AutoRai

Jaguar onthult details C-XF

(1/3/2007)
Jaguar heeft vandaag de details vrijgegeven van de C-FX concept car, die het Britse merk op de North American International Auto Show in Detroit presenteert. De C-XF, de voorbode van de opvolger van de Jaguar S-Type, moet de euforie rond de nieuwe XK en XKR voortzetten. De Jaguar C-XF is ontwikkeld volgens dezelfde designfilosofie als de nieuwe XK. Dat wil zeggen: sierlijk en sterk tegelijk. De opvallende grille, dubbele uitlaten en diffuser tonen de sportieve ambities van de auto aan. Zonder dat daarbij het vertrouwd hoge comfortniveau in het geding komt.

Innovatief is de Jaguar C-XF ook. Nieuw is bijvoorbeeld Jaguar Sense, dat ervoor zorgt dat de portiergrepen naar buiten komen wanneer de hand langs de deur gaat. Jaguar heeft veel aandacht besteed aan efficiëntie. Zaken als het navigatiesysteem en ventilatieroosters zijn alleen zichtbaar wanneer ze gebruikt worden. Het meest opvallende in het interieur is de startknop, waarmee de C-XF bijna letterlijk tot leven wordt gewekt. Na het indrukken van de knop wordt door middel van lichtflitsen in de frille én in het interieur duidelijk dat er iets speciaals staat te gebeuren.

In de C-XF die in Detroit aan pers en publiek wordt voorgesteld ligt een doorontwikkelde versie van de 4,2-liter V8 met supercharger die ook in de XKR en S-Type R te vinden is. Met 420 pk vermogen en 500 Nm koppel moet het met de prestaties wel snor zitten. Jaguar geeft een topsnelheid op van 290 km/h, zonder snelheidsbegrenzing. De verwachting is dat de C-XF niet veel zal afwijken van de definitieve versie van de XF.

Het volledige persbericht:

Introductie

De C-XF concept car luidt een nieuw tijdperk in voor Jaguar. Deze indrukwekkende vierdeurs sportsaloon, waarin puur, modern design is gemengd met onmiskenbare dynamiek, geeft de nieuwe designrichting weer voor de Jaguars van de komende generaties.

De C-XF is ontwikkeld door hetzelfde designteam dat verantwoordelijk was voor de spectaculaire XK die in 2005 werd gepresenteerd. Dit team, onder leiding van Ian Callum, Design Director, en Julian Thomson, Head of Advanced Design, tekende met de C-XF voor een auto die de toon zet voor een nieuwe generatie Jaguars met een baanbrekend exterieurdesign en innovatieve interieurs.

De C-XF is een opvallende interpretatie van de designwaarden die de hoeksteen vormen van elke beroemde Jaguar; de auto is volledig eigentijds vormgegeven, maar vormt tegelijkertijd een eerbetoon aan zijn beroemde voorgangers.

âDe C-XF â en de Jaguar-saloons van de toekomst waarvan hij de voorbode is â geeft de definitieve designrichting aan die Jaguar heeft gekozenâ, zegt Bibiana Boerio, Managing Director van Jaguar Cars. âToen we de nieuwe XK introduceerden, deden we de belofte dat Jaguar een productgeoriënteerde transformatie zou gaan doormaken â dat de nieuwe Jaguars mooi zouden zijn, dat ze een glamoureuze uitstraling zouden hebben en dat ze emoties zouden losmaken. Met de XK losten we die belofte in en de C-XF bewijst dat diezelfde waarden ook in de toekomstige Jaguars zijn verankerd.â

Designfilosofie

âEén ding staat vast: wat de vormgeving betreft moeten mensen Jaguars zien als moderne autoâsâ, zegt Ian Callum. âIn de toekomst zullen de mensen de autoâs juist daarom waarderen.â

De C-XF straalt puurheid van design, zelfvertrouwen en efficiency uit. De vormgeving suggereert kracht en snelheid, zelfs wanneer de auto stilstaat. Maar het design van de C-XF heeft niet alleen betrekking op kracht en prestaties. Het is ook een succesvolle mengvorm van typische designelementen die klassieke Jaguars karakteriseren en moderne kenmerken die de richting van de nieuwe Jaguars weergeven wanneer de nieuwe generaties van sportsaloons in productie gaan.

