---
---
Gemeente Heerenveen scoort goed in vergelijkend onderzoek
Heerenveen scoort in vergelijking met andere gemeenten goed in de
relatie met de burger als kiezer, wijkbewoner ,onderdaan (het gaat
hierbij om handhaving van regels en om de veiligheid), partner (de
invloed van burgers op het doen en laten van de gemeente) en
beneden gemiddeld in de relatie met de burger als klant en
belastingbetaler. Dat is de uitkomst van een onderzoek waaraan
Heerenveen in het voorjaar van 2006 heeft meegedaan. Het ging
daarbij om een vergelijkend onderzoek onder verschillende
gemeenten naar de tevredenheid van de burger. Het onderzoek heeft
de naam ÂDe staat van de gemeente en is nog experimenteel van
opzet.
Uiteraard is het college van burgemeester en wethouders blij met
het resultaat omdat het laat zien dat Heerenveen op veel terreinen
op de goede weg zit. Maar dat betekent niet dat niet gewerkt zal
worden aan verbeteringen. De ontwikkeling van een nieuw
publiekscentrum om de burger als klant beter te kunnen bedienen is
al in gang gezet. Het onderzoek laat de wenselijkheid van de
verbouw van het gemeentehuis zien omdat de tevredenheid in
Heerenveen op dit punt achterblijft bij andere gemeenten.
Op het onderdeel belastingbetaler van het onderzoek blijken de
hoge overschotten die de gemeente de laatste jaren op de
jaarrekening heeft, bij te dragen aan de lage score op dit punt.
Voornaamste oorzaak van die overschotten is, dat projecten zoals
de bouw van de brandweerkazerne en sportstad Heerenveen later zijn
uitgevoerd dan gepland. Het geld dat daarvoor in de begroting was
opgenomen voor rente en afschrijving van leningen is dus niet in
dat jaar gebruikt en bleef over.
De visie van de gemeente op de resultaten van het onderzoek is
beschreven in de notitie:
"Heerenveen en de staat van de Gemeente". Het onderzoek "De staat
van de Gemeente" zelf is te vinden op internet
www.destaatvandegemeente.nl
---
Gemeente Heerenveen