Ingezonden persbericht


Persbericht

Hilversum, 4 januari 2007

Unieke uitbesteding door Beeld en Geluid

Na de piekperiode rond de grootscheepse opening door onze Koningin heeft het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid tijd gevonden een groot server- en netwerkbeheercontract te sluiten met IT-specialist Felton. Edwin van Huis, directeur van Beeld en Geluid: "In een nieuwbouwproces gaat qua logistiek, planning en oplevering van alles mis. Des te opmerkelijker is het dat de verhuizing van de complete ICT Infrastructuur én de ICT inrichting van het nieuwe pand, inclusief VOIP, geruisloos is verlopen. Felton maakt haar belofte als IT-specialist waar en dat gaf het vertrouwen voor dit contract."

Ruim vijftig servers, inclusief back-up systemen en testomgevingen, snorren in het architectonisch pronkjuweel op de kop van het Media Park. De omvang van deze uitbesteding in de media is uniek. Naast netwerkbeheer en systeembeheer heeft Felton in één moeite door Voice Over IP geïmplementeerd. In praktisch en professioneel opzicht (slechts één keer bekabelen) een stap voorwaarts: data en spraak over één netwerk. Daarmee zijn ze niet alleen de koplopers op het Media Park maar belangrijker: besparen ze in aanleg én in beheer een aanzienlijk bedrag. En het systeem is toekomstvast. Van Huis: "Met Felton hebben we de basis voor de komende jaren gelegd."

Felton beheert ook het hypermoderne door Beeld en Geluid zelf ontwikkelde iMMix-systeem, de gebruiksvriendelijke digitale catalogus. Beeld en Geluid Sectormanager ICT Arjo van Loo: "We huurden Felton destijds in voor infrastructuurbeheer. Onze organisatie groeide zo snel dat we externe hulp nodig hadden. De specialisten van Felton hebben ons daarin uitstekend geholpen. De techniek en de infrastructuur staan steeds nadrukkelijker in dienst van gebruikers, die het interessante culturele erfgoed van Beeld en Geluid kunnen bekijken en gebruiken."

Zich toeleggen op de core-business: dat is essentieel volgens Feltondirecteur René Fouraschen: "Mensen die van de tweede verdieping naar de nok van het gebouw verhuizen, komen op hun werkplek aan, prikken de computer in en het werkt. Dat vinden zij heel bijzonder, voor ons is dat gewoon. We zijn zeer flexibel: in techniek, mogelijkheden en menskracht." Volgens mede-directeur Stan Bridié heeft dat alles met de filosofie van Felton te maken: "Doen waar je goed in bent."

Over Felton:
Felton Service Management Group, gevestigd op het Media Park, ondersteunt en beheert IT infrastructuurprocessen op maat. Felton is specialist op het gebied van media en hieraan gerelateerde bedrijven. Meer informatie? René Fouraschen, r.fouraschen@felton.nl , tel. 035 677 3898.

Bijgevoegd achtergrondartikel is vrij voor publicatie. Graag bij plaatsing fotomateriaal credit vermelden: © Wim Kluvers

