( BW)(PA-HAY-GROUP) Onderzoek ''Beste bedrijven voor
leiderschapsontwikkeling'' van 2006 valt in categorie GE #1, volgens
de Hay Group en Chief Executive Magazine; Beste praktijken voor 
ontwikkeling toekomstig management vastgesteld

    Redactie Business

    PHILADELPHIA--(BUSINESS WIRE)--4 januari 2007--General Electric
komt als beste uit de bus in een onderzoek uit 2006 naar de beste
bedrijven voor de ontwikkeling van leidinggevend talent. Het onderzoek
is uitgevoerd door Hay Group in samenwerking met 'Chief Executive
Magazine'. In het onderzoek wordt vooral aandacht besteed aan de beste
praktijken om leidinggevend talent te ontdekken en te ontwikkelen.

    "In de V.S. zullen in de komende 5 tot 10 jaar naar schatting 75
miljoen werkenden met pensioen gaan (1), onder wie 50% van de CEO's
van grote ondernemingen," aldus Mary Fontaine, vice-president en
algemeen directeur van het McClelland Centrum voor Onderzoek en
Innovatie van Hay Group. "Er is dringend behoefte aan mensen met
leidinggevende capaciteiten, terwijl er maar 45 miljoen jonge mensen
beschikbaar zijn op de arbeidsmark om die rollen te vervullen. In
sommige sectoren en markten is de strijd om leidinggevend talent al
losgebarsten. Binnen enkele jaren zal dit een ware oorlog zijn.
Bedrijven die zich hierop nog niet voorbereiden, stellen hun toekomst
in de waagschaal."

    Deze zorg is niet beperkt tot de V.S. en West-Europa, waar ouder
wordende babyboomers zich opmaken voor hun pensionering. Opkomende
economieën- met name in China, Oost-Europa en Brazilië - moeten meer
leidinggevenden binnenhalen en ontwikkelen, willen ze hun groeitempo
in stand houden.

    Het zoeken naar en begeleiden van potentiële kandidaten zal de
eerste prioriteit worden voor bedrijven, volgens Fontaine.
"Organisaties die managers uit eigen gelederen kunnen recruteren,
ontwikkelen en steunen, zullen een betere kans hebben dan hun
concurrenten om de strijd om leidinggevenden te winnen - en de
toekomst van hun organisatie veilig te stellen. De topbedrijven
richten zich hier al op. Bedrijven die hier niet op zijn voorbereid,
zullen afhankelijk zijn van externe recrutering - wat gewoonlijk veel
duurder en minder betrouwbaar is dan interne promotie."

    Wat zijn de beste bedrijven?

-0-
*T
De 20 beste bedrijven van 2006 voor leidinggevend talent
----------------------------------------------------------------------
1) General Electric                 11) Dell
----------------------------------------------------------------------
2) Procter & Gamble                 12) Microsoft
----------------------------------------------------------------------
3) PepsiCo                          13) Novartis
----------------------------------------------------------------------
4) Citigroup                        14) Verizon Communications
----------------------------------------------------------------------
5) Johnson & Johnson                15) Nestle
----------------------------------------------------------------------
6) HSBC Holdings                    16) Lockheed Martin
----------------------------------------------------------------------
7) BASF                             17) GlaxoSmithKline
----------------------------------------------------------------------
8) Home Depot                       18) Amgen
----------------------------------------------------------------------
9) IBM                              19) Hewlett-Packard
----------------------------------------------------------------------
10) Coca-Cola                       20) BAE Systems
----------------------------------------------------------------------
*T

    Deze bedrijven vormen een waardige benchmark-groep voor onze
analyse: hun gemiddelde aandeelhoudersrendement over de afgelopen vijf
jaar was 3,53% hoger dan het gemiddelde rendement van de S&P 500 over
dezelfde periode. Deze periode beslaat zowel de magere jaren die
volgden op de baisse en 9/11 als de recente opleving in de S&P.

    En wat doen ze?

    Het onderzoek geeft aan welke werkwijzen de bedrijven in de top-20
hebben gehanteerd. De top-3 van de zes beste praktijken in 2005 waren
dezelfde als die van 2006 en verklaren volgens de organisaties zelf
68% van de variantie in het aantal leidinggevenden en hun kwaliteit.

-0-
*T
Beste praktijken voor de ontwikkeling van leiderschap in 2006

    1. Op alle niveaus managers hebben die zich richten op het
        schappen van een werkklimaat dat werknemers motiveert het
        beste uit zichzelf te halen.

    2. Zorgen dat het hogere kader van het bedrijf
        leiderschapsontwikkeling als eerste prioriteit ziet.

    3. Training en coaching bieden aan zowel managementsteams als
        individuele managers om ze effectiever te laten samenwerken.

