Time : 13:53:52
Date : 04 January 2007
Sender Name: Delhaize Group

Delhaize luidt een feestelijk jaar in met focus op innovatie

Het OIVO certificeert de prijsvergelijkingen van Delhaize en Delhaize schakelt volledig over op 100% groene energie

Delhaize Groep viert in 2007 haar 140ste verjaardag in België en het 50-jarige bestaan van de supermarkten. Het wordt dan ook een feestelijk jaar waarin de nadruk zal liggen op innovatie. Delhaize vervult al 140 jaar lang een pioniersrol binnen de distributie en wil dit in de toekomst verderzetten. Innovatie is dan ook de rode draad in de strategie voor het komende jaar.

Bovendien start Delhaize het jaar met twee belangrijke nieuwigheden. Ten eerste heeft het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, de prijsvergelijkingen van Delhaize gecertificeerd. Ten tweede schakelt Delhaize België voor 100% over op groene, hernieuwbare energie die afkomstig is van
waterkrachtcentrales in de Alpen.

Het OIVO certificeert Delhaize voor zijn prijsvergelijkingen

Delhaize biedt haar klanten kwaliteitsproducten aan eerlijke prijzen. Om die prijzen te bepalen worden wekelijks zo'n 140 winkels van de concurrentie bezocht en meer dan 300.000 prijzen vergeleken. Op jaarbasis komt dit neer op meer dan 15 miljoen prijsvergelijkingen. De methodologie die Delhaize hanteert bij deze prijsvergelijkingen is nu gecertificeerd door het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties. "We zijn na een grondige audit tot de conclusie gekomen dat Delhaize haar prijsindex correct berekend en dat die index dus een waarheidsgetrouw beeld geeft van het prijsniveau van Delhaize", aldus Marc Vandercammen, Algemeen Directeur van het OIVO.

Innovatie in het hart van de strategie

Delhaize viert in 2007 haar 140-jarig bestaan. 140 jaar lang speelde Delhaize een pioniersrol binnen de distributie door te innoveren op vlak van producten en winkelconcepten. Maar Delhaize wil ook in de toekomst niet stil zitten. Binnenkort opent Delhaize dan ook de Winkel van de Toekomst in Living Tomorrow 3, waarin futuristische winkelconcepten aan het grote publiek worden voorgesteld.

Productinnovatie met passie voor voeding

Delhaize draagt sinds jaar en dag passie voor voeding hoog in het vaandel. Vanuit deze filosofie heeft Delhaize een voortrekkersrol gespeeld in het lanceren van nieuwe productgamma's. Zo was Delhaize de pionier in het aanbieden van bio- en fair trade-producten. Delhaize heeft ook een ruim aanbod bereide maaltijden uitgebouwd waarin wordt samengewerkt met bekende Belgische en internale chefs, zoals Pierre Wynants en Yves Mattagne. In 2006 gingen maar liefst 21 miljoen bereide maaltijden over de toonbank. In 2007 wordt het assortiment bereide gerechten nog verder uitgebreid en zullen met recepten van nieuwe topchefs in de winkel opduiken.

Gezondheid maakt eveneens deel uit van de strategie: Delhaize moedigt zowel haar klanten als haar eigen medewerkers aan om te kiezen voor gevarieerde en evenwichtige voeding en om regelmatig te bewegen. De voedselpiramide met haar verschillende facetten staat dan ook centraal in de communicatie hierover.

Innoverende winkelconcepten die het winkelcomfort van onze klanten verbeteren

De winkels van Delhaize worden voortdurend aangepast om het winkelcomfort van de klanten te verhogen. Zo introduceerde Delhaize in 1957 als eerste het supermarktconcept met volledige zelfbediening in België. Ondertussen heeft Delhaize meerdere winkelconcepten op de markt gebracht, waaronder niet alleen supermarkten maar ook buurtwinkels, zoals Proxy Delhaize, en convenience stores, zoals de City Delhaize en Shop'n Go-winkels. Delhaize heeft een netwerk dat een winkel dichtbij elke klant aanbiedt en beantwoordt aan zijn behoeften. Eind 2006 heeft Delhaize een netwerk van 843 winkels, waaronder 594 voedingswinkels. In 2007 zijn 44 winkelopeningen voorzien om onze klanten nog beter te bedienen, waarvan de helft nieuwe voedingswinkels zijn en de helft nieuwe Tom&Co en Di-winkels.

Ook de technologieën in de winkels veranderen in de loop der jaren. Delhaize lanceerde in 1991 het principe van een getrouwheidskaart en bood in 1998 als eerste self-scanning aan haar klanten aan, waardoor ze sneller aan de kassa kunnen passeren. Tot slot wordt ook de dienstverlening in de Delhaize-winkels verder uitgebreid. Alle supermarkten gingen in de loop van 2006 vanaf 8u30 open voor de klanten en aan het onthaal kunnen ze voor steeds meer diensten terecht, zoals producten van de Nationale Loterij, postdiensten in de winkels met een Postpunt, verkoop van La Redoute en kaarten van De Lijn, TEC en MIVB.

Delhaize kiest resoluut voor groene energie

Begin januari 2007 is Delhaize volledig overgeschakeld op groene energie. Zowel de Delhaize supermarkten als City Delhaize-winkels, alle stapelplaatsen en centrale diensten gebruiken voortaan uitsluitend AlpEnergie, hernieuwbare energie afkomstig van waterkrachtcentrales in de Alpen. Voor Delhaize past deze overstap perfect binnen haar duurzaam beleid. De onderneming levert al jaren inspanningen om de milieu-impact van haar activiteiten tot een minimum te beperken. De omschakeling naar groene energie is dan ook een grote stap voorwaarts. Bovendien is het voor het eerst dat in België op zo grote schaal groene energie ter beschikking wordt gesteld.

Delhaize besteedt als onderneming consequent aandacht aan de verschillende facetten van duurzaam ondernemen. Er worden tal van maatregelen genomen om zo milieuvriendelijk tewerk te gaan. Naast de omschakeling naar groene energie, worden ook verschillende nieuwe technologieën, zoals zonne-energie en composteerbare verpakkingen, in de winkels uitgetest. Bovendien is Delhaize erin geslaagd om in de loop van de afgelopen drie jaar het aantal plastic tassen, die worden uitgedeeld aan de kassa's, met maar liefst 30% te verminderen. Hiermee werd het objectief van 20 à 25% ruimschoots overschreden. In de loop van de komende drie jaar willen we het volume met nog eens 50% doen afnemen.

Andere facetten van duurzaam ondernemen, waaronder diversiteit, krijgen eveneens veel aandacht binnen het bedrijf. Zo is er in 2006 een diversiteitscharter opgesteld en werden verschillende concrete acties op poten gezet om de diversiteit binnen het bedrijf verder te verbeteren.

Grootschalige enquête die peilt naar voedingstrends en -gewoontes

In de loop van 2006 werd in het kader van het 20-jarige bestaan van De Leeuw-magazine een enquête gevoerd bij zo'n 4.500 consumenten. In de enquête werd gepeild naar de voedingstrends in de afgelopen jaren en de eetgewoontes van de Belgen. De resultaten liggen duidelijk in lijn met de strategie van Delhaize.

Zo blijkt gezondheid duidelijk een bekommernis te zijn van de consument. Maar liefst 97% van de consumenten die deelnamen aan de enquête, vinden een gezonde en evenwichtige voeding belangrijk. 93% gaat bovendien (helemaal) akkoord met de stelling dat 'gezonde voeding lekker is'.

De Zuid-Europese keuken blijkt eveneens bijzonder populair te zijn. Pasta is met voorsprong het lievelingsgerecht van de Belg. Bovendien worden producten buitenlandse keukens steeds meer geconsumeerd, zoals olijfolie, pasta en wokgerechten.

Communicatie via nieuwe mediakanalen

Delhaize gooit haar communicatie over een nieuwe boeg en trekt de kaart van televisie. Voortaan zal Delhaize wekelijks op televisie aanwezig zijn met een spotje dat loopt van woensdag tot vrijdag. De wekelijkse tv-spot zal te zien zijn op de verschillende commerciële zenders. Daarnaast blijft de belangrijkste communicatie plaatsvinden op de winkelvloer zelf waar de verschillende wekelijkse aanbiedingen in de kijker worden gezet.

Tot slot zullen vanaf 2007 ook de gegevens van de plus-kaart optimaler worden aangewend met daarbij volledig respect van de privé-gegevens van onze klanten. De mailings naar onze klanten worden gesegmenteerd volgens profiel en worden uitgebreid naar klanten van de verschillende uithangborden van Delhaize.

Over Delhaize België

Eind 2006 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 843 winkels, waarvan 810 in België, 30 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize heeft in 2005 een marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in
zeven landen op drie continenten. Eind september 2006 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.676 winkels. De groep stelde 136.000 mensen te werk in 2005.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie
Catherine Alexandre
Senior Vice President Marketing and Communication
Tel. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

URL: http://www.delhaize.be