Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nederlands kinderleed zwaar onderschat

In Nederland zijn jaarlijks honderdduizenden kinderen slachtoffer van geestelijke of lichamelijke verwaarlozing en mishandeling of seksueel misbruik. De omvang van deze problematiek wordt echter vaak onderschat. Zes op de tien Nederlanders hadden niet gedacht dat het probleem zo groot zou zijn. Dit blijkt uit een TNS NIPO onderzoek gehouden in opdracht van SIRE. SIRE startte onlangs de campagne 'Ik zie ik zie wat jij niet ziet' om Nederlanders bewust te maken van het grote aantal kinderen dat in de knel zit of dreigt te komen. SIRE wil mensen de ogen openen, zodat mensen er met elkaar over gaan praten en bij zichzelf te rade gaan wat zij er zelf aan kunnen doen.

Ongeveer driekwart van de Nederlanders vindt het een schande dat in een land als Nederland zoveel kinderen langdurig in de knel zitten. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders de verantwoordelijkheid voor het oplossen van de problemen als een gezamenlijke verantwoordelijkheid zien van ouders, familie, buren, overheid, onderwijs, zorg en hulpverlening. Als het gaat om armoede, zwerfjongeren en de verantwoordelijkheid voor lange wachttijden en gespecialiseerde hulp wordt daarbij meer naar de overheid gekeken en bij mishandeling, jeugdprostitutie en huiselijk geweld naar onderwijs, zorg en hulpverlening. Hoewel een meerderheid van de Nederlanders betwijfelt dat deze problemen in hun omgeving voorkomen, vindt ongeveer 6 op de 10 Nederlanders dat men zich meer verantwoordelijk moet gaan voelen voor het welzijn van kinderen in hun directe omgeving. Mensen met kinderen voelen zich duidelijk meer betrokken bij het onderwerp dan mensen zonder kinderen (71 versus 32%).

Taboe

Onlangs verscheen het boek Taboe, 100 gevoelens waar Nederlanders zich voor schamen. Hierin bleek uit TNS NIPO onderzoek dat het mishandelen van partner en kinderen door tachtig procent van de Nederlandse bevolking taboe vinden. Tegelijkertijd, zo blijkt uit het nieuwe TNS NIPO onderzoek in opdracht van SIRE, denkt 29 procent van de Nederlanders dat steeds meer Nederlandse kinderen in noodleidende situaties verkeren. Het overgrote deel van de Nederlanders (70%) vindt daarom dat er meer voorlichting moet komen over het lot van kinderen die in de knel zitten en de actie die men hierop kan nemen. Zelf denken ze dat te kunnen doen door meer sociale controle en signalering van het probleem (30%), door sociale betrokkenheid en steun en hulp aan kinderen in hun omgeving (13%), door het probleem bespreekbaar te maken (12%) of door zelf aan de bel te trekken (10%). Slechts 7 procent vindt dat de overheid (heel erg) actief is als het gaat om het verbeteren van het welzijn van kinderen in Nederland. Een kwart van de Nederlanders geeft aan ooit zelf te hebben ingegrepen bij mishandeling of huiselijk geweld.

Wie gaat er tot actie over

Wanneer er sprake is van kindermishandeling, dan is het in 42 procent van de gevallen de (naaste) familie die tot actie over gaat. Wanneer een kind getuige is geweest van huiselijk geweld, is het in ruim een kwart van de gevallen de moeder (26%) en in 29 procent van de gevallen een ander familielid die in actie komt. Frappant is echter dat de vader bijna nooit aan de bel trekt. Een mogelijke verklaring is dat bij 80 procent van de huiselijke geweldincidenten een man de dader is.

Oudere mensen zijn meer betrokken

Interessant is dat de leeftijd een belangrijke factor is in de betrokkenheid van de Nederlanders. Hoe ouder de Nederlander, hoe meer interesse er is voor dit onderwerp en des te beter het onderwerp bespreekbaar is. Jongeren zijn dan ook minder goed geïnformeerd over het onderwerp.

SIRE

SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk zijn maar niet of onvoldoende door andere partijen worden opgepakt aan de orde te stellen en bespreekbaar te maken. Dit gebeurt door het ontwikkelen van ideële, dus niet commerciële campagnes. Alle SIRE campagnes komen tot stand door de vrijwillige en belangeloze medewerking van alle betrokken partijen uit de communicatiebranche. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties. Voor meer informatie kunt u terecht op www.ikzieikziewatjijnietziet.nl of op www.sire.nl. De campagne Ik zie ik zie wat jij niet ziet loopt tot en met het voorjaar van 2007.



Ingezonden persbericht