TNT Group

Persbericht

TNT neemt Mercúrio over, de marktleider op het gebied van express in Brazilië

10 januari 2007 - Amsterdam/São Paulo TNT maakte vandaag de overname bekend van 100% van de aandelen van Expresso Mercúrio S.A. (Mercúrio), de marktleider op de binnenlandse expressmarkt in Brazilië. Hiermee verkrijgt TNT een ideaal platform om in Zuid-Amerika een geïntegreerd netwerk voor expressvervoer over de weg verder te ontwikkelen. De partijen maken geen verdere details bekend over de prijs van deze transactie, die uit beschikbare kasmiddelen wordt gefinancierd.

Mercúrio neemt met een marktaandeel van 15% de leidende positie in op de binnenlandse expressmarkt in Brazilië. In 2006 bedroeg de omzet van Mercúrio naar verwachting rond
EUR 190 miljoen. Mercúrio beschikt over het grootste eigen netwerk van Zuid- en Zuidoost Brazilië, met verbindingen tussen 3.300 steden. Sinds 2004 breidt het bedrijf zijn activiteiten uit naar het Noordoosten en geeft daarmee vorm aan zijn ambitie van landelijke dekking. Mercúrio heeft dit leiderschap verkregen dankzij een hoogwaardig portfolio van diensten, met onder andere gegarandeerde dag van aflevering en track & trace. Mercúrio heeft een brede, diverse en trouwe klantenbasis in de binnenlandse expressmarkt. Het bedrijf heeft ruim 6.000 medewerkers en beschikt over een goed ontwikkeld netwerk van 101 depots en 2.044 voertuigen.

Na onze recente aankondigingen in China (Hoau) en India (Speedage) is deze acquisitie opnieuw een krachtige stap binnen een snelgroeiende opkomende markt: Brazilië, aldus Peter Bakker, voorzitter Raad van Bestuur van TNT N.V. De combinatie van het binnenlandse netwerk voor wegvervoer van Mercúrio met de internationale weg- en luchtvervoercapaciteit van TNT geeft verder vorm aan de Focus op Netwerken-strategie van TNT. Met Mercúrio verwerven we het grootste binnenlandse expressnetwerk in het derde van de zogenaamde 4 BRIC-landen, en wel binnen iets meer dan 12 maanden.

Deze transactie draagt bij aan de strategische doelstelling van TNT Express om de nummer 1 in geselecteerde opkomende markten te worden, aldus Marie-Christine Lombard, Group Managing Director van de Express-divisie van TNT. Het grensoverschrijdende netwerk van Mercúrio biedt ons een uitstekende kans om te groeien en nog verder uit te breiden in heel Zuid-Amerika. We zijn bijzonder verheugd met het vertrouwen dat het huidige management van Mercúrio toont door bij het bedrijf te blijven.

Roberto Rodrigues, Country General Manager van TNT Express Brazil, voegt hier aan toe: Mercúrios klanten zullen zeker profiteren van deze transactie. Het uitstekende netwerk van TNT in en naar Europa en Azië geeft ons de mogelijkheid de dienstverlening aan deze klanten te verbeteren. Veel van hen hebben hun activiteiten opgebouwd op basis van de sterke historische banden tussen Zuid-Amerika en Europa.

Klanten van Mercúrio en TNT zullen op een aantal manieren profiteren van deze transactie. TNT zal in staat zijn een volledig geïntegreerd netwerk aan te bieden op de Braziliaanse expressmarkt, met landelijke dekking en verbindingen naar Chili, Argentinië en Uruguay. Aangezien de Braziliaanse markt zich kenmerkt door zijn gefragmenteerde aard, zullen de klanten van Mercúrio kunnen profiteren van het brede productaanbod van TNT. Bovendien biedt de koppeling van het binnenlandse netwerk van Mercúrio aan het internationale netwerk van TNT de klanten een wereldwijd bereik voor hun zendingen.

De binnenlandse expressmarkt van Brazilië zal in de komende jaren naar verwachting met 10% tot 15% groeien. De Braziliaanse economie wordt gekenmerkt door hoge investeringen in de productie-industrie, zoals de automobielsector, de consumptiegoederen en de farmaceutische en chemische industrie. Bovendien is de overheid van plan sterk te investeren in de infrastructuur; twee belangrijke factoren voor een expressbedrijf.

Over TNT N.V.
TNT N.V. biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200 landen actief en heeft circa 127.000 medewerkers. In de eerste negen maanden van 2006 bedroeg de omzet van de onderneming 7,3 miljard en het bedrijfsresultaat 921 miljoen. TNT N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam en New York. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.