Inspectie Verkeer en Waterstaat


29 december 2006: Menselijke fout oorzaak treinbreuk

Een loshangende schroefkoppeling slingerde tijdens een treinrit op 7 maart 2006 ter hoogte van Meteren tegen de koppeling die twee treinstellen verbond, waardoor deze losschoot en de trein in tweeën brak. Dat concludeert Inspectie Verkeer en Waterstaat op basis van haar onderzoek naar de oorzaak van dit incident.

Nadat de trein in tweeën brak, remden de twee delen automatisch. Net voordat de treindelen tot stilstand kwamen, botste het achterste deel met een snelheid van 7,4 kilometer per uur tegen het voorste deel. Er vielen geen gewonden en de schade was gering.

Aan elke zijde van een treinstel bij het type geduwde reizigerstrein is een schroefkoppeling bevestigd om treinstellen met elkaar te verbinden. De rangeerder verzuimde tijdens het koppelen van de rijtuigen om de ongebruikte schroefkoppeling in de ophanghaak te hangen. De controleur zag dit tijdens de dagelijkse controle vervolgens over het hoofd.

Het is de derde keer in één jaar tijd dat treinstellen losschieten door een niet bevestigde ongebruikte schroefkoppeling. De twee eerdere incidenten vonden plaats op 31 mei 2005 en 5 november 2005, beiden vlakbij Geldrop. Risico op letsel als gevolg van een treinbreuk is laag, maar valt niet te verwaarlozen. Op het moment dat een persoon zich op de overloopplaten bevindt tijdens een treinbreuk, is de kans groot dat dit fataal afloopt.

De inspectie vindt het opmerkelijk dat binnen een jaar drie maal een rangeerder/storingsmonteur uit de regio Maastricht een trein niet goed aan elkaar koppelt en dat de controleur dit vervolgens niet opmerkt. De inspectie gaat bij onderhoudsbedrijf Maastricht van NedTrain het veiligheidszorgsysteem nader bekijken. Met het plan van NS Reizigers om de schroefkoppelingen aan één zijde van dit type rijtuig te verwijderen, heeft de inspectie ingestemd.