Oplage vrouwenbladen passeert 4 miljoen
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 3 januari 2007
Oplage vrouwenbladen passeert 4 miljoen
Bladenmarkt maakt hoog oplageniveau opnieuw waar
De totale verspreide oplage van publiekstijdschriften in Nederland is
in het derde kwartaal van 2006 stabiel gebleven op 26,1* miljoen
exemplaren. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2005 is er een
lichte daling van 2,9 procent. Als nieuwe en verdwenen titels niet
worden meegeteld dan wordt die daling volledig teniet gedaan.
Een en ander blijkt uit de HOI-cijfers met betrekking tot het derde
kwartaal van 2006, die vanmorgen door HOI, Instituut voor Media
Auditing zijn gepubliceerd.
Binnen verschillende segmenten werden prima resultaten geboekt. De
hoogste uitslagen waren er bij de culinaire bladen en de
managementbladen, die respectievelijk plussen lieten noteren van 21 en
18 procent. Ook groeide de totale verspreide oplage van de
opiniebladen (+6,3%), de special interestbladen (+3,4%), de
vrouwenbladen (+3,4%) en de populair wetenschappelijke bladen (+1,4%).
Een aantal titels dat in het derde kwartaal niet meer in de
HOI-cijfers is opgenomen, heeft een vertekenende invloed op de
oplagetotalen. Zo laat het sportbladensegment een daling zien door het
wegvallen van de titel De Bal. Als deze titel buiten beschouwing wordt
gelaten, dan laat dit segment een oplagegroei zien van 1,7 procent tot
1,2 miljoen exemplaren. Enkele van de uitschieters in het
sportbladensegment zijn Voetbal Magazine (+36%), Nummer 14 (+32%) en
Hockey Magazine Special (+14%).
De grootste oplagestijging was er voor het segment van de culinaire
bladen, dat de totale verspreide oplage met 20,8 procent zag stijgen
tot 160.000. Grote trekker in dit segment is Elle Eten, dat de oplage
met 66 procent zag groeien tot 79.000 exemplaren. Ook de Smaak van
Italië deed het goed, met een plus van 18 procent. Sterke groeiers in
het zakensegment zijn Beleggers Belangen (+81%), Management Team
(+12%), Quote (+11%) en Intermediair (+8%).
Het vrouwenbladensegment blijft groeien. In het derde kwartaal van
2006 kwam er 3,4 procent bij. De omvang van de vrouwenbladen passeerde
daarmee de 4 miljoen exemplaren. In dit segment waren er de
succesvolle introducties van de titels Glamour (177.000) en JAN
(63.000), die voor het eerst in de derde kwartaalmeting zijn
opgenomen. Glamour won onlangs nog de Mercur voor Lancering van het
Jaar. Daarnaast vooral veel succes bij bestaande titels die uitbundige
groeicijfers laten zien. De beste resultaten werden behaald door Body
+ Mind Woman (115.000, +185%), Stars (84.000, +146%), Happinez
(138.000, +57%), MIDI (89.000, +57%), AM Magazine (18.000, +33%),
Beter (55.000, +32%), Blvd (26.000, +29%), AvantGarde (66.000, +23%)
en Red (71.000, +22%).
Opvallende oplagestijgingen in andere segmenten waren bij de
woonbladen Buitenleven (+25%), More Than Classic (+15%) en Elle Wonen
(+10%), bij de special interestbladen ZOOM.nl (+157%), bij de
jongerenbladen VI for Kids (+42%), ELLEgirl (+26%) en Fancy (+24%) en
bij de mannenbladen Best Life (+85%). Ook een stijging bij de
omroepbladen voor Veronica Magazine (+8%) en TV Krant (+7%).
* exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines
---
--------------------------------------
Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het
Nederlands Uitgeversverbond. Meer informatie: Harriët Schrier,
telefoon 020-4309162 of per e-mail h.schrier@nuv.nl
Nederlands Uitgeversverbond