Gemeente Vlaardingen


Rijkswaterstaat: Verkeer A20 maakt ruimte voor invoegend verkeer A4 03 januari 2007

Rijkswaterstaat doet vanaf 8 januari 2007 een proef met diverse maatregelen om de verkeersstroom op de A20 richting Kleinpolderplein actief te beïnvloeden. Het doel van de maatregelen is verkeer vanuit de Beneluxtunnel (A4) meer ruimte te geven om op het Kethelplein in te voegen op de A20. Zo verbetert de doorstroming richting Rotterdam. Rijkswaterstaat gebruikt de maatregelen in de ochtendspits, als de verkeersdrukte daar om vraagt.

Werking maatregel
Bij beginnende filevorming stelt Rijkswaterstaat een maximumsnelheid in van 90 km per uur op de A20 tussen Schiedam en het knooppunt Kleinpolderplein Ontstaat er meer file op de A20, dan wordt de maximum snelheid teruggebracht tot 70 km per uur. Als de filevorming zich uitbreidt tot het Kethelplein, dan kruist Rijkswaterstaat op de A20 ter hoogte van knooppunt Kethelplein een rijstrook af. Zo krijgt het verkeer vanaf de A4 de ruimte om in te voegen. Als de strook is afgekruist, geldt een maximumsnelheid van 90 km per uur op de toeleidende wegvakken van zowel de A4 als de A20. Ter hoogte van de afgekruiste rijstrook geldt een maximum snelheid van 70 km/uur.

Het afkruisen van de rijstrook gebeurt voor een korte periode (ongeveer een minuut of tien) en kan indien nodig verscheidene keren in de ochtendspits worden ingezet. De verkeersmanagementcentrale in Rhoon monitort constant het effect van de maatregel. Wanneer de maatregel onvoldoende of ongewenste effecten heeft, wordt die onmiddellijk opgeheven. Na een representatieve proefperiode beslist Rijkswaterstaat in overleg met de gemeenten Schiedam en Vlaardingen of de maatregel voldoet en wordt voortgezet.

File op het Kethelplein
Regelmatig ontstaat in de ochtendspits een file op het Kethelplein omdat verkeer vanuit de Beneluxtunnel (A4) invoegt op de A20. Die file wordt vaak versterkt door filevorming op de A20 bij de Giessenbrug en het Kleinpolderplein. De file slaat terug op de A4 tot in de Beneluxtunnel. Verkeer op de A20 vanuit Hoek van Holland naar het Kethelplein ondervindt die terugslag nauwelijks. Rijkswaterstaat heeft in overleg met andere wegbeheerders, die zich hebben verenigd in Nexus, een scenario opgesteld om de file op de A20 tussen het Kethelplein en het Kleinpolderplein zo lang mogelijk uit te stellen.

Nexus is een samenwerkingsverband van de Stadsregio Rotterdam, de provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat Zuid-Holland. Doel is partijen bij elkaar te brengen om oplossingen te realiseren voor een beter bereikbare regio Rotterdam.