Zeevaart schoner en veiliger door nieuwe internationale afspraken
Nieuwsbericht | 03-01-2007
Op 1 januari 2007 is nieuwe wet en regelgeving van start gegaan om
verontreiniging van het mariene milieu door zeeschepen verder te
voorkomen. De wijziging van de Wet voorkoming verontreiniging door
schepen (WvvS) is van kracht geworden. Daarnaast is ook het
onderliggende Besluit voorkoming verontreiniging door schepen (BvvS)
in werking getreden. Hiermee zijn nieuwe en herziene internationale
afspraken, die zijn gemaakt binnen de Internationale Maritieme
Organisatie (IMO, een agentschap van de Verenigde Naties) en de
Europese Unie, in de Nederlandse wet opgenomen.
Aanleiding voor de nieuwe wetgeving zijn drie internationale afspraken
die de zeescheepvaart milieuvriendelijker maken. De eerste nieuwe
internationale afspraak gaat over een nieuwe bijlage van een IMO
verdrag (MARPOL Bijlage VI) met voorschriften om luchtverontreiniging
door zeeschepen te voorkomen. Deze bijlage bevat voor de eerste keer
in de geschiedenis mondiale afspraken over luchtverontreiniging van
zeeschepen. Nederland was één van de initiatiefnemers om tot deze
afspraken te komen. Met de nieuwe wetgeving gaan onder andere de
volgende internationale afspraken ook voor Nederland gelden:
* Het toegestane zwavelgehalte van brandstof wordt begrensd.
Hierdoor neemt de uitstoot van zwaveloxiden en fijnstof van de
zeevaart af.
* De uitstoot van stikstofoxiden door nieuwe dieselmotoren wordt
begrensd.
* Elke opzettelijke uitstoot van stoffen die de ozonlaag aantasten
is verboden.
* Verbranding van stoffen aan boord wordt aan strengere regels
gebonden.
* Brandstof mag geen schadelijke stoffen zoals chemisch afval of
speciale zuren bevatten.
In de IMO is afgesproken om de huidige afspraken over
luchtverontreiniging door zeeschepen verder aan te scherpen. Nederland
is voorstander van zo'n aanscherping, en speelt een actieve rol in het
internationaal overleg hierover.
De tweede nieuwe internationale afspraak gaat over het voorkomen van
olieverontreiniging. Om olieverontreiniging te voorkomen wordt het
vervoer van zware minerale oliesoorten in enkelwandige tankschepen
verboden. Ook zijn afspraken gemaakt om de kans op uitstromen van
minerale olie als gevolg van een aanvaring of stranding verder te
minimaliseren.
De derde internationale afspraak gaat over de regelgeving rond het
transport van schadelijke en gevaarlijke vloeistoffen die in bulk
worden vervoerd. Onder deze regels vallen niet alleen vloeistoffen die
bekend zijn zoals chemicaliën maar ook bijvoorbeeld alle eetbare oliën
omdat deze zeker ook schadelijk zijn voor het mariene milieu. Dit
betekent onder andere:
* Verbetering van de handhaving en naleving van de afspraken door
een aanzienlijke vermindering en vereenvoudiging van de regels.
* Voorkoming van testen van chemicaliën voor alleen de
zeescheepvaart omdat de regels in lijn zijn gebracht met een
mondiaal geharmoniseerd systeem wat ook van toepassing is op
andere transportmodaliteiten (weg, spoor, binnenvaart).
* Strengere indeling van alle bulkvloeistoffen naar schadelijkheid;
dit leidt ertoe dat er van veel meer verschillende
bulkvloeistoffen veel minder in zee mag worden geloosd. Vooral de
regelgeving voor de eetbare oliën is aanzienlijk aangescherpt nu
duidelijk is dat deze vloeistoffen net zo schadelijk zijn voor het
mariene milieu als minerale olie.
* Voor meer bulkvloeistoffen worden strengere voorwaarden ingesteld
waaronder nog mag worden geloosd. Dit gebeurt door de combinatie
van indeling naar schadelijkheid en vermindering van de toegestane
resthoeveelheid.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat