Time : 16:24:44
Date : 04 January 2007
Sender Name: KPMG

Onderzoek KPMG: Auto-industrie verwacht groeistop voor SUV

De sector van de 'Sports Utility Vehicle' (SUV) - of 4x4 - blijkt het eerste slachtoffer te zijn van de hoge olieprijzen en een toenemende vraag van de consument naar zuinigere en milieuvriendelijkere auto's.

Volgens de jaarlijkse studie van KPMG in the wereldwijde automobielsector, hebben de groeiverwachtingen van Noord-Amerikaanse executives binnen de SUV-sector een bodem bereikt, en zijn deze ook bij de Europese en Aziatische tegenhangers aanzienlijk afgenomen. Slechts drie procent van de Amerikaanse executives verwacht dit jaar groei in de SUV-sector, vergeleken met 39% in Europa (50% vorig jaar) en 52% in Azië.

Het is misschien geen toeval dat dit verlies aan vertrouwen komt op een moment dat 79% van de ondervraagde executives het erover eens is dat de olieprijzen voorgoed het aankoopgedrag van de consument hebben gewijzigd - een cijfer dat zelfs nog hoger ligt bij Noord-Amerikaanse ((85%) en Europese (84%) respondenten.

Daarnaast denkt 89% van de respondenten dat een zuinig brandstofverbruik een belangrijke factor zal worden bij de beslissing om een wagen aan te kopen - zelfs de meest belangrijke factor boven kwaliteit, veiligheid, betaalbaarheid en productdesign.

Mike Steventon, Head of Automotive bij KPMG in het Verenigd Koninkrijk, zegt: "De resultaten benadrukken de mate waarin de industrie zichzelf moet aanpassen en heraligneren met de wijzigende voorkeuren van de consument. De invloed van de olieprijzen en de vraag naar een zuiniger brandstofverbruik zijn voor iedereen duidelijk.

Knelpunten die ooit als puur Europese aangelegenheden werden beschouwd, situeren zich nu op een wereldwijd niveau, met inbegrip van de Amerikaanse markt. Het voornaamste slachtoffer van deze voorkeurswijziging is de SUV, die het voorbije decennium jaar na jaar een belangrijke groei heeft gekend. Met een reeds dalende verkoop - en met scherpe mediakritiek en een dito koperspubliek - zijn de dagen van de SUV's als voornaamste winstgenerator voor de industrie, vooral in Noord-Amerika, misschien wel geteld."

"In Noord-Amerika, en in mindere mate in Europa, hebben de SUV's en de grotere voertuigen historisch voor een boost gezorgd in de winst de thuisproducenten, waardoor het nu afwachten wordt welke alternatieve segmenten, zoals de hybride wagens, cross-overs en luxevoertuigen, de fakkel zullen overnemen. Van hybriden en personenwagens - met in het bijzonder wagens met een lage kost - wordt voorspeld dat zij de voornaamste groeiers zijn over de komende vijf jaar, maar men is het er nog niet over eens of deze segmenten de winsten kunnen opleveren die de industrie nodig heeft om hun producten telkens te vernieuwen en te restylen, iets wat minder van tel is bij de sectoren van de meer statische, grotere (vrachtwagenachtige) voertuigen."

De studie van KPMG - waarvoor 150 senior executives bij autoproducenten en toeleveranciers werden geïnterviewd - toont een groeiend vertrouwen in de verkoop van hybride wagens aan. In 2006 werden 200.000 hybride eenheden verkocht, en 34% van de executives in de industrie verwacht dat dit cijfer in 2007 zal stijgen tot zo'n 300.000 exemplaren. 37% denkt dat 300.000 tot 500.000 eenheden een meer realistische verwachting is. Hoewel het segment van een zeer lage basis vertrekt, doet het feit dat het snel kan groeien op de rug van een aantal gelimiteerde modellen vermoeden dat de hybriden nu een gevestigde mainstream waarde met een geldige bestaansreden zullen worden.

Een andere sector waarin groei wordt verwacht, is de sector van de luxewagens; deze vaststelling kan op het eerste zicht tegenstrijdig lijken met de groeiende voorkeur van de consument voor wagens met een zuinig brandstofverbruik. 57% (ten opzichte van 37% vorig jaar) van de Europese correspondenten verwacht dat het segment van de luxevoertuigen een verhoogd marktaandeel zal realiseren, terwijl 37% van de Noord-Amerikaanse respondenten een toename voorspelt (ten opzichte van 10% vorig jaar). De grotere uitgave die nodig is om een luxewagen aan te kopen, schijnt geen invloed te hebben op de zorg om de prijzen van brandstof. Hierdoor blijft de sector afgeschermd van de vraag om een zuiniger verbruik, van de populatie die een meer 'algemeen' model aankoopt. Kwaliteit en het merkimago blijven de belangrijkste aandachtspunten bij producenten van luxewagens en de kopers van deze wagens.

Andere belangrijke resultaten binnen de studie van KPMG, zijn:


- 64% van de executives verwacht dat het wereldwijd marktaandeel van personenwagens de komende vijf jaar zal toenemen. Zij verwachten dat dit groeipotentieel veel hoger zal liggen dan bij grotere voertuigen als minivans, waarvan de respondenten de groei op 33% schatten;


- 55% verwacht eveneens een toenemend marktaandeel voor de 'crossover' sector, een sector die ze beschouwen als de volgende evolutionaire stap in het aanbieden van een alternatief voor logge minivans of brandstofopslorpede SUV's;


- 46% van de executives vindt dat milieuvriendelijkheid (niet te verwarren met zuinig verbruik) een belangrijke overweging wordt binnen de komende vijf jaar. Dit doet vermoeden dat de zorg voor 'groen' aan belang zal winnen.


-Einde-

Over KPMG
KPMG is een wereldwijd netwerk van professionele ondernemingen die audit-, fiscale, en advisory-diensten verlenen. Wij opereren in 144 landen en er werken meer dan 104.000 professionele medewerkers in KPMG-ondernemingen over de hele wereld.

De onafhankelijke ondernemingen die lid zijn van het KPMG-netwerk zijn aangesloten bij KPMG International, een Zwitserse coöperatieve vennootschap. KPMG International verleent geen diensten aan cliënten.

Contact:
Tina Vandenbosch
KPMG Support Services
Tel. (02) 708 43 10
E-mail: tvandenbosch@kpmg.com