Inspectie Verkeer en Waterstaat
29 december 2006: Menselijke fout oorzaak treinbreuk
Een loshangende schroefkoppeling slingerde tijdens een treinrit op 7
maart 2006 ter hoogte van Meteren tegen de koppeling die twee
treinstellen verbond, waardoor deze losschoot en de trein in tweeën
brak. Dat concludeert Inspectie Verkeer en Waterstaat op basis van
haar onderzoek naar de oorzaak van dit incident.
Nadat de trein in tweeën brak, remden de twee delen automatisch. Net
voordat de treindelen tot stilstand kwamen, botste het achterste deel
met een snelheid van 7,4 kilometer per uur tegen het voorste deel. Er
vielen geen gewonden en de schade was gering.
Aan elke zijde van een treinstel bij het type geduwde reizigerstrein
is een schroefkoppeling bevestigd om treinstellen met elkaar te
verbinden. De rangeerder verzuimde tijdens het koppelen van de
rijtuigen om de ongebruikte schroefkoppeling in de ophanghaak te
hangen. De controleur zag dit tijdens de dagelijkse controle
vervolgens over het hoofd.
Het is de derde keer in één jaar tijd dat treinstellen losschieten
door een niet bevestigde ongebruikte schroefkoppeling. De twee eerdere
incidenten vonden plaats op 31 mei 2005 en 5 november 2005, beiden
vlakbij Geldrop. Risico op letsel als gevolg van een treinbreuk is
laag, maar valt niet te verwaarlozen. Op het moment dat een persoon
zich op de overloopplaten bevindt tijdens een treinbreuk, is de kans
groot dat dit fataal afloopt.
De inspectie vindt het opmerkelijk dat binnen een jaar drie maal een
rangeerder/storingsmonteur uit de regio Maastricht een trein niet goed
aan elkaar koppelt en dat de controleur dit vervolgens niet opmerkt.
De inspectie gaat bij onderhoudsbedrijf Maastricht van NedTrain het
veiligheidszorgsysteem nader bekijken. Met het plan van NS Reizigers
om de schroefkoppelingen aan één zijde van dit type rijtuig te
verwijderen, heeft de inspectie ingestemd.