âIn de loop van zijn geschiedenis heeft Jaguar enkele van de meest opvallende, moderne en mooiste sportsaloons ontworpen die er zijn geweest. Met de C-XF hebben we de kernwaarden centraal willen stellen die tot die autoâs hebben geleidâ, vertelt Ian Callum. âPuurheid, dynamiek, kracht, balans en modernisme zijn voor mij de waarden die de vormgeving van Jaguar kenmerken.â

Het zijn kernwaarden die je onmiddellijk herkent in de klassieke Jaguars van weleer. Jaguar-oprichter William Lyons gebruikte dezelfde esthetische sleutelprincipes en elk van zijn legendarische ontwerpen bewijst de waarde daarvan in de vorm van enkele van de mooiste autoâs die ooit zijn gemaakt.

Geen wonder dat het C-XF-designteam zich heeft laten inspireren door enkele van Lyonsâ beroemdste ontwerpen, zoals de Mark VII-saloon uit 1950 en de beroemde Mark 2 saloon uit 1959. De prachtige, vloeiende lijnen van die autoâs â geïnspireerd op de beroemde Jaguar-sportautoâs uit die periode, zoals de XK120 â geven precies die suggestie van snelheid en kracht die zo kenmerkend zijn voor elke Jaguar.

Om de C-XF het sportieve profiel te geven dat bij elke Jaguar hoort, maar tegelijkertijd te garanderen dat de auto een volwaardige saloon zou worden, moest het designteam een optimaal efficiënt ontwerp maken; de âhuidâ van de auto moest zo strak mogelijk over het chassis worden âgespannenâ. Dat dwong het team er toe om een vorm te creëren die, zoals Ian Callum het omschrijft, âde absolute definitie is van atletischâ â de vorm van een op prestaties gerichte sportsaloon die tegelijkertijd praktisch is in het dagelijkse gebruik en vier personen in alle comfort kan vervoeren.

Met zijn strakke vormgeving en scherpe lijnen met een zelfverzekerde ondertoon, is de C-XF een schoonheid, maar ook een auto die sommige mensen ertoe zal uitdagen hun vooroordelen over Jaguar te herzien.

âJaguars moeten âcoolâ zijnâ, zegt Ian Callum. âEn âcooleâ autoâs trekken interessante mensen aan, mensen die boven het maaiveld uitsteken. Dat is precies wat de volgende generatie Jaguars gaat doen.â

Vormgeving (exterieur)

Het vooraanzicht van de C-XF wordt gedomineerd door een krachtig vormgegeven grille van zwart chroom. Diep verzonken in de neus van de auto lijkt deze grille op de luchtinlaat van een straalmotor. Dit dient als herinnering dat direct achter die grille een geavanceerde 4.2 liter V8-motor met supercharger zit.

âJaguars moeten een uitgesproken grille hebben, een eigen gezicht, dat opvalt als je het in de binnenspiegel zietâ, legt Ian Callum uit. âDe grille dient als visueel startpunt voor een opvallend lijnenspel. De C-XF is een perfect voorbeeld van hoe je dat aanpakt.â

De koplampen zijn een doorontwikkeling van de dubbele koplampunits die we kennen van eerdere Jaguars. Bij de C-XF zijn ze geëvolueerd tot één smalle, hoekige wigvorm. Daarmee geven ze de C-XF een zelfverzekerd profiel, terwijl tussen de lampen een blauwe lijn van licht de suggestie wekt van de iris van een kattenoog. Onder de koplamplenzen is een subtiel Jaguar-logo, bijna een tattoo, gegraveerd. Dit logo komt ook terug op de instaplijsten en op de speciaal voor de C-XF ontwikkelde Pirelli-banden, die zijn gemonteerd om 21 inch gepolijste velgen.

Vanaf de neus van de C-XF naar achteren toe loopt de âfeature-lineâ van de auto â een ononderbroken schouderlijn die onder de raampartij doorloopt tot in de welving boven het achterwiel. Deze lijn, een moderne interpretatie van de profiellijn van klassieke Jaguar-sportsaloons, zorgt voor de krachtige uitstraling van de C-XF. Een soortgelijke lijn siert ook de flanken van de XK en zal ook op toekomstige Jaguar-modellen terugkeren.