De overige beste praktijken zijn gericht op de noodzaak vroeg te
 beginnen met de ontwikkeling van het middenkader en veelbelovend
 talent:

    4. Roterende taken voor veelbelovend talent.

    5. Externe programma's voor leiderschapsontwikkeling voor managers
        in het middenkader.

    6. Webgebaseerde zelfstudiemodules voor managers in het
        middenkader.

    7. MBA-programma's voor managers in het middenkader.
*T

    "De bedrijven in de top-20 gebruiken veel vaker de beste
praktijken dan hun concurrenten," aldus Fontaine. "En hoewel veel van
de bedrijven die we hebben onderzocht al deze praktijken ook volgen,
geldt voor de bedrijven die er het best uitkomen, dat ze er veel
intensiever gebruik van maken."

    Het onderzoek geeft niet alleen aan op welke praktijken bedrijven
zich moeten concentreren als ze hun volgende generatie leidinggevenden
willen ontwikkelen. Uit het onderzoek komen ook activiteiten naar
voren die geen toegevoegde waarde hebben - dat wil zeggen als het
ontdekken en ontwikkelen van leidinggevend talent uw doelstelling is.

    Voorbeelden van praktijken die leiden tot verspilling van
resources zijn:

    --  Programma's die werken met outdoor-activiteiten

    --  Papiergebaserde zelfstudiemodules voor
        leiderschapsontwikkeling

    --  Job-shadowing voor managers in het middenkader

    --  MBA-programma's en webgebaseerde zelfstudiemodules worden
        contraproduktief wanneer ze te laat in de loopbaan van de
        leidinggevende worden ingezet.

    "Met deze praktijken kunnen wel andere doelen worden
verwezenlijkt, zoals persoonlijke beloning of teambuilding op de korte
termijn," aldus Fontaine, "maar ze leveren bedrijven niets op als het
gaat om de ontwikkeling van meer en betere leidinggevenden."

    Het tekort aan leidinggevend talent zal onontkoombaar tot
repercussies leiden op andere plekken in het bedrijf. Zo zal dit
tekort onvermijdelijk tot gevolg hebben dat er meer opwaartse druk
komt op salarissen en op de balans tussen werk en privé. Organisaties
zullen extra middelen moeten uittrekken voor het inhuren van externe
talenten, wat duur en tijdrovend is en vaak niet het gewenste
resultaat oplevert.

    Fontaine komt met de volgende analogie: "Je kunt het vergelijken
met een stoelendans. Bedrijven die nu proactief inspelen op deze
crisis, vinden een stoel (en houden hun leidinggevenden binnenboord).
Bedrijven die te laat reageren, moeten blijven staan - en aan de
zijlijn toekijken. Vindt u een stoel als de muziek stopt?"

    Over het onderzoek

    Voor het onderzoek naar de beste bedrijven voor
leiderschapsontwikkeling heeft Hay Group 564 bedrijven uit de hele
wereld met een inkomstencijfer boven de $8 miljard doorgelicht. Uit
drie bronnen zijn gegevens verzameld: vragenlijsten ingevuld door
leidinggevenden binnen de bedrijven zelf, vragenlijsten ingevuld door
leidinggevenden van concurrerende bedrijven en gesprekken met
relevante academici en managers van wervingsbureaus.

    Hay Group is goed toegerust om kenmerken van leidinggevenden te
interpreteren, dankzij meer dan 60 jaar ervaring op dit gebied, en een
database met meer dan 4,8 miljoen assessments van 471.544 medewerkers,
verdeeld over 4279 organisaties. Ruim 38.000 van deze medewerkers zijn
werkzaam op directieniveau.

    "Uit onderzoek van Hay Group blijkt dat bedrijven drie jaar nodig
hebben om veelbelovend talent te vinden en daarna nog eens 10 jaar om
dit talent klaar te stomen voor de directiekamer," aldus Fontaine. "De
kosten en risico's van exxterne recrutering kunnen nog hoger zijn.
Maar hoeveel bedrijven kijken 13 jaar vooruit als het gaat om de
ontwikkeling van talent?"

    Ga voor meer informatie over de beste bedrijven voor
leiderschapsontwikkeling naar www.haygroup.com.

    (1) Gegevens van het US Census Bureau.

    Over Hay Group

    Hay Group is een wereldwijd adviesbureau dat samen met het
management van organisaties strategie concreet maakt. We ontwikkelen
talent, zorgen dat mensen effectiever werken en gemotiveerd zijn om
optimaal te presteren. Organisatieverandering is ons vak. We helpen
mensen en organisaties hun potentieel te verwezenlijken. We hebben
2000 mensen in dienst, verspreid over 88 kantoren in 47 landen.

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het kantoor in uw
buurt via www.haygroup.com.

    --30--RM/ph*

    CONTACT: Hay Group
             Jeff Meyers, +1-215-861-2623
             Jeff_Meyers@haygroup.com