Provincie Overijssel

Bouw geluidsschermen langs spoorlijn in Hengelo

openin324.jpg (25 Kb)

Vanaf vandaag kan de bouw van de geluidsschermen langs de spoorlijn in Hengelo echt beginnen. Gedeputeerde Theo Rietkerk en wethouder Guido Weber hebben vanochtend de eerste paal in de grond geslagen. De geluidssanering bij Hengelo, over een lengte van ongeveer twee kilometer, is naar verwachting medio 2007 afgerond.

Als compensatie voor de extra goederentreinen die na het gereedkomen van de Betuweroute over de spoorlijn Deventer â Hengelo â Oldenzaal gaan rijden, heeft het Rijk in 2000 de versnelde realisatie van de zogeheten NaNOV-geluidsschermen toegezegd. NaNOV staat voor de saneringsmaatregelen die getroffen worden na het niet doorgaan van de NOV (Noord-Oostelijke Verbinding tussen de Betuweroute en Twente). De minister van VROM heeft met die versnelde uitvoering van deze saneringsmaatregelen ingestemd omdat de geluidsbelasting op een groot aantal plaatsen langs de spoorlijn ook nu al erg hoog is. De toezegging van de minister houdt in dat alle saneringsschermen uiterlijk eind 2010 langs de spoorlijn zullen staan.

kaartgeluidschermhengelo595.jpg (118 Kb)

Uitvoering

In totaal moet in de periode tot en met 2010 ongeveer 21 kilometer aan saneringsschermen worden geplaatst. Het eerste deel van die schermen wordt in Hengelo gebouwd. Langs de spoorlijn van Hengelo richting Almelo komt aan de noordzijde een scherm vanaf de Emmastraat tot circa honderd meter voorbij de Weideweg. Aan de zuidkant van het spoor loopt het scherm globaal vanaf de Tuindorpstraat tot aan de Weideweg.

Oorspronkelijk was de start van de Hengelose schermen gepland voor eind 2004. Oorzaak van de vertraging waren verschillen van inzicht tussen de provincie, de betrokken gemeenten en ProRail over de verantwoordelijkheid voor eventuele financiële risicoâs bij de bouw en het beheer van de geluidsschermen. Uiteindelijk hebben minister Peijs en staatssecretaris Van Geel, omdat geluidssanering een rijkstaak is, verklaard dat alle risicoâs voor rekening van de rijksoverheid komen en dus niet voor die van de gemeente of ProRail.

kaartheletraject595.jpg (44 Kb)