Generali

In 2007 moet verzekeringsbranche goede voornemens waarmaken

Freek Wansink, directievoorzitter Generali Nederland, wijst in zijn nieuwjaarsboodschap op de urgentie om in 2007 de goede voornemens eens écht om te zetten in daden. Drie maatschappelijke trends vragen om actie. Zowel werkgevers als werknemers hebben vaak nog geen afdoende dekking tegen arbeidsongeschiktheid, de grote vraag om transparantie in verzekeringsproducten verlangt acties en internet dwingt de branche tot keuzes in de distributie van verzekeringen.

De consequenties van de nieuwe WIA-wetgeving voor werknemers zijn zowel bij werkgevers als bij werknemers nog onvoldoende in beeld. Werknemers denken nog dat het allemaal wel perfect geregeld is. Werkgevers daarentegen zien het teveel als de verantwoordelijkheid van de werknemer zelf. Daarnaast hebben veel zelfstandige ondernemers nog geen of onvoldoende dekking tegen arbeidsongeschiktheid. Voor de verzekeringsbranche ligt hier zowel een taak als een markt.

De consument vraagt nu om transparantie in levensverzekeringen, maar daar zal het niet bij blijven. Hoewel tot nu toe bij verzekeraars en intermediairs eigenlijk weinig paniektelefoontjes binnenkomen, zal het aantal vragen als gevolg van de constante aandacht in de media wel toenemen. "Kennelijk moeten we de klanten beter gaan uitleggen wat ze van ons afnemen. Dat uitleggen is primair de taak van de adviseur, maar daar willen we ons niet achter verbergen. Onze producten moeten ook uit te leggen zijn. De aanbevelingen van de Commissie de Ruiter helpen ons daarbij. Het is goed dat we de Financiële Bijsluiter verder gaan aanscherpen. Laten we hopen dat er dit keer een bruikbaar instrument uit voortkomt. En ik hoop ook dat het ons helpt. Het lijkt nu wel of de klant zelf helemaal geen verantwoordelijkheid meer draagt. Daar moeten we trouwens niet te lang bij stilstaan. Intern vinden we dat nu wel onrechtvaardig, maar in de huidige sentimenten is wat wij vinden niet aan de orde."

Freek Wansink roept de intermediairs liever op om het komende jaar vooral energie te steken in de bedrijfsvoering. Internet zal hun positie op de markt veranderen. Wansink sluit de ogen echter niet voor de grote drukte die het intermediair net achter de rug heeft. "Na een paar hectische jaren, waarin alle wettelijke hoekstenen van zorg-, inkomens- en pensioenverzekeringen zijn vernieuwd, is de verleiding groot om even gas terug te nemen. Ook moeten we leren omgaan met de nieuwe spelregels die bepalen hoe we als branche onze producten moeten adviseren of verkopen. Dat is allemaal zeker waar, maar de enorme groei van het internetgebruik beïnvloedt het koopgedrag van de Nederlandse consument steeds sterker. Deze trend eist keuzes van het intermediair en leidt onherroepelijk tot nieuwe businessmodellen. We hebben niet de tijd om gas terug te nemen. Aan het begin van een nieuw jaar is een moment van bezinning op zijn plaats, maar laten we daarna vooral snel aan de slag gaan."

De keuzes die het intermediair volgend jaar gaat maken, bepalen hun succes of hun vertrek. Generali heeft in het afgelopen jaar al een keus gemaakt en het bedrijf daarnaar ingericht. "We hebben de overstap gemaakt van generalist naar specialist. We willen wat we doen ook goed en rendabel blijven doen. Wij waren veel te klein om alles aan te pakken en iedereen te willen bedienen. Voor de meeste intermediairs geldt dat ook. Ik meen dat het intermediair eenzelfde soort keus moet maken."

De antwoorden op twee vragen bepalen de toekomst van het intermediair. Welke klanten wilt u bedienen? En bij welke klanten is blijvend geld te verdienen? De klanten die alleen uit zijn op de laagste prijs zullen vroeger of later voor internet kiezen. "Dus geef ze internet tegen die lage prijs en durf uw service voor die klanten ook af te bouwen. U kunt immers dan pas een prijs vragen voor uw service. Uw klanten die wel advies en gemak en service willen, zullen u daar ook voor willen belonen. Als u de service uitbreidt en in samenwerking met een notaris en belastingadviseur een compleet financieel pakket aanbiedt, dan bent en blijft u onmisbaar voor uw klanten. Als uw toegevoegde waarde duidelijk is, dan mag daar een prijskaartje aan hangen."

Omdat de discussie over transparantie voor een deel al over dat prijskaartje van het advies gaat, is het bovendien slechts een kwestie van tijd dat product en advies standaard gescheiden worden aangeboden. Bij het ontwikkelen van de nieuwe producten en de offertesoftware biedt Generali al de mogelijkheid om de beloning inzichtelijk te maken, dan wel uit de prijs van het product te halen. Met name de adviesgevoelige producten voor de ondernemersmarkt voldoen daarmee aan de eisen van deze tijd.

Generali ziet voor het komende jaar vooral groeimogelijkheden in de markt voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zowel werknemers als werkgevers. Ook bieden de levensloopregeling en de nieuwe pensioenwet goede kansen. Dit alles als gevolg van het aantrekken van de economie en de verwachte krapte op de arbeidsmarkt.

Publicatiedatum: 03-01-2007

© Generali verzekeringsgroep 2006