Ingezonden persbericht

CHAMPAGNE EN VUURWERK VOOR ARIE MOLENAAR EN JOEY LITJENS

MOLENAAR GP RACING IN 2007 MET JOEY LITJENS EN DANNY WEBB (GB) IN 125cc

Na een periode van het aftasten van diverse mogelijkheden, het invullen van wensen en het stellen van prioriteiten zijn Joey Litjens en het Molenaar GP Racing team een verlenging van hun samenwerking overeengekomen, waardoor de Nederlandse coureur ook volgend seizoen op de oranje Molenaar-Honda in de 125cc GP's zal uitkomen. Zo kon er eind december met champagne worden getoost en hoopt het team in 2007 op vuurwerk!

De laatste maanden is er heel wat te doen geweest rond het Molenaar team. Op 9 oktober presenteerde men in een vroeg stadium de 'Double Dutch' plannen voor 2007, met als rijders Hugo van den Berg (op Aprilia) en Joey Litjens (op Honda). Eind oktober werd echter duidelijk dat het geplande team met de twee jonge Nederlandse coureurs op twee verschillende merken geen doorgang kon vinden. De 16-jarige Hulhorstenaar Hugo van den Berg moest op zoek naar een ander GP-team en vond dat begin deze maand in het Spaanse BQR-team.

Teambaas Arie Molenaar en manager Jarno Janssen deden Joey Litjens een voorstel voor de continuering van de samenwerking - zoals dat van meet af aan de bedoeling was geweest - en zochten naar een passende invulling voor de tweede rijder binnen het team.

Joey: "Naast het voorstel van Molenaar kregen we een aanbod voor 2007 van een Italiaans team. Arie Molenaar en Jarno Janssen wisten daar niets van, maar er verschenen vanuit Italië al wel berichten in de media. Later bleek echter dat het team van Dorna en IRTA geen GP-start meer krijgt. Ik besef dat we fouten hebben gemaakt, richting het team en de pers. Daar heb ik van geleerd.''

De gesprekken tussen het Molenaar team en het management van Joey kwamen weer op gang en leverden een dikke week later een akkoord op. "Ik richt me nu volledig en vol overgave op mijn GP-toekomst in het Molenaar team. We hebben met Arie en Jarno goede en afspraken gemaakt en ik kijk vol vertrouwen uit naar het nieuwe seizoen, dat op 12 en 13 februari begint met de tests in Valencia. Mijn doelstelling is WK-punten te scoren. Daar gaan we in elk geval keihard voor knokken," aldus de 16-jarige coureur.

"We hebben de afgelopen weken een aantal goede gesprekken gehad", stelt teambaas Arie Molenaar. "Ik heb er alle vertrouwen in dat we allemaal professioneel genoeg zijn om ons volledig op het komende seizoen te richten."

Géén 250cc maar twee rijders in 125cc
Het Molenaar team kreeg de afgelopen seizoenen van de IRTA een 125cc en een 250cc start toegewezen. Sinds 1995 waren de rijders 'Nobu' Aoki, Numata, Stigefelt, Bolwerk, Janssen, Van de Lagemaat, Smrz en Vincent plus rijdster Katja Poensgen voor het Nederlandse GP-team bij de kwartliters actief.
In 2007 verandert dat, omdat er gekozen is voor twee startplaatsen in de 125cc categorie. Dit betekent, dat Joey Litjens een teamgenoot in dezelfde klasse krijgt. Het is de 15-jarige Daniel "Danny" Webb. Het voor zijn leeftijd kleine en vederlichte ventje (45 kilo) was de afgelopen twee seizoenen actief in het Spaans Open 125cc kampioenschap en kwam uit voor het door Dorna gerunde Red Bull MotoGP Academy team. De jonge Brit maakte in 2005 veel indruk, maar werd in 2006 geplaagd door pech en een fikse blessure. Zijn progressie werd afgelopen seizoen fors doorkruist door een armbreuk, die hij opliep tijdens de trainingen voor de GP van Catalunya. Op het circuit van Barcelona zou Webb, via een wildcard, zijn Grand Prix debuut maken, maar dat ging door genoemde trainingscrash niet door. Net als Litjens krijgt Webb in 2007 de beschikking over een Honda voorzien van een A-kit.

