Jaguar onthult details C-XF
(1/3/2007)
Jaguar heeft vandaag de details vrijgegeven van de C-FX concept car,
die het Britse merk op de North American International Auto Show in
Detroit presenteert. De C-XF, de voorbode van de opvolger van de
Jaguar S-Type, moet de euforie rond de nieuwe XK en XKR voortzetten.
De Jaguar C-XF is ontwikkeld volgens dezelfde designfilosofie als de
nieuwe XK. Dat wil zeggen: sierlijk en sterk tegelijk. De opvallende
grille, dubbele uitlaten en diffuser tonen de sportieve ambities van
de auto aan. Zonder dat daarbij het vertrouwd hoge comfortniveau in
het geding komt.
Innovatief is de Jaguar C-XF ook. Nieuw is bijvoorbeeld Jaguar Sense,
dat ervoor zorgt dat de portiergrepen naar buiten komen wanneer de
hand langs de deur gaat. Jaguar heeft veel aandacht besteed aan
efficiëntie. Zaken als het navigatiesysteem en ventilatieroosters
zijn alleen zichtbaar wanneer ze gebruikt worden. Het meest opvallende
in het interieur is de startknop, waarmee de C-XF bijna letterlijk tot
leven wordt gewekt. Na het indrukken van de knop wordt door middel van
lichtflitsen in de frille én in het interieur duidelijk dat er iets
speciaals staat te gebeuren.
In de C-XF die in Detroit aan pers en publiek wordt voorgesteld ligt
een doorontwikkelde versie van de 4,2-liter V8 met supercharger die
ook in de XKR en S-Type R te vinden is. Met 420 pk vermogen en 500 Nm
koppel moet het met de prestaties wel snor zitten. Jaguar geeft een
topsnelheid op van 290 km/h, zonder snelheidsbegrenzing. De
verwachting is dat de C-XF niet veel zal afwijken van de definitieve
versie van de XF.
Het volledige persbericht:
Introductie
De C-XF concept car luidt een nieuw tijdperk in voor Jaguar. Deze
indrukwekkende vierdeurs sportsaloon, waarin puur, modern design is
gemengd met onmiskenbare dynamiek, geeft de nieuwe designrichting weer
voor de Jaguars van de komende generaties.
De C-XF is ontwikkeld door hetzelfde designteam dat verantwoordelijk
was voor de spectaculaire XK die in 2005 werd gepresenteerd. Dit team,
onder leiding van Ian Callum, Design Director, en Julian Thomson, Head
of Advanced Design, tekende met de C-XF voor een auto die de toon zet
voor een nieuwe generatie Jaguars met een baanbrekend exterieurdesign
en innovatieve interieurs.
De C-XF is een opvallende interpretatie van de designwaarden die de
hoeksteen vormen van elke beroemde Jaguar; de auto is volledig
eigentijds vormgegeven, maar vormt tegelijkertijd een eerbetoon aan
zijn beroemde voorgangers.
âDe C-XF â en de Jaguar-saloons van de toekomst waarvan hij de
voorbode is â geeft de definitieve designrichting aan die Jaguar heeft
gekozenâ, zegt Bibiana Boerio, Managing Director van Jaguar Cars.
âToen we de nieuwe XK introduceerden, deden we de belofte dat Jaguar
een productgeoriënteerde transformatie zou gaan doormaken â dat de
nieuwe Jaguars mooi zouden zijn, dat ze een glamoureuze uitstraling
zouden hebben en dat ze emoties zouden losmaken. Met de XK losten we
die belofte in en de C-XF bewijst dat diezelfde waarden ook in de
toekomstige Jaguars zijn verankerd.â
Designfilosofie
âEén ding staat vast: wat de vormgeving betreft moeten mensen Jaguars
zien als moderne autoâsâ, zegt Ian Callum. âIn de toekomst zullen de
mensen de autoâs juist daarom waarderen.â
De C-XF straalt puurheid van design, zelfvertrouwen en efficiency uit.
De vormgeving suggereert kracht en snelheid, zelfs wanneer de auto
stilstaat. Maar het design van de C-XF heeft niet alleen betrekking op
kracht en prestaties. Het is ook een succesvolle mengvorm van typische
designelementen die klassieke Jaguars karakteriseren en moderne
kenmerken die de richting van de nieuwe Jaguars weergeven wanneer de
nieuwe generaties van sportsaloons in productie gaan.