Boven de schouderlijn is de passagiersruimte laag en sportief vormgegeven met aluminiumaccenten die het Coupé-uiterlijk van de C-XF accentueren. De sportieve uitstraling van de C-XF wordt verder onderstreept door lijnen die de krachtige motorkap benadrukken en door de in functioneel wit keramiek afgewerkte power vents in de flanken.

Aan de achterzijde van de C-XF loopt de sterk gewelfde schouderpartij vanaf de C-stijl uit in een strakke, taps toelopende achterpartij waarin duidelijk traditionele Jaguar-elementen te herkennen zijn, terwijl de algemene indruk juist zeer modern is. Van achteren bekeken oogt de C-XF breed en krachtig, een indruk die nog wordt versterkt door de grote diffusor. Deze diffusor zuigt lucht onder de auto vandaan; dat veroorzaakt onderdruk onder de auto waardoor de wegligging in bochten bij hoge snelheden wordt verbeterd.

De kleurstelling van de C-XF is doelbewust monochroom gehouden; het exterieur is gespoten in een unieke kleur â Metashine Silver â met accenten van chroom of aluminium. Bovendien is op sommige plekken wit keramiek gebruikt om aërodynamisch belangrijke carrosseriedelen of plaatsen waar warmteontwikkeling plaatsvindt te accenturen â in dit geval de power vents in de flanken en de uitlaatpijpen.

âDe keuze voor deze kleurstelling was een heel bewuste â hij maakt deel uit van de dynamiek van de autoâ, vertelt Julian Thomson, Head of Advanced Design. âWe noemen het effect âtone on toneâ. We willen door middel van dat kleurgebruik bereiken dat mensen nadenken over de materialen die zijn gebruikt, over de textuur daarvan en over de manier waarop die materialen samenwerken in de auto.â

âNaast het functionele aspect van de kleurkeuze is het effect natuurlijk ook dat het er prachtig uitzietâ, vervolgt Thomson. âDe functionele mechanische details zijn prachtig ontworpen â we hebben ons daarbij laten inspireren door verschillende machines en apparaten, van vliegtuigen tot fototoestellen. We wilden dat de auto eruitziet alsof hij uit één massief blok metaal is gefreesd.â

Interieur

Design Director Ian Callum omschrijft het interieur van de C-XF concept car als âeen van de meest opwindende interieurs die Jaguar ooit heeft gemaaktâ. Een blik in het binnenste van de vierzitter is voldoende om te begrijpen wat hij bedoelt.

De nadruk ligt meer op sportief maatwerk dan op luxueuze verwennerij en dat wordt het beste geïllustreerd door de lichtgewicht, bijna op sportkuipstoelen gelijkende voorstoelen. Ze zijn bekleed met semi-aniline leder, leder dat is voorzien van een licht gepigmenteerde beschermlaag waardoor het gegarandeerd kleurecht is, maar zijn zachtheid heeft behouden. De zetels zijn gevormd als sportstoelen, maar bieden een ongeëvenaard comfort dankzij een dik beklede lendensteun met ventilatieopeningen. De twee achterpassagiers hebben elk hun eigen kuipstoel.

Tussen de voor- en achterstoelen loopt de centrale transmissietunnel die de inzittenden het gevoel geeft dat ze zijn genesteld in een futuristische cockpit. Een van de belangrijkste eigenschappen van een Jaguar-interieur is dat de inzittenden het gevoel krijgen dat ze worden omsloten door de auto. Het interieur van de C-XF verwent de inzittenden door ze het gevoel te geven dat ze de auto âaantrekkenâ in plaats van ze te omringen met loze ruimte.

Het âtone on toneâ-thema dat het exterieur van de C-XF kenmerkt is ook doorgetrokken naar het interieur, met een spectaculaire mix van materialen, grafische elementen en innovatieve technologie.

