Ministerie van Justitie

&-campagne krijgt een zeven

Persbericht | 10-01-2007

De &-campagne krijgt een zeven als rapportcijfer. Dat blijkt uit een meting onder de Nederlandse autochtone en allochtone bevolking. Op alle aspecten is de waardering voor de campagne toegenomen. Onder autochtone Nederlanders van 25 tot 55 jaar is de waardering toegenomen van een 5,9 naar een 6,8. De allochtone Nederlandse jongeren geven de campagne een 7, ouderen een 6,5.

Van de allochtone Nederlanders heeft 72 % een uiting uit de &-campagne (tv-spots, radiospots, outdoor reclame, banners op internet) gezien (86 % van de 13-24-jarigen en 65 % van de 25-55-jarigen). Met name de tv-spots scoren hoog onder deze groep jongeren (70%). Van de autochtone Nederlanders heeft zo'n 80 % een van de tijdens de campagne ingezette uitingen gezien. Onder jongeren (13-24 jaar) ligt dat percentage zelfs op 88 %. Men vindt de campagne vooral duidelijk, informatief, opvallend en aansprekend. De boodschap achter de campagne komt duidelijker over.

Allochtone Nederlanders
De campagne laat volgens de allochtone respondenten vooral zien dat er al voorbeelden zijn van positieve omgang (66 %); dat de omgang tussen verschillende groepen makkelijker is dan men denkt (60 %) en dat de omgang tussen verschillende groepen vanzelfsprekend is (55 %).

Bijna de helft van de respondenten zegt (zeer) veel voorbeelden van positieve interactie op werkniveau te kennen; kent 36 % (zeer) veel voorbeelden op het gebied van school, 45 % op buurt/wijkniveau en 38 % wat betreft vriendschappen.

Bij de 0-meting was 43 % (zeer) geĂŻnteresseerd in `omgang met andere bevolkingsgroepen'. In de meting nam die interesse toe tot 62%.

Het percentage van allochtone respondenten dat vindt dat omgang tussen mensen uit verschillende bevolkingsgroepen de komende jaren beter wordt, stijgt van 27 % in de 0-meting naar 31 %. Bijna 80 % vindt het noodzakelijk dat autochtone Nederlanders en andere bevolkingsgroepen meer met elkaar omgang. De vergelijking tussen de 0-meting en de 2-meting toont aan dat het belang dat 13-55-jarigen hechten aan het meedoen aan de Nederlandse samenleving vrijwel stabiel blijft op ruim 85 %.

Autochtone Nederlanders
De autochtone Nederlanders geven aan dat de campagne vooral laat zien hoe nuttig (45%) het is als verschillende culturen met elkaar omgaan, hoe leuk (43%) het is en dat er al veel goede voorbeelden zijn van positieve omgang tussen culturen (41%). Meer dan 70 procent geeft aan voorbeelden te kennen van positieve interactie tussen verschillende culturen in verschillende situaties (werk, school, buurt/wijk, vriendschappen, familie, liefdesleven).

In een eerdere meting gaven jongeren en volwassenen aan meer open te staan voor nieuwe initiatieven en zagen zij meer de noodzaak in dat verschillende culturen met elkaar omgaan. Dit kwam naar voren uit het feit dat mensen vaker nieuwsgierig/of bereid zijn te komen kijken bij activiteiten met verschillende culturen. Hierin is in de laatste meting niets veranderd.

De meting vond plaats in de eerste twee weken van november 2006. Er zijn 230 autochtone jongeren in de leeftijd van 13-24 jaar via internet ondervraagd, in de leeftijd van 25 tot 55 jaar zijn ongeveer 430 autochtone Nederlanders ondervraagd. Er zijn 200 allochtone jongeren in de leeftijd van 13-24 jaar zijn via Internet ondervraagd. 400 allochtonen in de leeftijd tussen 25 en 55 jaar zijn benaderd via face-to-face-onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd onder het Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse/Arubaanse deel van het publiek.

&-campagne
De &-campagne stimuleert Nederlanders op zoek te gaan naar 1001 goede voorbeelden van positieve interactie tussen verschillende Nederlanders, bijvoorbeeld in de wijk, op school, het werk of bij de sportvereniging. Doel is om via de website en.nl en via speciaal daarvoor geselecteerde scouts 1001 goede voorbeelden te verzamelen en die onder de aandacht te brengen van zo veel mogelijk mensen. Bij die goede voorbeelden gaat het zowel om grote als kleine initiatieven.