KNHS


Leerzame bijscholing over voltige 4/1/2007

ERMELO- De jaarlijkse bijscholing van de Nederlandse voltigetrainers vond op vrijdag 29 december 2006 in Ermelo plaats. Dit jaar stond de kür en met name de muziekkeuze bij de kür centraal. Tijdens deze bijscholing werd gebruik gemaakt van de vele jaren ervaring van Cynthia Danvers en Jeanette Haazen.

Cynthia Danvers heeft zich in het verleden reeds bewezen als actieve voltigeur. Inmiddels heeft ze tevens haar kennis en kunde als trainer laten zien bij de Wereld Kampioenschappen in Aken. Voor ondersteuning van de muziekkeuze was gekozen voor een samenwerking met de alom bekende dressuuramazone Jeanette Haazen. Deze topamazone maakt momenteel nog steeds zelf haar kür op muziek. Al haar expertise op dit gebied heeft ze met veel enthousiasme in concrete bewoordingen overgedragen aan voltigerend Nederland.

's Ochtends werd er veel aandacht besteed aan de groepskür. Voltige is een paardensport en dat werd nu maar weer eens heel erg duidelijk aangegeven. Het gaat er niet om hoe goed voltigeurs individueel kunnen turnen of als groep kunnen acrogymmen. Bij voltige zal er een eenheid moeten zijn tussen het paard en de voltigeurs. Dit betekent dat je ten alle tijden rekening zult moeten houden met hetgeen het paard aankan. Kijk hierbij naar de conditie en de belastbaarheid van het paard. Is het paard er bijvoorbeeld op getraind, dat het de zwaardere belasting van een groepskür aankan? Kan het paard deze oefening aan of reageert het hier gevoelig op? Is het gestel van het paard geschikt of overvraag ik het paard? Pas als er rekening wordt gehouden met deze aspecten kan een kür met uitstraling en eenheid worden neergezet. Binnen het voltige is het, net als bij andere takken van de paardensport, belangrijk dat het paard "happy" is en blijft. Houd je geen rekening met het bovenstaande dan zal het paard het werk eerst met tegenzin accepteren, maar er uiteindelijk geen plezier meer in hebben. En je zult begrijpen dat dit zichtbaar is tijdens het vertonen van de kür. Hier tegenover staat dat als je een paard eerlijk en oprecht behandelt, dat wil zeggen dat je rekening houdt met zijn mogelijkheden op dit moment, het paard met veel plezier zijn bijdrage aan de kür zal leveren. De voltigeurs kunnen dan vol vertrouwen hun oefeningen op muziek laten zien. Dit onderlinge vertrouwen tussen paard, longeur en voltigeurs is de basis voor verdere uitbreiding van de kür in de toekomst.

Jeanette Haazen besprak 's middags de muziekkeuze. 'Belangrijk is dat de combinatie van de gangen van het paard met de bijbehorende muziekkeuze in overeenstemming moet zijn. Daarnaast levert de muziek een essentiële bijdrage aan de uitstraling van de kür', aldus Haazen. De muziekkeuze heeft ook invloed op de prestatie van het paard, het is immers een levend wezen. Sommige paarden zijn gevoelig voor bepaalde muziek en dat kan betekenen dat de muziek een positieve of negatieve invloed heeft op de prestatie van het paard. Dit is dan ook de reden dat er tijdens trainingen regelmatig met de muziek getraind wordt. Op deze manier kan zowel de longeur als de trainer zien hoe het paard op de muziek reageert en kan de voltigeur de muziek optimaal leren gebruiken.

Achter een succesvolle kür zit altijd een goede planning en een doordachte opbouw. De kür is interessant en afwisselend samengesteld indien de volgende regels in acht worden genomen:
· Harmonie tussen voltigeurs en paard.

· Afwisseling bij de keuze van verschillende oefeningen.
· Wisseling van oefeningsvolgorde.

· Veelzijdigheid van opsprongen, afsprongen en overgangen.
· Afwisseling in de variatiemogelijkheden van de kür-oefeningen.
· Principe van stijgende moeilijkheidsgraad per oefening.
· Laat enkele hoogtepunten in de kür een accent op het geheel zetten en verdeel die gedurende de kür.

· Originaliteit en creativiteit.

· Muzikaliteit.