Nederlands Uitgeversverbond

Oplage vrouwenbladen passeert 4 miljoen

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 3 januari 2007

Oplage vrouwenbladen passeert 4 miljoen
Bladenmarkt maakt hoog oplageniveau opnieuw waar

De totale verspreide oplage van publiekstijdschriften in Nederland is in het derde kwartaal van 2006 stabiel gebleven op 26,1* miljoen exemplaren. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2005 is er een lichte daling van 2,9 procent. Als nieuwe en verdwenen titels niet worden meegeteld dan wordt die daling volledig teniet gedaan. Een en ander blijkt uit de HOI-cijfers met betrekking tot het derde kwartaal van 2006, die vanmorgen door HOI, Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.

Binnen verschillende segmenten werden prima resultaten geboekt. De hoogste uitslagen waren er bij de culinaire bladen en de managementbladen, die respectievelijk plussen lieten noteren van 21 en 18 procent. Ook groeide de totale verspreide oplage van de opiniebladen (+6,3%), de special interestbladen (+3,4%), de vrouwenbladen (+3,4%) en de populair wetenschappelijke bladen (+1,4%).

Een aantal titels dat in het derde kwartaal niet meer in de HOI-cijfers is opgenomen, heeft een vertekenende invloed op de oplagetotalen. Zo laat het sportbladensegment een daling zien door het wegvallen van de titel De Bal. Als deze titel buiten beschouwing wordt gelaten, dan laat dit segment een oplagegroei zien van 1,7 procent tot
1,2 miljoen exemplaren. Enkele van de uitschieters in het sportbladensegment zijn Voetbal Magazine (+36%), Nummer 14 (+32%) en Hockey Magazine Special (+14%).
De grootste oplagestijging was er voor het segment van de culinaire bladen, dat de totale verspreide oplage met 20,8 procent zag stijgen tot 160.000. Grote trekker in dit segment is Elle Eten, dat de oplage met 66 procent zag groeien tot 79.000 exemplaren. Ook de Smaak van Italië deed het goed, met een plus van 18 procent. Sterke groeiers in het zakensegment zijn Beleggers Belangen (+81%), Management Team (+12%), Quote (+11%) en Intermediair (+8%).

Het vrouwenbladensegment blijft groeien. In het derde kwartaal van 2006 kwam er 3,4 procent bij. De omvang van de vrouwenbladen passeerde daarmee de 4 miljoen exemplaren. In dit segment waren er de succesvolle introducties van de titels Glamour (177.000) en JAN (63.000), die voor het eerst in de derde kwartaalmeting zijn opgenomen. Glamour won onlangs nog de Mercur voor Lancering van het Jaar. Daarnaast vooral veel succes bij bestaande titels die uitbundige groeicijfers laten zien. De beste resultaten werden behaald door Body
+ Mind Woman (115.000, +185%), Stars (84.000, +146%), Happinez (138.000, +57%), MIDI (89.000, +57%), AM Magazine (18.000, +33%), Beter (55.000, +32%), Blvd (26.000, +29%), AvantGarde (66.000, +23%) en Red (71.000, +22%).
Opvallende oplagestijgingen in andere segmenten waren bij de woonbladen Buitenleven (+25%), More Than Classic (+15%) en Elle Wonen (+10%), bij de special interestbladen ZOOM.nl (+157%), bij de jongerenbladen VI for Kids (+42%), ELLEgirl (+26%) en Fancy (+24%) en bij de mannenbladen Best Life (+85%). Ook een stijging bij de omroepbladen voor Veronica Magazine (+8%) en TV Krant (+7%).


* exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines
---

--------------------------------------
Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond. Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-4309162 of per e-mail h.schrier@nuv.nl