Het visuele centrum van dit interieur is het glooiende dashboard van aluminium met reliëfpatroon, dat zich als het ware om het interieur heen wikkelt en zo een dynamisch snelheidsgevoel creëert. Als tegenwicht voor het aluminium dient een combinatie van leder en hout die zijn verwerkt op een manier die de term afwerkingskwaliteit een geheel nieuwe definitie geeft.

Wat op het eerste gezicht lijkt op een simpel zwart interieur blijkt bij nadere beschouwing een moderne en verfijnde mix van materialen, waaronder uniek, semi-aniline leder en een luxueus leder met een koolstofvezelpatroon. Delen van de bekleding van de deuren en de transmissietunnel zijn uitgesneden uit Poplar hout en daarna geschroeid waardoor ze een rijke, satijnzachte structuur krijgen. Deze afwerking is geperfectioneerd door kunstenaar Clive Sheridan, die ook de prachtige houtvormen maakte.

âDeze ongebruikelijke materiaalafwerking gaf ons de mogelijkheid om te experimenteren met nieuwe ideeën en themaâsâ, vertelt Alister Whelan, een van de ontwerpers die verantwoordelijk is voor het interieur van de C-XF. âJaguar is befaamd door de afwerking van zijn autoâs met leder en hout, maar we hebben dat thema omgedraaid door deze traditionele materialen op een nieuwe, moderne manier toe te passen, wat prachtige materiaalstructuren heeft opgeleverd.â

âDoor nerfloos leder toe te passen op de stoelen lijkt het alsof deze zijn gevormd uit synthetisch rubberâ, vervolgt Whelan. âWe hebben er bovendien bewust voor gekozen om geen stikselnaden op de stoelbekleding toe te passen â sterker nog, er is nergens in het interieur ook maar één zichtbare stikselnaad te zien. Zo lijkt het net alsof het hele interieur als het ware in leder is gewikkeld.â

Innovatie

Jaguar heeft bij het toepassen van nieuwe technologie altijd twee voorwaarden gesteld: nieuwe technologie moet niet alleen de rijervaring verbeteren, maar moet vooral verrassen, rijplezier verschaffen en informeren.

âDe C-XF is een toonbeeld van innovatieve technologie, waarvan sommige onderdelen in de een of andere vorm zullen terugkeren in de komende generatie Jaguarsâ, zegt Ian Callum. âElk Jaguar-interieur moet een element van plezier bevatten, maar we zijn ons er sterk van bewust dat technologie alleen dan op de voorgrond moet treden wanneer je haar nodig hebt. Natuurlijk zit er hier en daar een theatraal element aan de innovaties die we in de C-XF extra hebben willen benadrukken, maar tegelijkertijd hebben we ook een georganiseerde eenvoud aangebracht die orde en structuur in elk systeem brengt.â

Misschien is het meest theatrale van de innovaties waarover Callum het heeft wel de startknop. Laat u in de bestuurdersstoel van de C-XF zakken en meteen valt uw oog op een juweelachtige, pulserende startknop in de middenconsole. Het ritme waarin deze knop pulseert, verbeeldt de hartslag van de auto â druk op de knop en onder uw hand spiralen concentrische aluminium ringen omlaag zodat de nieuwe, ronde transmissiehendel van de automatische transmissie zich precies in uw handpalm kan nestelen. Zodra de motor tot leven komt, flitst een blauwe lichtstraal vanuit het midden van het instrumentenpaneel rond het interieur om vervolgens de achterstoelen te omlijsten. Dankzij een elektroluminescent lichtpaneel in de dakhemel baadt het interieur in een zachtblauw licht, waardoor een sfeervol ruimtegevoel ontstaat. Aan de buitenkant van de auto verraadt een blauwe lichtflits die uit de grille komt dat de motor tot leven is gewekt.

