Gemeente Dordrecht


Dordrecht, 3 januari 2007

Sociale Dienst Drechtsteden van start

De Sociale Dienst Drechtsteden is 1 januari gestart. De sociale diensten van de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht werken voortaan samen verder in deze nieuwe organisatie.

Met circa 320 medewerkers in een verzorgingsgebied van 265.000 inwoners is de Sociale Dienst Drechtsteden de grootste intergemeentelijke sociale dienst van Nederland. De Sociale Dienst Drechtsteden heeft circa 5.300 klanten met een Bijstandsuitkering. En ruim 12.000 klanten die gebruik maken van individuele Wmo-voorzieningen.

Samen sterker
De dienst is een belangrijke speler op de regionale arbeidsmarkt en kan door de samenvoeging nog beter samenwerken met partners in deze markt zoals het CWI, UWV, thuiszorgorganisaties en re-integratiebedrijven. Bovendien worden door de krachtenbundeling organisatiekosten bespaard. Maar het belangrijkste is dat de Sociale Dienst Drechtsteden haar klanten beter vérder kan helpen met een breder aanbod van producten en diensten zoals re-integratietrajecten of Wmo-voorzieningen.

Intensieve voorbereiding
De fusie van de zes afdelingen sociale zaken kwam tot stand na twee jaar van intensieve voorbereiding. Van bestuurlijk op één lijn komen, tot de zorgvuldige reorganisatie voor medewerkers uit de zes gemeenten. Van automatisering tot het informeren van klanten, van huisvesting tot cultuur. Terwijl de dienstverlening aan de klanten gewoon doorging, werkten allerlei betrokkenen aan de nieuwe organisatie.

Minimabeleid

De Sociale Dienst Drechtsteden werkt met één minimabeleid. Het beleid van de zes gemeenten is geharmoniseerd. Dat schept duidelijkheid én mogelijkheden voor de inwoners van Drechtsteden. Er is één inkomensgrens die toegang geeft tot de diverse voorzieningen: 110% van de netto bijstandsnorm. Het beschikbare geld wordt met name ingezet voor groepen die moeilijk in staat zijn om iets aan hun inkomenssituatie te verbeteren: ouders, ouderen, chronisch zieken en gehandicapten.

Klanten
De Sociale Dienst Drechtsteden heeft Serviceloketten in de betrokken gemeenten. In de Serviceloketten kunnen klanten terecht voor informatie, advies of een aanvraag voor Bijzondere Bijstand, Budgetadvies en Schuldbemiddeling, Kinderopvang, Inburgering en individuele Wmo-voorzieningen. In Dordrecht is er iedere werkdag inloopspreekuur van 9.00-11.00 uur voor alle klanten uit de zes gemeenten.

Cliëntenraden
De zes cliëntenraden van de zes sociale diensten gaan vanaf 1 januari 2007 verder als één federatie van cliëntenraden. Via deze federatie is de cliëntenparticipatie gewaarborgd.


---
Voor de redactie

Informatie: Judith de Gelder, telefoon: 06-38007956 of Hanneke van Leeuwen, telefoon: 06-23579966

Beeldmateriaal: Bij dit persbericht is een groepsfoto en een logo gevoegd. U kunt deze gebruiken bij uw publicatie.

Bij de Groepsfoto: de foto is gemaakt door Roy Mohan van FotoGaaf, op 2 januari 2007. Op de foto staan de medewerkers van de Sociale Dienst Drechtsteden.


---- --