Kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven bekennen kleur

Colo

Bij de achttien kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven vindt een kanteling plaats die kan worden geschetst als intensivering van de onderlinge samenwerking, grotere slagvaardigheid en betere dienstverlening, vooral in de regio. Kenniscentra ontwikkelen zich tot de steunpunten van het bedrijfsleven op (inter)nationaal niveau, in de regio en in het leerbedrijf.

Het beroepsonderwijs moet ervoor zorgen dat instromers, werkzoekenden en werkenden hun plaats kunnen vinden op de arbeidsmarkt en in de maatschappij en dat ze zich kunnen blijven ontwikkelen. De kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven worden door hun omgeving beschouwd als steunpunt voor het bedrijfsleven bij het vermijden en oplossen van knelpunten op de arbeidsmarkt. Ze ondersteunen circa 180.000 erkende leerbedrijven met hun meer dan 200.000 praktijkbegeleiders, waardoor de leerling kan rekenen op een goede stageplaats of leerbaan. Ook zorgen ze ervoor dat de competentiegerichte kwalificatiestructuur (waarin is vastgelegd wat een MBO-leerling moet kennen en kunnen als hij klaar is met zijn opleiding) aansluit bij de wensen van bedrijfsleven en beroepsonderwijs én dat de structuur leerlingen de mogelijkheid geeft om naadloos te kunnen doorstromen en overstappen binnen het beroepsonderwijs.

Verschillende ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en in de maatschappij hebben ertoe geleid dat de kenniscentra zich heroriënteren op hun identiteit en hun positie. De gezamenlijke visie van de kenniscentra op die identiteit en positie is vastgelegd in de position paper Kleur Bekennen. Kleur Bekennen is afgestemd met een groot aantal stakeholders, zoals het ministerie van OCW, de sociale partners, onderwijskoepels en CWI.

Wat kunnen de stakeholders in de toekomst verwachten van de kenniscentra?
-De kenniscentra leveren ieder kwartaal de Colo-barometer op, waarin een beeld wordt gegeven van de stageplaatsen- en leerbanenmarkt. Met de regionale arbeidsmarktinformatie maken kenniscentra en het georganiseerd bedrijfsleven met onderwijsinstellingen in de regio afspraken over het aantal door de school te starten opleidingsplekken.
-De kenniscentra zetten hun expertise in op het gebied van de erkenning van eerder verworven competenties (EVC) en internationale diplomawaardering (IDW)
-Met de invoering van het competentiegerichte leren in het mbo wordt het belang van praktijkleren nog groter. Om ervoor te zorgen dat bedrijven hun rol blijven spelen in het praktijkleren, moeten de procedures rond praktijkleren zo soepel mogelijk verlopen. De kenniscentra hebben afgesproken dat een bedrijf in beginsel binnen twee weken erkend is als leerbedrijf en dat leerbedrijven kunnen rekenen op ondersteuning van hun praktijkbegeleiders bij het uitvoeren van hun opleidingsrol
-Door het vervagen van grenzen tussen bedrijfstakken en beroepen is de noodzaak tot samenwerking tussen kenniscentra toegenomen. Die samenwerking heeft onder meer geleid tot de ontwikkeling van de websites stagemarkt.nl, leerwerkbanen.nl, kansopstage.nl en kansopwerk.nl. De sites ontsluiten informatie over landelijke en regionale arbeidsmarktperspectieven per beroep. Kenniscentra brengen zo leerling en leerbedrijf dichter bij elkaar

-Om de bereikbaarheid van de kenniscentra in de regio te verbeteren ontstaan er, in aanvulling op de sectorale infrastructuur, bovensectorale servicepunten met één aanspreekpunt voor gemeentes, CWI en onderwijsinstellingen. Hiervandaan worden vragen en problemen doorgesluisd naar het desbetreffende kenniscentrum en wordt samengewerkt aan adequate oplossingen. Ben Rijgersberg, directeur Colo: 'Op verzoek van de Stichting van de Arbeid en overheid hebben de samenwerkende kenniscentra hiervoor per
1 februari aanstaande een concreet plan van aanpak gereed en worden bestaande initiatieven dit jaar verder uitgebouwd'.

Kleur Bekennen is beschikbaar op www.colo.nl.

Einde Persbericht


Noot voor de redactie,