âWe willen dat elke Jaguar aanvoelt alsof hij tot leven komt als je hem startâ, zegt Alister Whelan, Interior Designer. âDe startprocedure geeft je dat gevoel door de combinatie van licht en beweging, waardoor je een opwindend gevoel van theater krijgt. Het is een doorontwikkeling van het verlichtingsconcept dat we lieten zien op de R-D6 concept car â en wat mij betreft is dit het beste voorbeeld tot nu toe van de manier om een bepaalde sfeer te creëren in het interieur van een auto.â

Een auto die tot leven lijkt te komen als hij wordt gestart is al opmerkelijk, maar een auto die âaanvoeltâ wat de inzittenden nodig hebben zonder dat daarvoor fysiek contact nodig is, is een nog grotere en belangrijke stap voorwaarts. In de C-XF introduceert Jaguar het innovatieve JaguarSense, een systeem dat bestaat uit vier in de portieren verborgen sensoren die reageren op de beweging van een hand die er overheen wordt bewogen. Eenmaal geactiveerd zorgen deze sensoren ervoor dat de binnenste deurgrepen â die tot dan in de deur verzonken liggen â uitklappen zodat ze kunnen worden gebruikt.

Een vijfde sensor in het dashboard reageert op de nabijheid van uw hand om een Infotainment Screen uit te laten klappen dat in de aluminium dashboardbekleding is verborgen. Vervolgens draait het centrale deel van het dashboard 90 graden om een geavanceerd Dual View Screen uit te laten klappen. Op dat scherm kunnen simultaan verschillende soorten informatie worden gepresenteerd aan de bestuurder en aan de passagier; de bestuurder kan bijvoorbeeld gebruik maken van het navigatiesysteem, terwijl de passagier op zijn scherm een DVD-film bekijkt.

Het Dual View-systeem maakt gebruik van een parallaxbarrière die het licht verdeelt in individuele schermgedeelten voor de bestuurder en de passagier, die hierdoor elk hun eigen, gepersonaliseerde informatie gepresenteerd krijgen. Het systeem, in opdracht van Jaguar ontwikkeld door in-car multimediaspecialist Alpine, maakt gebruik van een TFT-scherm met 262.144 kleuren.

In het roterende paneel zitten ook ventilatieopeningen die, net als het scherm, uit het zicht blijven totdat de bestuurder ze nodig heeft. Die opzet past perfect bij het technologische raffinement waarmee de bestuurder wordt omringd. Achter het enkelspaaks stuurwiel met âzwevendeâ schakelpaddles, zit een instrumentenpaneel dat is geïnspireerd op een vliegtuigcockpit. De grafische vormgeving van de centrale meter â de toerenteller â doet denken aan die van een kunstmatige horizon in een vliegtuig. De meters reageren ook op de manier waarop met de C-XF wordt gereden: als de bestuurder de sportieve Dynamic-stand selecteert, draait de toerenteller net als de zoomlens van een camera naar buiten om zijn belangrijke rol te benadrukken.

Wie wat rustiger met de C-XF op weg is, kan genieten van een geluidsbelevenis van topniveau. In de hoedenplank en bovenop het dashboard zijn spectaculair vormgegeven honingraatspeakers gemonteerd, ontworpen door Jaguar en gebouwd door Bowers & Wilkins, een Britse luidsprekerfabrikant van wereldfaam. De vorm, die doet denken aan die van kattenogen, maakt van deze luidsprekers functionele kunstwerken.

âBowers & Wilkins is beroemd om zijn expertise op het gebied van audiotechnologieâ, vertelt Julian Thomson, Head of Advanced Design. âHet bedrijf streeft continu naar het bouwen van de perfecte luidspreker en daarbij hebben ze talloze innovaties geïntroduceerd, zoals het gebruik van materialen als Kevlar of diamant. Het is geen wonder dat de referentieluidsprekers van de beroemde Abbey Road Studioâs in Londen afkomstig zijn van Bowers & Wilkins.â

âDe luidsprekerpanelen zijn prachtig vormgegeven en bieden juist daardoor tegelijkertijd een unieke functionaliteit: de Micro-Matrix honingraatstructuur zorgt namelijk voor een trillingsvrije ophanging en zorgt bovendien voor optimale muziekprestaties.â

Al deze designdetails zijn perfecte voorbeelden van hoe nieuwe technologie kan worden geïmplementeerd door eenvoud van design te combineren met praktische innovaties â en wat belangrijker is: ze bieden een vooruitblik op wat de Jaguar-rijder van de toekomst kan verwachten.