De Engelsman is bijzonder blij met de mogelijkheid die hem door Molenaar Racing GP wordt geboden. "Dit is te gek. Ik ben het afgelopen weekeinde bij het team geweest. Ik heb kennis met ze gemaakt en de werkplaats bij Hans Spaan bezocht. Ik ben goed opgevangen en voel me er nu al thuis. Na twee mooie jaren in Spanje ben ik blij nu in een Nederlands team te zitten en een volledig GP-seizoen te kunnen rijden'', aldus Webb, die de is zoon van oud zijspanbakkenist en Brits kampioen Jim Webb.

"Uiteraard zijn op de Spaanse banen na alle GP-circuits nieuw voor mij. Ik probeer de draad van het einde van afgelopen seizoen op te pakken. Toen zat ik er, na mijn pech in het begin van het seizoen, eindelijk weer bij. Ik ga werken aan progressie en hoop in mijn debuutjaar misschien al wel in de buurt van de punten te komen. Het zal niet gemakkelijk worden maar ik ga mijn uiterste best doen," blikt Danny, die komend seizoen met startnummer 99 op de nieuwe oranje gestylde kuip zal rijden, vooruit.

Jarno Janssen is in zijn nopjes met de komst van Webb: "Ik denk dat met het aantrekken van Danny er ook een gezonde concurrentie met Joey ontstaat, die beide rijders naar een hoger niveau zal tillen. Joey heeft het voordeel van een tweede seizoen zodat hij alle circuits, op Misano na, inmiddels kent. Daarnaast heeft hij de levenservaring van een jaar GP-racen opgedaan. En dat is een niet te onderschatten factor. Danny heeft de afgelopen twee seizoenen in het Spaans Open laten zien dat hij over veel potentie beschikt. Het is aan ons om hem zijn talent verder te laten ontwikkelen", besluit Jarno Janssen, die zich ook hard heeft gemaakt voor de ondersteuning van jonge rijders op Nederlandse bodem.

Talentontwikkeling
Het verhaal rondom het Molenaar GP Racing Team is daarmee echter nog niet volledig. In 2007 zal namelijk ook Michael van der Mark in de Molenaar kleuren aan de start verschijnen. De 14-jarige zoon van ex-500cc Grand Prix rijder Henk van der Mark kwam afgelopen jaar uit in de Junior Cup en maakt komend seizoen de overstap naar de 125cc ONK-klasse. Michael zal van start gaan in een eigen team, met eigen sponsoren, op technisch gebied geleidt door Jarno van Geffen met ondersteuning van het team van Arie Molenaar. Op die manier wordt een jong Nederlands talent de kans geboden zich verder te ontwikkelen. Niet alleen op het rijtechnische gebied maar zeker ook op het mentale vlak. Het programma dat Michael gaat rijden zal een mix van ONK en IDM wedstrijden zijn. Met aan het einde van het seizoen mogelijk nog enkele wedstrijden voor het Spaans Open.

Foto v.l.n.r: Danny Webb, teameigenaar Arie Molenaar en Joey Litjens bij de Honda in de nieuwe 2007 kleuren.