âIn de loop van zijn geschiedenis heeft Jaguar enkele van de meest
opvallende, moderne en mooiste sportsaloons ontworpen die er zijn
geweest. Met de C-XF hebben we de kernwaarden centraal willen stellen
die tot die autoâs hebben geleidâ, vertelt Ian Callum. âPuurheid,
dynamiek, kracht, balans en modernisme zijn voor mij de waarden die de
vormgeving van Jaguar kenmerken.â
Het zijn kernwaarden die je onmiddellijk herkent in de klassieke
Jaguars van weleer. Jaguar-oprichter William Lyons gebruikte dezelfde
esthetische sleutelprincipes en elk van zijn legendarische ontwerpen
bewijst de waarde daarvan in de vorm van enkele van de mooiste autoâs
die ooit zijn gemaakt.
Geen wonder dat het C-XF-designteam zich heeft laten inspireren door
enkele van Lyonsâ beroemdste ontwerpen, zoals de Mark VII-saloon uit
1950 en de beroemde Mark 2 saloon uit 1959. De prachtige, vloeiende
lijnen van die autoâs â geïnspireerd op de beroemde
Jaguar-sportautoâs uit die periode, zoals de XK120 â geven precies die
suggestie van snelheid en kracht die zo kenmerkend zijn voor elke
Jaguar.
Om de C-XF het sportieve profiel te geven dat bij elke Jaguar hoort,
maar tegelijkertijd te garanderen dat de auto een volwaardige saloon
zou worden, moest het designteam een optimaal efficiënt ontwerp
maken; de âhuidâ van de auto moest zo strak mogelijk over het chassis
worden âgespannenâ. Dat dwong het team er toe om een vorm te creëren
die, zoals Ian Callum het omschrijft, âde absolute definitie is van
atletischâ â de vorm van een op prestaties gerichte sportsaloon die
tegelijkertijd praktisch is in het dagelijkse gebruik en vier personen
in alle comfort kan vervoeren.
Met zijn strakke vormgeving en scherpe lijnen met een zelfverzekerde
ondertoon, is de C-XF een schoonheid, maar ook een auto die sommige
mensen ertoe zal uitdagen hun vooroordelen over Jaguar te herzien.
âJaguars moeten âcoolâ zijnâ, zegt Ian Callum. âEn âcooleâ autoâs
trekken interessante mensen aan, mensen die boven het maaiveld
uitsteken. Dat is precies wat de volgende generatie Jaguars gaat
doen.â
Vormgeving (exterieur)
Het vooraanzicht van de C-XF wordt gedomineerd door een krachtig
vormgegeven grille van zwart chroom. Diep verzonken in de neus van de
auto lijkt deze grille op de luchtinlaat van een straalmotor. Dit
dient als herinnering dat direct achter die grille een geavanceerde
4.2 liter V8-motor met supercharger zit.
âJaguars moeten een uitgesproken grille hebben, een eigen gezicht, dat
opvalt als je het in de binnenspiegel zietâ, legt Ian Callum uit. âDe
grille dient als visueel startpunt voor een opvallend lijnenspel. De
C-XF is een perfect voorbeeld van hoe je dat aanpakt.â
De koplampen zijn een doorontwikkeling van de dubbele koplampunits die
we kennen van eerdere Jaguars. Bij de C-XF zijn ze geëvolueerd tot
één smalle, hoekige wigvorm. Daarmee geven ze de C-XF een
zelfverzekerd profiel, terwijl tussen de lampen een blauwe lijn van
licht de suggestie wekt van de iris van een kattenoog. Onder de
koplamplenzen is een subtiel Jaguar-logo, bijna een tattoo,
gegraveerd. Dit logo komt ook terug op de instaplijsten en op de
speciaal voor de C-XF ontwikkelde Pirelli-banden, die zijn gemonteerd
om 21 inch gepolijste velgen.
Vanaf de neus van de C-XF naar achteren toe loopt de âfeature-lineâ
van de auto â een ononderbroken schouderlijn die onder de raampartij
doorloopt tot in de welving boven het achterwiel. Deze lijn, een
moderne interpretatie van de profiellijn van klassieke
Jaguar-sportsaloons, zorgt voor de krachtige uitstraling van de C-XF.
