Time : 16:24:44
Date : 04 January 2007
Sender Name: KPMG
Onderzoek KPMG: Auto-industrie verwacht groeistop voor SUV
De sector van de 'Sports Utility Vehicle' (SUV) - of 4x4 - blijkt het
eerste slachtoffer te zijn van de hoge olieprijzen en een toenemende
vraag van de consument naar zuinigere en milieuvriendelijkere auto's.
Volgens de jaarlijkse studie van KPMG in the wereldwijde
automobielsector, hebben de groeiverwachtingen van Noord-Amerikaanse
executives binnen de SUV-sector een bodem bereikt, en zijn deze ook
bij de Europese en Aziatische tegenhangers aanzienlijk afgenomen.
Slechts drie procent van de Amerikaanse executives verwacht dit jaar
groei in de SUV-sector, vergeleken met 39% in Europa (50% vorig jaar)
en 52% in Azië.
Het is misschien geen toeval dat dit verlies aan vertrouwen komt op
een moment dat 79% van de ondervraagde executives het erover eens is
dat de olieprijzen voorgoed het aankoopgedrag van de consument hebben
gewijzigd - een cijfer dat zelfs nog hoger ligt bij Noord-Amerikaanse
((85%) en Europese (84%) respondenten.
Daarnaast denkt 89% van de respondenten dat een zuinig
brandstofverbruik een belangrijke factor zal worden bij de beslissing
om een wagen aan te kopen - zelfs de meest belangrijke factor boven
kwaliteit, veiligheid, betaalbaarheid en productdesign.
Mike Steventon, Head of Automotive bij KPMG in het Verenigd
Koninkrijk, zegt: "De resultaten benadrukken de mate waarin de
industrie zichzelf moet aanpassen en heraligneren met de wijzigende
voorkeuren van de consument. De invloed van de olieprijzen en de
vraag naar een zuiniger brandstofverbruik zijn voor iedereen
duidelijk.
Knelpunten die ooit als puur Europese aangelegenheden werden
beschouwd, situeren zich nu op een wereldwijd niveau, met inbegrip
van de Amerikaanse markt. Het voornaamste slachtoffer van deze
voorkeurswijziging is de SUV, die het voorbije decennium jaar na jaar
een belangrijke groei heeft gekend. Met een reeds dalende verkoop -
en met scherpe mediakritiek en een dito koperspubliek - zijn de dagen
van de SUV's als voornaamste winstgenerator voor de industrie, vooral
in Noord-Amerika, misschien wel geteld."
"In Noord-Amerika, en in mindere mate in Europa, hebben de SUV's en
de grotere voertuigen historisch voor een boost gezorgd in de winst
de thuisproducenten, waardoor het nu afwachten wordt welke
alternatieve segmenten, zoals de hybride wagens, cross-overs en
luxevoertuigen, de fakkel zullen overnemen. Van hybriden en
personenwagens - met in het bijzonder wagens met een lage kost -
wordt voorspeld dat zij de voornaamste groeiers zijn over de komende
vijf jaar, maar men is het er nog niet over eens of deze segmenten de
winsten kunnen opleveren die de industrie nodig heeft om hun
producten telkens te vernieuwen en te restylen, iets wat minder van
tel is bij de sectoren van de meer statische, grotere
(vrachtwagenachtige) voertuigen."
De studie van KPMG - waarvoor 150 senior executives bij
autoproducenten en toeleveranciers werden geïnterviewd - toont een
groeiend vertrouwen in de verkoop van hybride wagens aan. In 2006
werden 200.000 hybride eenheden verkocht, en 34% van de executives in
de industrie verwacht dat dit cijfer in 2007 zal stijgen tot zo'n
300.000 exemplaren. 37% denkt dat 300.000 tot 500.000 eenheden een
meer realistische verwachting is. Hoewel het segment van een zeer
lage basis vertrekt, doet het feit dat het snel kan groeien op de rug
van een aantal gelimiteerde modellen vermoeden dat de hybriden nu een
gevestigde mainstream waarde met een geldige bestaansreden zullen
worden.
Een andere sector waarin groei wordt verwacht, is de sector van de
luxewagens; deze vaststelling kan op het eerste zicht tegenstrijdig
lijken met de groeiende voorkeur van de consument voor wagens met een
zuinig brandstofverbruik. 57% (ten opzichte van 37% vorig jaar) van
de Europese correspondenten verwacht dat het segment van de
luxevoertuigen een verhoogd marktaandeel zal realiseren, terwijl 37%
van de Noord-Amerikaanse respondenten een toename voorspelt (ten
opzichte van 10% vorig jaar). De grotere uitgave die nodig is om een
luxewagen aan te kopen, schijnt geen invloed te hebben op de zorg om
de prijzen van brandstof. Hierdoor blijft de sector afgeschermd van
de vraag om een zuiniger verbruik, van de populatie die een meer
'algemeen' model aankoopt. Kwaliteit en het merkimago blijven de
belangrijkste aandachtspunten bij producenten van luxewagens en de
kopers van deze wagens.
Andere belangrijke resultaten binnen de studie van KPMG, zijn:
- 64% van de executives verwacht dat het wereldwijd marktaandeel van
personenwagens de komende vijf jaar zal toenemen. Zij verwachten dat
dit groeipotentieel veel hoger zal liggen dan bij grotere voertuigen
als minivans, waarvan de respondenten de groei op 33% schatten;
- 55% verwacht eveneens een toenemend marktaandeel voor de
'crossover' sector, een sector die ze beschouwen als de volgende
evolutionaire stap in het aanbieden van een alternatief voor logge
minivans of brandstofopslorpede SUV's;
- 46% van de executives vindt dat milieuvriendelijkheid (niet te
verwarren met zuinig verbruik) een belangrijke overweging wordt
binnen de komende vijf jaar. Dit doet vermoeden dat de zorg voor
'groen' aan belang zal winnen.
-Einde-
Over KPMG
KPMG is een wereldwijd netwerk van professionele ondernemingen die
audit-, fiscale, en advisory-diensten verlenen. Wij opereren in 144
landen en er werken meer dan 104.000 professionele medewerkers in
KPMG-ondernemingen over de hele wereld.
De onafhankelijke ondernemingen die lid zijn van het KPMG-netwerk
zijn aangesloten bij KPMG International, een Zwitserse coöperatieve
vennootschap. KPMG International verleent geen diensten aan cliënten.
Contact:
Tina Vandenbosch
KPMG Support Services
Tel. (02) 708 43 10
E-mail: tvandenbosch@kpmg.com