Ingezonden persbericht


PERSBERICHT


nieuwe naam dekt lading

Nationale Collecte Verstandelijk Gehandicapten wordt Fonds verstandelijk gehandicapten

Stichting Nationale Collecte Verstandelijk Gehandicapten heet voortaan 'Fonds verstandelijk gehandicapten'. De belangrijkste reden voor de naamswijziging is dat het taken- en activiteitenpakket van de stichting breder is dan de oude naam deed vermoeden. De doelstelling van het Fonds is het met projecten en activiteiten steunen van mensen met een verstandelijke handicap door het bijeenbrengen en beheren van geldmiddelen. De nieuwe naam en het nieuwe logo worden op 9 april 2005 tijdens een vrijwilligersdag geïntroduceerd. Vanaf deze datum zal het Fonds verstandelijk gehandicapten met de nieuwe naam en communicatiemiddelen naar buiten treden.

Tijdens de jaarlijkse vrijwilligersdag wordt de nieuwe naam én logo gepresenteerd. De nieuwe naam wordt gecombineerd met een vernieuwde versie van het logo. Het sterke beeldmerk, het kinderhoofdje, is gebleven. De kleuren van het beeldmerk, groen en zwart, zijn veranderd in rood en oranje. De oranje kleur van het nieuwe logo is niet nieuw: rond 1970 was oranje ook een belangrijke kleur binnen de huisstijl.

De nieuwe campagne valt samen met de naamswijziging en zal zichtbaar zijn ten behoeve van de werving van nieuwe vrijwilligers en rondom de collecteweek (25 september t/m 1 oktober 2005). In de communicatie-uitingen spelen mensen met een verstandelijke handicap zelf de prominente hoofdrol. Er is een -niet onbelangrijke- bijrol voor bekende Nederlanders: Karin Bloemen, Arjen Robben en Jaap van Zweden gaven toestemming om hun naam te gebruiken.