De verwondering van jonge kinderen - Talent voor wiskunde, techniek en
logica
Datum: 16 januari 2007
Iedereen die naar jonge kinderen kijkt, ziet dat zij vaak
ongelofelijke talenten hebben en sprankelen van nieuwsgierigheid naar
de wereld om hen heen. Ze weten feilloos wat het grootste koekje op
het schoteltje is, ze verbazen zich over de lengte van hun schaduw en
ze zijn buitengewoon creatief in het bedenken van verklaringen voor
allerlei verschijnselen. Maar hoe redeneren kinderen? Hoe komen zij
tot hun verklaringen? Welke strategieën gebruiken ze om hun wereld uit
te leggen?
Onderzoek naar de ontwikkeling van jonge kinderen gaat veelal uit van
de volwassen blik op de wereld en het huidige schoolcurriculum zoals
dat is opgedeeld in de kernelementen taal en rekenen. Dat is jammer,
want daardoor blijven we binnen bestaande kaders en zien we
waarschijnlijk veel over het hoofd. Als we beter aan kunnen sluiten
bij de spontane creativiteit van kinderen kan talent zich ontwikkelen
en dat komt hen en de maatschappij ten goede.
Het onderzoeksprogramma TalentenKracht tracht een wetenschappelijk
antwoord te vinden op de vraag welke talenten, mogelijkheden en
kwaliteiten kinderen in de leeftijd van 3-5 jaar hebben, met nadruk op
de aanleg voor wiskunde, natuurwetenschappen, techniek en logica. Het
gaat hierbij nadrukkelijk niet om bollebozen, maar om kinderen met een
normaal intelligentieniveau.
Prof.dr. Jan de Lange is initiatiefnemer en uitvoerder van het
onderzoeksprogramma TalentenKracht. Tot voor kort was hij tevens
hoogleraar-directeur van het Freudenthal Instituut, het
expertisecentrum reken- en wiskundeonderwijs van de Universiteit
Utrecht.
Datum en tijd
dinsdag 16 januari 2007, 16.30 - 17.30 uur
Spreker
prof.dr. Jan de Lange
Titel
De verwondering van jonge kinderen -Talent voor wiskunde, techniek en
logica
Serie
Hanze Lezing
Plaats
zaal B109, Academie voor Gezondheidsstudies, Hanzehogeschool,
Eyssoniusplein 18, Groningen
Informatie
Studium Generale Groningen, tel. (050) 363 5463, www.rug.nl/studium U
verandert van portal
Rijksuniversiteit Groningen