Een soortgelijke lijn siert ook de flanken van de XK en zal ook op
toekomstige Jaguar-modellen terugkeren.
Boven de schouderlijn is de passagiersruimte laag en sportief
vormgegeven met aluminiumaccenten die het Coupé-uiterlijk van de C-XF
accentueren. De sportieve uitstraling van de C-XF wordt verder
onderstreept door lijnen die de krachtige motorkap benadrukken en door
de in functioneel wit keramiek afgewerkte power vents in de flanken.
Aan de achterzijde van de C-XF loopt de sterk gewelfde schouderpartij
vanaf de C-stijl uit in een strakke, taps toelopende achterpartij
waarin duidelijk traditionele Jaguar-elementen te herkennen zijn,
terwijl de algemene indruk juist zeer modern is. Van achteren bekeken
oogt de C-XF breed en krachtig, een indruk die nog wordt versterkt
door de grote diffusor. Deze diffusor zuigt lucht onder de auto
vandaan; dat veroorzaakt onderdruk onder de auto waardoor de
wegligging in bochten bij hoge snelheden wordt verbeterd.
De kleurstelling van de C-XF is doelbewust monochroom gehouden; het
exterieur is gespoten in een unieke kleur â Metashine Silver â met
accenten van chroom of aluminium. Bovendien is op sommige plekken wit
keramiek gebruikt om aërodynamisch belangrijke carrosseriedelen of
plaatsen waar warmteontwikkeling plaatsvindt te accenturen â in dit
geval de power vents in de flanken en de uitlaatpijpen.
âDe keuze voor deze kleurstelling was een heel bewuste â hij maakt
deel uit van de dynamiek van de autoâ, vertelt Julian Thomson, Head of
Advanced Design. âWe noemen het effect âtone on toneâ. We willen door
middel van dat kleurgebruik bereiken dat mensen nadenken over de
materialen die zijn gebruikt, over de textuur daarvan en over de
manier waarop die materialen samenwerken in de auto.â
âNaast het functionele aspect van de kleurkeuze is het effect
natuurlijk ook dat het er prachtig uitzietâ, vervolgt Thomson. âDe
functionele mechanische details zijn prachtig ontworpen â we hebben
ons daarbij laten inspireren door verschillende machines en apparaten,
van vliegtuigen tot fototoestellen. We wilden dat de auto eruitziet
alsof hij uit één massief blok metaal is gefreesd.â
Interieur
Design Director Ian Callum omschrijft het interieur van de C-XF
concept car als âeen van de meest opwindende interieurs die Jaguar
ooit heeft gemaaktâ. Een blik in het binnenste van de vierzitter is
voldoende om te begrijpen wat hij bedoelt.
De nadruk ligt meer op sportief maatwerk dan op luxueuze verwennerij
en dat wordt het beste geïllustreerd door de lichtgewicht, bijna op
sportkuipstoelen gelijkende voorstoelen. Ze zijn bekleed met
semi-aniline leder, leder dat is voorzien van een licht gepigmenteerde
beschermlaag waardoor het gegarandeerd kleurecht is, maar zijn
zachtheid heeft behouden. De zetels zijn gevormd als sportstoelen,
maar bieden een ongeëvenaard comfort dankzij een dik beklede
lendensteun met ventilatieopeningen. De twee achterpassagiers hebben
elk hun eigen kuipstoel.
Tussen de voor- en achterstoelen loopt de centrale transmissietunnel
die de inzittenden het gevoel geeft dat ze zijn genesteld in een
futuristische cockpit. Een van de belangrijkste eigenschappen van een
Jaguar-interieur is dat de inzittenden het gevoel krijgen dat ze
worden omsloten door de auto. Het interieur van de C-XF verwent de
inzittenden door ze het gevoel te geven dat ze de auto âaantrekkenâ in
plaats van ze te omringen met loze ruimte.
Het âtone on toneâ-thema dat het exterieur van de C-XF kenmerkt is ook
doorgetrokken naar het interieur, met een spectaculaire mix van
materialen, grafische elementen en innovatieve technologie.
Het visuele centrum van dit interieur is het glooiende dashboard van
aluminium met reliëfpatroon, dat zich als het ware om het interieur
heen wikkelt en zo een dynamisch snelheidsgevoel creëert. Als
tegenwicht voor het aluminium dient een combinatie van leder en hout
die zijn verwerkt op een manier die de term afwerkingskwaliteit een
geheel nieuwe definitie geeft.