Beeld en Geluid kiest voor IT-specialist Felton
Edwin van Huis: "De basis voor de komende jaren is gelegd!" In een luttel minuutje was het server- en netwerkbeheercontract tussen Beeld en Geluiddirecteur Edwin van Huis en Felton directeur René Fouraschen geparafeerd en officieel ondertekend. Maar hier gingen vier intensieve jaren van samenwerking aan vooraf. Fouraschen is voldaan: "Dat wij de complexe infrastructuur bij zo'n mooi bedrijf mogen beheren voelt als een bekroning." Dat het klikte tussen beide partijen was volgens Beeld en Geluid Sectormanager ICT Arjo van Loo al snel duidelijk: "We hebben Felton destijds ingehuurd voor een tweetal klussen. Het eerste project was het beheren van het door ons zelf ontwikkelde iMMix-systeem; de digitale multimediacatalogus waarin alle nationale audiovisuele producties zijn opgeslagen. De afgelopen jaren volgden op tal van infrastructurele terreinen de ontwikkelingen elkaar in zo'n rap tempo op dat we intussen van vijf naar vijftig servers zijn gegroeid. Daarbij hadden we externe hulp nodig. Niet alleen om de bezetting goed rond te krijgen, maar ook omdat het werk steeds gespecialiseerder werd. De tweede klus, meer adviesmatig, was het bijspijkeren van onze eigen afdeling: hoe ga je om met de steeds complexere infrastructuur? Die innige samenwerking heeft er uiteindelijk toe geleid dat we bij Beeld en Geluid steeds 'losser' zijn komen te staan van de techniek, zodat we ons konden richten op wat voor interessante functionele mogelijkheden we met die techniek hebben." Core-business
Terug naar de core-business dus. En dat is precies het doel van Felton, beaamt René Fouraschen: "We willen het beheer van bedrijven zo inrichten dat de IT- infrastructuur de bedrijfsprocessen ondersteunt, zodat klanten zich primair kunnen bezighouden met datgene waar zij goed in zijn." Daarbij liften bedrijven mee op kostenbesparende en toekomstvaste oplossingen. Zo migreerde Felton bij Beeld en Geluid niet alleen de volledige kantoorautomatiseringsomgeving van het Novell platform naar een Windowsomgeving, maar ontwierp én installeerde Felton ook de ICT-infrastructuur van de nieuwbouw. Wat het project uniek maakte was de implementatie van Voice Over IP. Fouraschen: "Daarmee is Beeld en Geluid de eerste op het Media Park. Zowel voor data als telefonie is maar één netwerk nodig en dat heeft, naast een grote kostenbesparing in aanleg en beheer, nog een ander bijkomend voordeel: de techniek is niet alleen nieuw, maar ook toekomstvast." Van Huis blikt tevreden terug: "Met Felton hebben we de basis voor de komende jaren gelegd." Extra dimensie
Ook voor Felton biedt de samenwerking toegevoegde waarde, stelt Stan Bridié, mede-directeur van Felton: "Juist dankzij het vertrouwen dat Beeld en Geluid ons schenkt, kunnen we onze mensen een extra dimensie op hun vakgebied geven. Bij Beeld en Geluid beheren wij de nieuwste technische infrastructuur in een hypermodern multimediaal pand. Logisch dat onze mensen hier graag in werken: het zijn professionals die in zo'n omgeving natuurlijk graag met de allerlaatste ontwikkelingen en techniek bezig zijn." Media Park
Dat Felton midden in het kloppend hart van het Media Park is gevestigd, is volgens Bridié een bijkomend voordeel: "De afhankelijkheid van ICT is de laatste jaren enorm gegroeid. Tegelijkertijd zijn de IC-infrastructuur en de bedrijfsprocessen een stuk complexer geworden. Het vraagt tegenwoordig veel meer research en maatwerk. Die specialismen hebben wij in huis. Om tijdverspilling te voorkomen en kosten te besparen is het aantrekkelijk om een specialist in huis te halen en het geheel uit te besteden. Hoe dichter die specialist in de buurt zit hoe slagvaardiger de dienstverlening. Vandaar dat wij ook bewust op het Media Park zitten: het merendeel van onze klanten zit daar. We zijn bekend met die branche en alle daarbijbehorende specifieke kenmerken. De combinatie van een ICT-bedrijf en mediakennis is een unieke meerwaarde." Netjes in de lucht blijven
Zowel voor Beeld en Geluid als voor Felton is de belangrijkste uitdaging om de situatie in de hand te houden en aanstaande groei min of meer organisch op te vangen, aldus Van Loo. Fouraschen is het daarmee eens: "Het contract verziet erin om het geheel netjes 'in de lucht' te houden. Daarbij doen we, net als bij al onze klanten, aan outtasking: we beheren het volledige (of een deel) van de ICT-infrastructuur voor een vast bedrag. Dan heb je geen discussies over extra uurtjes. In techniek, mogelijkheden en menskrachten zijn we zo flexibel mogelijk."


---- --