Aandrijflijn

Onder de motorkap van de C-XF is nog meer hoogwaardige technologie aanwezig. De auto wordt aangedreven door een verbeterde versie van Jaguars beroemde 4.2 liter V8 Supercharged-motor. In de C-XF produceert deze krachtbron meer dan 420 pk en een koppel van 500 Nm, dat al vrijkomt bij zeer lage toerentallen. Samen met de zestrapsautomaat, voorzien van Jaguar Sequential Shift waarmee handmatig schakelen mogelijk wordt gemaakt, levert deze bewezen motor sublieme sportieve prestaties. Als de C-XF een serieproductievoertuig was, dan kon hij een elektronisch begrensde topsnelheid halen van 250 km/u. Zonder snelheidsbegrenzer is de C-XF in staat om een topsnelheid van rond de 290 km/u te behalen.

En ook hier doet geavanceerde technologie zijn intrede. De bedrading van de 4.2 liter V8-motor is samengevoegd in een unieke kabelboom van glasvezel die is ontworpen en geproduceerd door Beru F1 Systems. Deze kabelboom is niet alleen extreem functioneel, maar ook nog eens prachtig om te zien.

âDe nieuwe glasvezelkabelboom is de droom van elke ingenieurâ, zegt Julian Thomson. âWe dachten altijd dat we tot in lengte van dagen zouden moeten leven met een wirwar van elektrische bedrading die in de motorruimte van een auto rondslingerde. Maar in de C-XF is elke kabel keurig opgenomen in een webachtige structuur die er uitziet alsof hij de motor op zijn plek houdt, alsof dat het enige is dat al die kracht bedwingt.â

De C-XF is de eerste auto waarin gebruik wordt gemaakt van Beru F1âs unieke Wire in Composite-technologie (WIC). Hierbij wordt alle bedrading van de auto opgenomen in een âkokerâ van koolstofvezel, waardoor de elektrische bekabeling wordt beschermd tegen schade. Bovendien wordt zo de duurzaamheid vergroot, kan de bekabeling efficiënter in de auto worden aangelegd, is het systeem lichter en ziet het er netter uit. De C-XF is de eerste auto waarin dit systeem wordt toegepast â op die manier kan Jaguar het potentieel van het systeem voor toepassing in zijn productieautoâs onderzoeken. Jaguar heeft daarmee de primeur; binnenkort wordt het WIC-bedradingsysteem ook toegepast in de Formule 1 en in de luchtvaartindustrie.

âMensen moeten een Jaguar nakijken als hij voorbij rijdt; de auto moet de begeerte van de toeschouwer wekken. De C-XF heeft dat effect. En ook de nieuwe generatie Jaguars zal dat effect hebben.â

Ian Callum, Design Director, Jaguar Cars

Jaguar C-XF: samenvatting

* De C-XF is niet zomaar een concept car

* Het exterieurontwerp is puur, atletisch en, uiteraard, mooi
* Het opmerkelijke interieurdesign maakt gebruik van traditionele materialen, maar dan toegepast op geheel nieuwe manieren
* De passagiersruimte is ruim voldoende voor vier personen â het is een interieur dat de inzittenden verwelkomt
* De technologieën en innovaties die in de C-XF zijn toegepast zijn kenmerkend voor wat men van Jaguar gewend is en zijn een voorbode van nieuwe technologie die nog wordt ontwikkeld
* De aandrijflijn is perfect toegesneden op deze sportsaloon, een Supercharged V8-motor die zich al ruimschoots heeft bewezen en een geavanceerde automatische transmissie die razendsnelle gangwissels mogelijk maakt dankzij Jaguar Sequential Shift
* De delen waaruit de C-XF is samengesteld zijn op zichzelf al imposant. Maar het geheel vormt een opwindende, moderne en dynamische sportsaloon die de begeerte van elke liefhebber zal opwekken. Daarmee is de C-XF een fascinerende vooruitblik op de Jaguars van de toekomst.

âDe Jaguar C-XF concept car is de meest dynamische en meest moderne vierdeurs saloon die Jaguar ooit heeft ontwikkeld â de auto is een showcase voor het uiterlijk van de komende generaties Jaguar saloons. Deze auto kondigt de toekomst van Jaguar aan, een toekomst die net zo opwindend is als de C-XF zelf.â

Ian Callum, Director of Design, Jaguar Cars