16.01.2007 / 1
0:28 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Ivbn
Ivbn
Printervriendelijke versie
E-mail dit bericht
vorige overview
Voorburg, 16 januari 2007
Positie huurders beleggerswoningen bij verkoop versterkt
IVBN-leden willen zorgvuldig omgaan met de belangen van hun huurders en willen met deze
belangen ook rekening houden bij verkoop van verhuurde woningen. Dat geldt zowel bij
verkoop van individuele huurwoningen aan zittende huurders (het zogenaamde uitponden),
als bij verkoop van het complex aan een nieuwe eigenaar. Bij complexgewijze verkoop moet
de nieuwe eigenaar goed verhuurderschap voortzetten. Als de nieuwe eigenaar wil gaan
uitponden, moet ook hij een zorgvuldig verkoopprocedure volgen. Al sinds 1999 hanteren de
leden van IVBN daarvoor een gedragscode. Zo regelt de gedragscode bijvoorbeeld dat er geen
enkele druk op zittende huurders mag worden uitgeoefend om de door hen gehuurde woning te
kopen. Ook mag er geen extreem en ongewoon huurprijsverhogingsbeleid plaatsvinden. De
gedragscode heeft sinds 1999 goed gewerkt: er is bij het bestuur van IVBN geen enkele
klacht gekomen van huurders of aspirant-kopers die vonden dat het verkoopproces niet goed
zou hebben plaatsgevonden of dat de nieuwe eigenaar geen goed verhuurderschap zou
voortzetten.
De gedragscode uit 1999 is geactualiseerd en verbeterd en per heden op de website van IVBN
geplaatst. Zo is expliciet opgenomen dat de kopende partij uiterlijk binnen drie maanden
na de levering de huurders en de betrokken huurdersorganisatie van het gekochte complex
huurwoningen dient te informeren over zijn bedrijfsmatige bedoelingen met het complex en
zijn beleid voor het complex. Bij appartementsgebouwen zal de zittende huurder of
aspirant-koper op de hoogte worden gebracht van het bestaan van de wettelijk verplichte
Vereniging van Eigenaars (VvE) en de financiële positie van de betrokken VvE. Verder
is het van groot belang dat de aspirant-koper goed wordt geïnformeerd over de
onderhoudstoestand van het gehele complex en de te verwachten kosten van groot onderhoud.
IVBN-leden zullen daar aan de hand van een door een externe deskundige of VVE-beheerder
opgesteld meerjaren onderhoudsplan voor gaan zorgen. Verder zal de eigenaar die de
appartementen individueel uitpondt (zolang hij een meerderheidspositie in de VvE heeft)
bevorderen dat een delegatie van zijn huurders van appartementen in het complex als
toehoorder bij de VvE-vergaderingen aanwezig kan zijn. De huurdersdelegatie kan dan
meepraten. De verbeteringen van de gedragscode zijn mede door inbreng van het IVBN
Huurdersplatform tot stand gekomen. In dat platform zijn de verschillende landelijke
huurdersplatforms van de individuele leden van IVBN vertegenwoordigd.
Huurders of aspirant-kopers in een complex huurwoningen, eigendom van een IVBN-lid of
verkocht door een IVBN-lid, kunnen gedurende twee jaar na de verkoop door het IVBN-lid
bij het bestuur van IVBN schriftelijk een klacht indienen. Als blijkt dat de klacht
terecht is, kan het IVBN-bestuur besluiten het desbetreffende IVBN-lid een waarschuwing,
berisping of zelfs schorsing opleggen. Aangezien de leden van IVBN zich opnieuw
vrijwillig achter de regeling hebben geschaard, verwacht IVBN ook de komende jaren geen
klachten inzake het niet naleven van de gedragscode.
---