Productschap Margarine
16.01.2007
Consumentenautoriteit van start
Op 15 januari 2007 is officieel de Consumentenautoriteit van start
gegaan. Deze nieuwe dienst van het ministerie van Economische Zaken
ziet er op toe dat bedrijven regels naleven die zijn bedoeld om
consumenten te beschermen. "Onze missie is het bevorderen van eerlijke
handel tussen bedrijven en consumenten", aldus Consumentenautoriteit
Marije Hulshof.
De Consumentenautoriteit gaat zich in 2007 met name richten op
onredelijke bedingen in algemene voorwaarden, internethandel, de
reisbranche, misleidende loterijen en prijzenfestivals, en garanties.
Indien een groep consumenten de dupe is van gedrag van een aanbieder
dat niet volgens de regels is kan de Consumentenautoriteit optreden en
onder meer boetes of dwangsommen opleggen.
Bij de uitvoering van haar taken zal de Consumentenautoriteit veel
samenwerken met andere partijen, zoals consumenten- en
brancheorganisaties en andere toezichthouders zoals de de
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA), Nederlandse
Mededingingsautoriteit (Nma) en Autoriteit Financiële Markten (AFM) en
buitenlandse toezichthouders. Belangrijke informatiebron voor de
Consumentenautoriteit is ConsuWijzer, de telefonische en online
vraagbaak over de rechten en plichten van consumenten die de
Consumentenautoriteit in oktober 2006 samen met OPTA en NMa is
gestart.
Meer informatie vindt u op www.consumentenautoriteit.nl