Bijlagen: Biografie Joey Litjens en Biografie Danny Webb

---- --

Molenaar Racing GP

BIOGRAFIE JOEY LITJENS - 125cc

Woonplaats: America - Limburg
Geboorte datum: 8 februari 1990 (16 jaar), geboren te Venray (Limburg)
Burgerlijke staat: ongehuwd, vriendin Kimberly
Lengte: 160 cm
Gewicht: 56 kg

Beroep: Geslaagd aan Denderon College in Horst (L) - VMBO metaal (examenjaar)
Hobby's: Crossen, rennen, fietsen, Vespa-sleutelen
Favoriete muziek: Trance
Monteurs: Hans Spaan, Robbert van Dorrestein, Tim de Bot, Wim Koetem
Websites: www.molenaarracing.com en www.joey-37.nl

Eerste race: 2000 - 2001 Minibike (pocketbike) races
2002 - Eemshaven - Aprilia RS 125 Junior Cup - 1e winst
2002 - Winnaar Aprilia RS 125cc Junior Cup
2003 - Rookie of the Year
2005 - GP-debuut - TT Assen/NED - 125cc Honda - 30e
Aantal GP starts: 7 op 125cc Honda (TT Assen 2005 en 6 GP's 2006)
2005 - Nederlands Racing Team van het Jaar (St. Litjens Racing)
2006 - Debuutjaar in de 125cc GP's, rijdt zijn eerste volledige seizoen.

RACELOOPBAAN EN NATIONALE TITELS:
2000 Start minibike racen (eerste minibike race in 1999 op 9-jarige leeftijd)
2001 Nederlands Kampioen Minibike racen (11 jaar)
2002 Nederlands Kampioen in Aprilia 125 Cup met 9 zeges uit 10 wedstrijden
(winst in Assen 4x, Eemshaven 2x - Oschersleben 2x en Tolbert)
2003 5e in NK 125cc op Honda
2003 Rookie of the Year in Nederlands 125cc kampioenschap
2004 12e in NK 125cc op Honda
2004 9e in Duits Kampioenschap (125cc Honda) Volledig Duits seizoen, 8 races.
2004 11e in Europees Kampioenschap op 125cc Honda (8 EK-races gereden)
2005 4e in Europees Kampioenschap 125cc op HONDA
EK-resultaten: NED Assen 6e - ITA Vallelunga 12e - HON Hungaroring 7e - KRO Rijeka 3e, CZE Most 10e-DUI Schleiz 5e-POR Braga 6e-SPA Cartagena 11e
2005 6e in NK 125cc op Honda, overwinning op Assen (reed 3 van de 8 ONK-races)
Reed in 2005 voor team van vader Tjeu en moeder Annemie, St. Litjens Racing
2005 Nederland - Racing Team van het Jaar (St. Litjens Racing)
2005 16e in Duits Kampioenschap (1 gereden race) 125cc op Honda
2005 GP-debuut - TT Assen/NED - 125cc Honda - 30e (Aantal GP starts: 1)

2005 November, testraces voor Molenaar-Honda team in Valencia en Jerez

2006 In debuutjaar beste trainingsscores 25e in Assen en 26e in Australië
Beste GP-resultaat 19e plaats in de TT van Assen
Kende onfortuinlijke crashes in Engeland en Australië met naweeën in GP's daarna

(vervolg Biografie Joey Litjens)

Resultaten Grand Prix seizoen 2006:
|Grand Prix         |Traini|Race                                            |
|                   |ng    |                                                |
|GP Jerez Spanje    |39e   |33e                                             |
|GP Doha Qatar      |35e   |27e                                             |
|GP Istanboel       |37e   |34e                                             |
|Turkije            |      |                                                |
|GP Sjanghai China  |34e   |27e                                             |
|GP Le Mans         |28e   |24e bliksem start 12e op intermediates          |
|Frankrijk          |      |                                                |
|GP Mugello Italië  |39e   |aangetikt, uitlaat stuk, uitgevallen            |
|GP Barcelona       |36e   |29e na touché met Grotzky                       |
|Catalunya          |      |                                                |
|GP Nederland TT    |25e   |19e Beste GP-resultaat                          |
|Assen              |      |                                                |
|GP Donington       |crash |Niet fit voor race gekneusde ribben +elleboog   |
|Engeland           |      |(niet gestart)                                  |
|GP Sachsenring     |39e   |Opgave in race na 13 rnd met pijnlijke ribben   |
|Duitsland          |      |                                                |
|GP Brno Tsjechië   |37e   |25e achter Hugo van den Berg                    |
|GP Sepang Maleisië |33e   |Uitgevallen met lekke band                      |
|GP Phillip Island  |26e   |T-bone crash van Sergio Gadea                   |
|Australië          |      |                                                |
|GP Motegi Japan    |39e   |29e met pijnlijke ribben na crash Australië     |
|GP Estoril Portugal|36e   |25e                                             |
|GP Valencia Spanje |38e   |25e                                             |

