hoofdredacteur van NU.nl. "Direct na de plaatsing merkten we aan het aantal reacties al dat dit een onderwerp was dat bijzonder leefde. Het appelleerde aan de sensatiezucht van de bezoekers. De populariteit van het nieuws over het uitlekken van de playboyfoto's van Heleen Van Royen was minder verrassend: seks scoort overal en altijd."

Kijkend naar de top tien van best bekeken lezersfoto's, valt op dat de combinatie babes en auto's het erg goed doet. De lijst wordt aangevoerd door modellen die poseren bij het nieuwe Ferrari F40. Gevolgd door een indruk van de dames en de auto's op de Speed en Design beurs. De volledige top tien is te vinden op http://nu.web-log.nl/nu/2006/12/lezersfoto_van_.html.

De lijst van best gelezen artikelen uit de geschiedenis van NU.nl wordt vooralsnog aangevoerd door twee oude berichten. Het bericht 'Ernstig incident in metro Londen' was in 2005 goed voor maar liefst 2,3 miljoen pageviews. Daarna volgt het item 'Theo van Gogh vermoord', dat in 2004 1,8 miljoen keer werd gelezen. Het meest gelezen bericht van dit jaar haalt in de ranglijst aller tijden 'slechts' de derde plaats, met 1,3 miljoen pageviews.

(445 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over ilse media groep
ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste internetuitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van websites, waaronder ilse.nl, Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, NU.nl en web-log.nl bereikt ilse media meer dan 66 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. De jeugd- en jongerenwebsites Kaboem.nl, Cu2.nl en de jongerenportalen van Yourscene.nl zijn onderdeel van ilse media dochter newrulez. Daarnaast exploiteert ilse media de mannen- en entertainment titels van Sanoma Men's Magazines (SMM) en TVGids.nl, een website van Programmabladen AKN. Samen genereren ilse media, newrulez, TVGids.nl en de SMM-titels per maand meer dan zes miljard pageviews op het internet.

ilse media is een onderdeel van Sanoma Uitgevers, met ruim 80 publiekstijdschriften en ruim 125 websites de grootste multimediale uitgever van Nederland. In 2005 haalde Sanoma Uitgevers en haar deelnemingen een omzet van 541 miljoen euro. Inclusief dochterondernemingen telt Sanoma Uitgevers ca. 1650 werknemers.

Meer informatie over de ilse media groep: www.ilsemedia.nl



Ingezonden persbericht