In 2007 moet verzekeringsbranche goede voornemens waarmaken
Freek Wansink, directievoorzitter Generali Nederland, wijst in zijn
nieuwjaarsboodschap op de urgentie om in 2007 de goede voornemens eens
écht om te zetten in daden. Drie maatschappelijke trends vragen om
actie. Zowel werkgevers als werknemers hebben vaak nog geen afdoende
dekking tegen arbeidsongeschiktheid, de grote vraag om transparantie
in verzekeringsproducten verlangt acties en internet dwingt de branche
tot keuzes in de distributie van verzekeringen.
De consequenties van de nieuwe WIA-wetgeving voor werknemers zijn
zowel bij werkgevers als bij werknemers nog onvoldoende in beeld.
Werknemers denken nog dat het allemaal wel perfect geregeld is.
Werkgevers daarentegen zien het teveel als de verantwoordelijkheid van
de werknemer zelf. Daarnaast hebben veel zelfstandige ondernemers nog
geen of onvoldoende dekking tegen arbeidsongeschiktheid. Voor de
verzekeringsbranche ligt hier zowel een taak als een markt.
De consument vraagt nu om transparantie in levensverzekeringen, maar
daar zal het niet bij blijven. Hoewel tot nu toe bij verzekeraars en
intermediairs eigenlijk weinig paniektelefoontjes binnenkomen, zal het
aantal vragen als gevolg van de constante aandacht in de media wel
toenemen. "Kennelijk moeten we de klanten beter gaan uitleggen wat ze
van ons afnemen. Dat uitleggen is primair de taak van de adviseur,
maar daar willen we ons niet achter verbergen. Onze producten moeten
ook uit te leggen zijn. De aanbevelingen van de Commissie de Ruiter
helpen ons daarbij. Het is goed dat we de Financiële Bijsluiter verder
gaan aanscherpen. Laten we hopen dat er dit keer een bruikbaar
instrument uit voortkomt. En ik hoop ook dat het ons helpt. Het lijkt
nu wel of de klant zelf helemaal geen verantwoordelijkheid meer
draagt. Daar moeten we trouwens niet te lang bij stilstaan. Intern
vinden we dat nu wel onrechtvaardig, maar in de huidige sentimenten is
wat wij vinden niet aan de orde."
Freek Wansink roept de intermediairs liever op om het komende jaar
vooral energie te steken in de bedrijfsvoering. Internet zal hun
positie op de markt veranderen. Wansink sluit de ogen echter niet voor
de grote drukte die het intermediair net achter de rug heeft. "Na een
paar hectische jaren, waarin alle wettelijke hoekstenen van zorg-,
inkomens- en pensioenverzekeringen zijn vernieuwd, is de verleiding
groot om even gas terug te nemen. Ook moeten we leren omgaan met de
nieuwe spelregels die bepalen hoe we als branche onze producten moeten
adviseren of verkopen. Dat is allemaal zeker waar, maar de enorme
groei van het internetgebruik beïnvloedt het koopgedrag van de
Nederlandse consument steeds sterker. Deze trend eist keuzes van het
intermediair en leidt onherroepelijk tot nieuwe businessmodellen. We
hebben niet de tijd om gas terug te nemen. Aan het begin van een nieuw
jaar is een moment van bezinning op zijn plaats, maar laten we daarna
vooral snel aan de slag gaan."
De keuzes die het intermediair volgend jaar gaat maken, bepalen hun
succes of hun vertrek. Generali heeft in het afgelopen jaar al een
keus gemaakt en het bedrijf daarnaar ingericht. "We hebben de overstap
gemaakt van generalist naar specialist. We willen wat we doen ook goed
en rendabel blijven doen. Wij waren veel te klein om alles aan te
pakken en iedereen te willen bedienen. Voor de meeste intermediairs
geldt dat ook. Ik meen dat het intermediair eenzelfde soort keus moet
maken."
De antwoorden op twee vragen bepalen de toekomst van het intermediair.
Welke klanten wilt u bedienen? En bij welke klanten is blijvend geld
te verdienen? De klanten die alleen uit zijn op de laagste prijs
zullen vroeger of later voor internet kiezen. "Dus geef ze internet
tegen die lage prijs en durf uw service voor die klanten ook af te
bouwen. U kunt immers dan pas een prijs vragen voor uw service. Uw
klanten die wel advies en gemak en service willen, zullen u daar ook
voor willen belonen. Als u de service uitbreidt en in samenwerking met
een notaris en belastingadviseur een compleet financieel pakket
aanbiedt, dan bent en blijft u onmisbaar voor uw klanten. Als uw
toegevoegde waarde duidelijk is, dan mag daar een prijskaartje aan
hangen."
Omdat de discussie over transparantie voor een deel al over dat
prijskaartje van het advies gaat, is het bovendien slechts een kwestie
van tijd dat product en advies standaard gescheiden worden aangeboden.
Bij het ontwikkelen van de nieuwe producten en de offertesoftware
biedt Generali al de mogelijkheid om de beloning inzichtelijk te
maken, dan wel uit de prijs van het product te halen. Met name de
adviesgevoelige producten voor de ondernemersmarkt voldoen daarmee aan
de eisen van deze tijd.
Generali ziet voor het komende jaar vooral groeimogelijkheden in de
markt voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zowel werknemers
als werkgevers. Ook bieden de levensloopregeling en de nieuwe
pensioenwet goede kansen. Dit alles als gevolg van het aantrekken van
de economie en de verwachte krapte op de arbeidsmarkt.
Publicatiedatum: 03-01-2007
© Generali verzekeringsgroep 2006
Generali