Wat op het eerste gezicht lijkt op een simpel zwart interieur blijkt
bij nadere beschouwing een moderne en verfijnde mix van materialen,
waaronder uniek, semi-aniline leder en een luxueus leder met een
koolstofvezelpatroon. Delen van de bekleding van de deuren en de
transmissietunnel zijn uitgesneden uit Poplar hout en daarna
geschroeid waardoor ze een rijke, satijnzachte structuur krijgen. Deze
afwerking is geperfectioneerd door kunstenaar Clive Sheridan, die ook
de prachtige houtvormen maakte.
âDeze ongebruikelijke materiaalafwerking gaf ons de mogelijkheid om te
experimenteren met nieuwe ideeën en themaâsâ, vertelt Alister Whelan,
een van de ontwerpers die verantwoordelijk is voor het interieur van
de C-XF. âJaguar is befaamd door de afwerking van zijn autoâs met
leder en hout, maar we hebben dat thema omgedraaid door deze
traditionele materialen op een nieuwe, moderne manier toe te passen,
wat prachtige materiaalstructuren heeft opgeleverd.â
âDoor nerfloos leder toe te passen op de stoelen lijkt het alsof deze
zijn gevormd uit synthetisch rubberâ, vervolgt Whelan. âWe hebben er
bovendien bewust voor gekozen om geen stikselnaden op de
stoelbekleding toe te passen â sterker nog, er is nergens in het
interieur ook maar één zichtbare stikselnaad te zien. Zo lijkt het
net alsof het hele interieur als het ware in leder is gewikkeld.â
Innovatie
Jaguar heeft bij het toepassen van nieuwe technologie altijd twee
voorwaarden gesteld: nieuwe technologie moet niet alleen de
rijervaring verbeteren, maar moet vooral verrassen, rijplezier
verschaffen en informeren.
âDe C-XF is een toonbeeld van innovatieve technologie, waarvan sommige
onderdelen in de een of andere vorm zullen terugkeren in de komende
generatie Jaguarsâ, zegt Ian Callum. âElk Jaguar-interieur moet een
element van plezier bevatten, maar we zijn ons er sterk van bewust dat
technologie alleen dan op de voorgrond moet treden wanneer je haar
nodig hebt. Natuurlijk zit er hier en daar een theatraal element aan
de innovaties die we in de C-XF extra hebben willen benadrukken, maar
tegelijkertijd hebben we ook een georganiseerde eenvoud aangebracht
die orde en structuur in elk systeem brengt.â
Misschien is het meest theatrale van de innovaties waarover Callum het
heeft wel de startknop. Laat u in de bestuurdersstoel van de C-XF
zakken en meteen valt uw oog op een juweelachtige, pulserende
startknop in de middenconsole. Het ritme waarin deze knop pulseert,
verbeeldt de hartslag van de auto â druk op de knop en onder uw hand
spiralen concentrische aluminium ringen omlaag zodat de nieuwe, ronde
transmissiehendel van de automatische transmissie zich precies in uw
handpalm kan nestelen. Zodra de motor tot leven komt, flitst een
blauwe lichtstraal vanuit het midden van het instrumentenpaneel rond
het interieur om vervolgens de achterstoelen te omlijsten. Dankzij een
elektroluminescent lichtpaneel in de dakhemel baadt het interieur in
een zachtblauw licht, waardoor een sfeervol ruimtegevoel ontstaat. Aan
de buitenkant van de auto verraadt een blauwe lichtflits die uit de
grille komt dat de motor tot leven is gewekt.
