AutoRai

Opel brengt krachtigste Corsa ooit

(1/4/2007)
Met de nieuwe Corsa schakelt Opel een hogere versnelling in. Na de succesvolle marktintroductie van de vierde generatie van deze bestseller zet Opel nu ook de sportieve topversie op de weg. Het OPC-model is de zuiverste uitdrukking van het sportieve karakter van de Corsa, met een ongeëvenaarde dynamiek die puur rijplezier belooft. Met de 141 kW/192 pk sterke 1,6-liter turbomotor onder de kap snelt de driedeurs in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 225 km/u. Het maximumkoppel van 230 Nm, dat dankzij de âoverboost-functieâ tijdelijk kan worden verhoogd tot 260 Nm, wordt door de standaard gemonteerde zesversnellingsbak overgebracht naar de voorwielen. Dit prestatieniveau garandeert het jongste lid van de sportieve OPC-familie in alle omstandigheden een voortreffelijke trekkracht. Zo vraagt de acceleratie van 80 tot 120 km/u in vijfde versnelling slechts 6,7 seconden. De Corsa OPC stelt zich tevreden met 7,9 liter benzine per 100 kilometer, een bescheiden waarde op dit prestatieniveau. Begin maart beleeft hij zijn wereldpremière op de Autosalon van Genève, kort voor zijn Nederlandse marktintroductie in het voorjaar van 2007.

Het topmodel van het Corsa-gamma weerspiegelt pure sportiviteit. De dakspoiler en de krachtig gelijnde voor- en achterzijde met opvallende kieuwachtige luchtinlaten en-uitlaten maken van de OPC een echte aandachtstrekker. Elementen zoals de donkere, contrasterende diffuser met geïntegreerde, centraal geplaatste, driehoekige uitlaat en de speciaal ontworpen buitenspiegels zijn maar enkele van de vele voorbeelden die getuigen van de aandacht die de ontwerpers besteedden aan de ontwikkeling van de opvallende, sportieve Corsa.

Het chassis van de Corsa OPC heeft een unieke, nog sportievere afstelling dankzij de doorgevoerde wijzigingen. Met intensieve testritten op de Nordschleife van de Nürburgring konden de ingenieurs een gebalanceerd evenwicht tussen een wendbaar weggedrag en een hoge mate van controle creëren. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer het sterkere achterasprofiel, de bijgestelde lashoek voor de torsieas achter, de nieuwe afstelling van veren en schokdempers, het 10 mm verlaagde chassis en de grotere stabilisatorstang. Het standaard ESP-systeem, dat kan worden uitgeschakeld, werd ook afgestemd op het sportieve karakter van de auto. De nieuwe Corsa OPC is voor de Nederlandse markt geschoeid met 18â lichtmetalen velgen en 225/40 R18 banden. Het ruim bemeten 16â remsysteem met blauwe remzadels staat garant voor een krachtige vertraging: de Corsa OPC beschikt over intern geventileerde schijfremmen met een diameter van 308 mm vóór en 264 mm achter.

Sportiviteit domineert ook de cockpit van de Corsa OPC. Naast de typische OPC-drempels, de chroomomrande instrumenten met rode wijzers en de blauwomrande ventilatieroosters (ook verkrijgbaar in zilver) trekt vooral het lederen sportstuur met vlakke onderzijde de aandacht. Nog een knipoog naar sportwagens is de blauwe (optioneel: zilveren) ring in het stuur. De middenconsole in pianolakafwerking en de aluminium pedalen onderstrepen de sportieve en kwalitatieve sfeer in het interieur. Erg opvallend zijn de nieuw ontwikkelde Recaro sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. De stoelen lijken uit een racewagen te komen en beschermen de bestuurder en voorpassagier met geïntegreerde zijdelingse airbags, een wereldprimeur voor dit type stoelen.

De introductie van de Corsa breidt het OPC-gamma van Opel uit naar een vijfde model. Bovenaan het gamma staat de Vectra OPC van 206 kW/280 pk, verkrijgbaar als GTS of Stationwagon. De Zafira OPC, de snelste in serie gebouwde MPV ter wereld met een topsnelheid van 231 km/u, en de Astra OPC hebben allebei een 177 kW/240 pk sterke 2-liter turbomotor.

âDe OPC-modellen stralen pure sportiviteit uit en geven het merk een extra lading emotie en passie. Daarom past de OPC-filosofie perfect bij de nieuwe Corsa, die zich positioneert als een jonge auto met een overvloed aan rijplezier,â aldus Alain Visser, Executive Director, European Opel Marketing.