Totaal aantal GP-starts (up-to-date 30-12-2006) 15 GP-starts (14 in 2006 en 1x TT in 2005)

Persoonlijke sponsors:
Molenaar Motors en Molenaar Racing GP
Sent Waninge Truckcentra
Honda The Power of Dreams
HRC
Dunlop banden
Castrol olie
Arai helmets
Lookwell leathers
Oxtar laarzen
Eurosport
www.rocom.nl Telecommunicatie
Wooning Airconditioning
Oordt bv Beton en Aannemings Mij
Trend Installatie Techniek
RVB Aarding & Bliksembeveiliging
BST wheels
LP Logo Products
Auto Centrum Haanen
Motor Venray
Lu Wat inregeltechniek
SJT Int. Sneltransport
WiJo Grondverzet
Derix Logistics

---- --

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

31-12-2006; Betreft: Biografie Danny Webb (GB) nieuwe rijder Molenaar Racing GP

Molenaar Racing GP

BIOGRAFIE DANIEL "DANNY" WEBB (GB) - 125cc

Woonplaats: Pembury (Kent) Engeland

Geboorte datum: 22 maart 1991 (15 jaar),

geboren te Pembury (Engeland)

Burgerlijke staat: vrijgezel

Lengte & gewicht: 159 cm en 46 kg

Beroep: Scholier op Mascalls School

in Paddock Wood (Kent)

Hobby's: Racen, fitness, fietsen, zwemmen,

hardlopen en Playstation games om

de GP-circuits te leren kennen

Racende familie: Vader Jim Webb was Brits zijspan kampioen met Gary Golder en racete in de 125cc en 250cc soloklasse. Broer James Webb (17) finishte als 3e in het Brits Supersport kampioenschap en rijdt in 2007 voor Buff Kawasaki.

Website: www.webbracing.co.uk

Monteurs: Hans Spaan, Robbert van Dorrestein, Tim de Bot

Favoriete eten: Pasta, vlees en salades

Eerste race: 1997 - 2000 Junior Motocross League (6 jaar)

1997 Kampioen in 1e jaar Junior MotoCross League

2000 - 2001 Minibike (pocketbike) races

2001 3e in Brits Kampioenschap Minibike racing

2002 Minibike Extended klasse

2003 Brits Kampioen Minibike Extended klasse op Polini

2004 2e in Brits 125cc Aprilia Superteam Cup

2005 Uitverkoren voor Dorna's MotoGP-academy

Werd een Wildcard aangeboden voor Donington GP, maar sloeg dat af vanwege lichaamsgewicht (35 kg) waardoor er 12 kg ballast bij zijn Honda moest. Concentreerde zich op het Spaans Open waar minimum gewichtsregel niet geldt.

Finishte als 3e in Spaans Open race in Jerez (Honda 125cc)

2006 Vervolg deelname Dorna's MotoGP-academy (Honda 125cc)

Wildcard voor GP Catalunya in Repsol Honda team naast

Bradley Smit (crash in training met gebroken arm).

Seizoen met blessures, brak voor het seizoen arm met mountainbiken en later in Barcelona.

2007 Volledig 125cc GP-seizoen in Molenaar Honda Racing team

---