âWe willen dat elke Jaguar aanvoelt alsof hij tot leven komt als je
hem startâ, zegt Alister Whelan, Interior Designer. âDe startprocedure
geeft je dat gevoel door de combinatie van licht en beweging, waardoor
je een opwindend gevoel van theater krijgt. Het is een
doorontwikkeling van het verlichtingsconcept dat we lieten zien op de
R-D6 concept car â en wat mij betreft is dit het beste voorbeeld tot
nu toe van de manier om een bepaalde sfeer te creëren in het
interieur van een auto.â
Een auto die tot leven lijkt te komen als hij wordt gestart is al
opmerkelijk, maar een auto die âaanvoeltâ wat de inzittenden nodig
hebben zonder dat daarvoor fysiek contact nodig is, is een nog grotere
en belangrijke stap voorwaarts. In de C-XF introduceert Jaguar het
innovatieve JaguarSense, een systeem dat bestaat uit vier in de
portieren verborgen sensoren die reageren op de beweging van een hand
die er overheen wordt bewogen. Eenmaal geactiveerd zorgen deze
sensoren ervoor dat de binnenste deurgrepen â die tot dan in de deur
verzonken liggen â uitklappen zodat ze kunnen worden gebruikt.
Een vijfde sensor in het dashboard reageert op de nabijheid van uw
hand om een Infotainment Screen uit te laten klappen dat in de
aluminium dashboardbekleding is verborgen. Vervolgens draait het
centrale deel van het dashboard 90 graden om een geavanceerd Dual View
Screen uit te laten klappen. Op dat scherm kunnen simultaan
verschillende soorten informatie worden gepresenteerd aan de
bestuurder en aan de passagier; de bestuurder kan bijvoorbeeld gebruik
maken van het navigatiesysteem, terwijl de passagier op zijn scherm
een DVD-film bekijkt.
Het Dual View-systeem maakt gebruik van een parallaxbarrière die het
licht verdeelt in individuele schermgedeelten voor de bestuurder en de
passagier, die hierdoor elk hun eigen, gepersonaliseerde informatie
gepresenteerd krijgen. Het systeem, in opdracht van Jaguar ontwikkeld
door in-car multimediaspecialist Alpine, maakt gebruik van een
TFT-scherm met 262.144 kleuren.
In het roterende paneel zitten ook ventilatieopeningen die, net als
het scherm, uit het zicht blijven totdat de bestuurder ze nodig heeft.
Die opzet past perfect bij het technologische raffinement waarmee de
bestuurder wordt omringd. Achter het enkelspaaks stuurwiel met
âzwevendeâ schakelpaddles, zit een instrumentenpaneel dat is
geïnspireerd op een vliegtuigcockpit. De grafische vormgeving van de
centrale meter â de toerenteller â doet denken aan die van een
kunstmatige horizon in een vliegtuig. De meters reageren ook op de
manier waarop met de C-XF wordt gereden: als de bestuurder de
sportieve Dynamic-stand selecteert, draait de toerenteller net als de
zoomlens van een camera naar buiten om zijn belangrijke rol te
benadrukken.
Wie wat rustiger met de C-XF op weg is, kan genieten van een
geluidsbelevenis van topniveau. In de hoedenplank en bovenop het
dashboard zijn spectaculair vormgegeven honingraatspeakers gemonteerd,
ontworpen door Jaguar en gebouwd door Bowers & Wilkins, een Britse
luidsprekerfabrikant van wereldfaam. De vorm, die doet denken aan die
van kattenogen, maakt van deze luidsprekers functionele kunstwerken.
âBowers & Wilkins is beroemd om zijn expertise op het gebied van
audiotechnologieâ, vertelt Julian Thomson, Head of Advanced Design.
âHet bedrijf streeft continu naar het bouwen van de perfecte
luidspreker en daarbij hebben ze talloze innovaties geïntroduceerd,
zoals het gebruik van materialen als Kevlar of diamant. Het is geen
wonder dat de referentieluidsprekers van de beroemde Abbey Road
Studioâs in Londen afkomstig zijn van Bowers & Wilkins.â
âDe luidsprekerpanelen zijn prachtig vormgegeven en bieden juist
daardoor tegelijkertijd een unieke functionaliteit: de Micro-Matrix
honingraatstructuur zorgt namelijk voor een trillingsvrije ophanging
en zorgt bovendien voor optimale muziekprestaties.â
Al deze designdetails zijn perfecte voorbeelden van hoe nieuwe
technologie kan worden geïmplementeerd door eenvoud van design te
combineren met praktische innovaties â en wat belangrijker is: ze
bieden een vooruitblik op wat de Jaguar-rijder van de toekomst kan
verwachten.
