Gemeente Zoetermeer

Voor- en vroegschoolse educatie tegen onderwijsachterstand

Om onderwijsachterstand tegen te gaan zal de gemeente Zoetermeer de komende jaren met name geld investeren in voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en schakelklassen in het primair onderwijs. Dat staat in de notitie OAB 2006 - 2010 (onderwijsachterstandenbeleid), die door het college aan de gemeenteraad wordt aangeboden ter vaststelling. De rijksoverheid stelt geld beschikbaar voor de bestrijding van onderwijsachterstand. Voorheen konden gemeenten dat meer naar eigen lokaal inzicht inzetten. Voortaan gaat een deel van deze rijksmiddelen rechtstreeks naar schoolbesturen en worden de gemeentelijke middelen, die van het rijk worden ontvangen voor 85% ingezet voor VVE en schakelklassen.

Voorschoolse educatie wordt door gekwalificeerd personeel verzorgd in kinderdagverblijven en peuterspeelzalen voor kinderen van twee en drie jaar oud, die mogelijk een onderwijsachterstand zullen hebben. Vroegschoolse educatie is een programma voor groep 1 en 2 van een basisschool voor leerlingen van vier en vijf jaar met een bestaande of dreigende onderwijsachterstand.

In Zoetermeer is in 2001 gekozen om op de peuterspeelzalen en in het onderwijs te werken met het Piramide-programma. Dat blijft zo. Verder zal deze nieuwe periode geprobeerd worden om nog meer kinderen te bereiken die dit programma nodig hebben voor het verbeteren van hun ontwikkelingskansen. Het streven is om aan het eind van schooljaar 2009-2010 75% van de kinderen die daarvoor in aanmerking komen, te hebben bereikt. Om dit te realiseren wordt de instroming van peuters naar peuterspeelzalen verbeterd, wordt het aantal deelnemende peuterspeelzalen verhoogd en wordt een experiment gestart met het Piramide-programma op een kinderdagverblijf. Indien dit experiment slaagt, kan dit ook elders in Zoetermeer worden ingevoerd.

Kwalitatief gezien wordt ingezet op verdere verbetering van het (taal)niveau van de kinderen, een verdere verhoging van de deskundigheid van leidsters en leerkrachten en het nog meer betrekken van ouders bij de ontwikkeling van hun kinderen op de peuterspeelzaal en op school.

Voor leerlingen die een grote achterstand in de Nederlandse taal hebben, kunnen op scholen in speciaal ingerichte groepen of groepjes activiteiten worden verricht ter bevordering van de beheersing van de Nederlandse taal, de zogenaamde schakelklassen.

Van de rijksmiddelen blijft een klein deel over voor andere projecten om onderwijsachterstanden te bestrijden. Zowel in het collegeprogramma als door de gemeenteraad zijn extra gemeentelijke middelen beschikbaar gesteld voor deze projecten zoals het verhogen van ouderbetrokkenheid in de scholen.