Aandrijflijn
Onder de motorkap van de C-XF is nog meer hoogwaardige technologie
aanwezig. De auto wordt aangedreven door een verbeterde versie van
Jaguars beroemde 4.2 liter V8 Supercharged-motor. In de C-XF
produceert deze krachtbron meer dan 420 pk en een koppel van 500 Nm,
dat al vrijkomt bij zeer lage toerentallen. Samen met de
zestrapsautomaat, voorzien van Jaguar Sequential Shift waarmee
handmatig schakelen mogelijk wordt gemaakt, levert deze bewezen motor
sublieme sportieve prestaties. Als de C-XF een serieproductievoertuig
was, dan kon hij een elektronisch begrensde topsnelheid halen van 250
km/u. Zonder snelheidsbegrenzer is de C-XF in staat om een topsnelheid
van rond de 290 km/u te behalen.
En ook hier doet geavanceerde technologie zijn intrede. De bedrading
van de 4.2 liter V8-motor is samengevoegd in een unieke kabelboom van
glasvezel die is ontworpen en geproduceerd door Beru F1 Systems. Deze
kabelboom is niet alleen extreem functioneel, maar ook nog eens
prachtig om te zien.
âDe nieuwe glasvezelkabelboom is de droom van elke ingenieurâ, zegt
Julian Thomson. âWe dachten altijd dat we tot in lengte van dagen
zouden moeten leven met een wirwar van elektrische bedrading die in de
motorruimte van een auto rondslingerde. Maar in de C-XF is elke kabel
keurig opgenomen in een webachtige structuur die er uitziet alsof hij
de motor op zijn plek houdt, alsof dat het enige is dat al die kracht
bedwingt.â
De C-XF is de eerste auto waarin gebruik wordt gemaakt van Beru F1âs
unieke Wire in Composite-technologie (WIC). Hierbij wordt alle
bedrading van de auto opgenomen in een âkokerâ van koolstofvezel,
waardoor de elektrische bekabeling wordt beschermd tegen schade.
Bovendien wordt zo de duurzaamheid vergroot, kan de bekabeling
efficiënter in de auto worden aangelegd, is het systeem lichter en
ziet het er netter uit. De C-XF is de eerste auto waarin dit systeem
wordt toegepast â op die manier kan Jaguar het potentieel van het
systeem voor toepassing in zijn productieautoâs onderzoeken. Jaguar
heeft daarmee de primeur; binnenkort wordt het WIC-bedradingsysteem
ook toegepast in de Formule 1 en in de luchtvaartindustrie.
âMensen moeten een Jaguar nakijken als hij voorbij rijdt; de auto moet
de begeerte van de toeschouwer wekken. De C-XF heeft dat effect. En
ook de nieuwe generatie Jaguars zal dat effect hebben.â
Ian Callum, Design Director, Jaguar Cars
Jaguar C-XF: samenvatting
* De C-XF is niet zomaar een concept car
* Het exterieurontwerp is puur, atletisch en, uiteraard, mooi
* Het opmerkelijke interieurdesign maakt gebruik van traditionele
materialen, maar dan toegepast op geheel nieuwe manieren
* De passagiersruimte is ruim voldoende voor vier personen â het is
een interieur dat de inzittenden verwelkomt
* De technologieën en innovaties die in de C-XF zijn toegepast zijn
kenmerkend voor wat men van Jaguar gewend is en zijn een voorbode
van nieuwe technologie die nog wordt ontwikkeld
* De aandrijflijn is perfect toegesneden op deze sportsaloon, een
Supercharged V8-motor die zich al ruimschoots heeft bewezen en een
geavanceerde automatische transmissie die razendsnelle gangwissels
mogelijk maakt dankzij Jaguar Sequential Shift
* De delen waaruit de C-XF is samengesteld zijn op zichzelf al
imposant. Maar het geheel vormt een opwindende, moderne en
dynamische sportsaloon die de begeerte van elke liefhebber zal
opwekken. Daarmee is de C-XF een fascinerende vooruitblik op de
Jaguars van de toekomst.
âDe Jaguar C-XF concept car is de meest dynamische en meest moderne
vierdeurs saloon die Jaguar ooit heeft ontwikkeld â de auto is een
showcase voor het uiterlijk van de komende generaties Jaguar saloons.
Deze auto kondigt de toekomst van Jaguar aan, een toekomst die net zo
opwindend is als de C-XF zelf.â
Ian Callum, Director of Design, Jaguar Cars
AutoRai